چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
تیتر20 سخت شدن یک انتخاب را بررسی کرد:
با اعلام زمان ورود به بازار و قیمت گذاری ریسپکت گروه بهمن،حالا جدیدترین محصول برند فونیکس مدیران خودرو،آریزو 6 یک رقیب بسیار جدی پیدا کرده است.در عین حال با توجه به نزدیک بودن مشخصات فنی هر دو خودرو به هم این پرسش پیش می آید که ریسپکت بخریم یا آریزو 6.
کد خبر: ۵۷۶۹۳
ریسپکت بخریم یا آریزو 6؟
تیتر20 - کمتر از 2 دوماه پیش بود که  سدان جدید برند فونیکس مدیران خودرو ،آریزو 6 قیمت گذاری ،رونمایی و معرفی شد.این خودرو به روز شده آریزو 6 است.

 قیمت آن 909 میلیون تومان اعلام شد.هر چند از نظر برخی مشخصات با جدید ترین محصول کرمان موتور یعنی J7 تفاوت دارد.اما برخی کارشناسان به رغم تفاوت قیمتی 200 میلیون تومانی آریزو 6 نسبت به جی 7 به دلیل فقدان یک رقیب مستقیم آن را رقیب جدیدترین سدان کرمانی ها می دانستند. اما حالا با اعلام حضور ریسپکت گروه بهمن اصلی ترین رقیب آریزو6 ،آن هم با مشخصات فنی تقریبا یکسان یک پرسش پیش آمده است،کدام یک از این محصولات سهم بیشتری از بازار خواهند گرفت.ضریب نفوذ کدام یک از آنها بیشتر خواهد بود؟آیا ممکن است که تقاضا های آریزو 6 به سمت ریسپکت متمایل شود و یا این مسیر عکس طی خواهد شد؟

فاصله قیمتی به اندازه یک پراید
 این در حالی است که قیمت محصول جدید گروه بهمن بیش از 200 میلیون تومان کمتر از آریزو 6 اعلام شده است.یعنی در حالی که این محصول جدید فونیکس مدیران خودرو با قیمت 909 میلیون تومان به فروش می رسد،قیمت تمام شده ریسپکت 737 میلیون تومان اعلام شده است؛یعنی 232 میلیون . به بیان ساده فاصله قیمتی دو محصول به اندازه قیمت یک دستگاه پراید در بازار آزاد است. اما آیا این مساله به تنهایی می تواند که سهم بازار مشترک این کلاس را کلا به سمت گروه بهمن هدایت کند؟

در واقع نوع قیمت گذاری به گونه ای بوده است که هم اکنون مدیران خودرو نمی تواند قیمت محصول خود را به یکباره تغییر بدهد.چرا که از یک سو این پرسش پیش می آید که چرا با چنین قیمت بالایی آریزو 6 را به فروش می رسانده است و چه میزان سود از این فروش دریافت می کرده است و از سوی دیگر همین کاهش قیمت برای افزایش توان رقابت می تواند باعث بی اعتمادی مشتریان نیز بشود.به خصوص اینکه این فاصله قیمت در حدی است که واقعا برای افراد قابل تامل بوده و نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

البته در این شرایط این پرسش نیز مطرح است که چرا یک محصول از یک شرکت باید توسط دو تولید کننده در ایران تولید و به فروش برسد.کوتاه ترین جواب را می توان در تحریم ها خلاصه کرد،ولی در همین شرایط نیز نمی توان از نقش چینی ها غافل شد.با این حال پرسش اصلی همچنان این است که ریسپکت بخریم یا آریزو 6.چرا که این دو خودرو غیر از فاصله 5 سانتیمتری بین دو محور و متفاوت بودن چهره،تفاوت آنچنانی باهم ندارند.

کدام برند محبوب تر است
در واقع  باید دید که کدام یک از شرکت ها توانسته اند از یک سو در جا انداختن نشان تجاری خود بهتر عمل کنند و از سوی دیگر با چه ابزاری اقدام به وفادارسازی مشتری کرده اند.

در این شرایط به نظر می رسد که در کنار عنصر تاثیر گذار قیمت گذاری، الگوها و استراتژی های فروش ، ارزش افزوده محصولات و خدمات پس از فروش نقش اصلی و اساسی در جلب و جذب مشتری ایفا خواهند کرد.

به بیان ساده طی سال های اخیر گروه بهمن ثابت کرده است که همواره سراغ محصولاتی رفته است که هم بتواند از برند خود دفاع کرده و جایگاه خود در ذهن مردم و بازار را خدشه دار نکند و هم اینکه بتواند سهم خوبی از بازار بگیرد.یکی از اصلی ترین ابزارهای این گروه در کنار انتخاب محصول،استراتژی قیمت گذاری است.اصولا قیمت گذاری محصولات بهمن به گونه ای بوده است که ارزش افزوده زیادی برای خریداران ایجاد کرده است.

نقش خدمات پس از فروش در فروش
بخشی از این مساله نیز به خدمات پس از فروشی است که به مشتریان ارائه می کند.در واقع این گروه پس از خصوصی شدن تلاش کرده است که به استانداردهای برندهای برتر جهان نزدیک شود. این مساله باعث شده است که مشتریان گروه بهمن از دریافت خدمات ویژه همواره خیال آسوده ای داشته باشند.

از سوی دیگر ارزندگی برند بهمن است که هم در گذشته این شرکت با عرضه محصولات مناسب و هم در عرضه محصولات جدید ریشه دارد.به بیان ساده تر اینکه هر دو طیف مشتریان گروه بهمن(مصرفی و واسطه ای ) می دانند که محصولات این برند غیر از دریافت خدمات پس از فروش مناسب،از ارزش افزوده بالایی برخوردار بوده و در عین حال خوش فروش هستند.

سبد متنوع محصولات مدیران خودرو
در مقابل اما نمی توان مدیران خودرو را نیز دست بسته دید.این شرکت نیز به رغم عمر کوتاه تر نسبت به گروه بهمن،توانسته است جایگاه مهم و ارزنده ای در تولید و بازار خودروی کشور به دست بیاورد.

به نحوی که در حال حاضر نیز بیشترین تولید خودرو بخش خصوصی به نام آنان ثبت شده است و جزء شرکت هایی است که با سبد متنوع محصولات در کلاس های مختلف قیمتی توانسته است بخش مهمی از تقاضاها و نیازهای بازار را پوشش دهد. 

در عین حال مدیران خودرو که با دو برند ام وی ام و فونیکس در بازار ایران فعال است،از خدمات پس از فروش گسترده ای برخوردار است.خدمات مناسبی هم ارائه می دهد.اما به نظر می رسد در این فقره گروه بهمن به رغم کمتر بودن نمایندگی ها،توانسته است بهتر عمل کند.در همین حال اما مدیران خودرو توانسته است با فروش متنوع محصولات خود،شرایط ویژه ای برای خریداران فراهم کند.

 بسیاری از افراد که بنا به دلایل متعدد از خرید نقدی استقبال نمیکنند می توانند از شرایط متنوع مدیران خودرو استفاده کرده و محصول دلخواه خود را خریداری کنند.

در این شرایط انتخاب بین آریزو6 و ریسپکت از یک سو به عوامل موثر مانند قیمت،زمان تحویل،قدرت نقدشوندگی،تامین قطعات و ارائه خدمات و از سوی دیگر به شرایط بازار و مشتری بستگی دارد.

اما به نظر می رسد اساسی ترین بخش این داستان به خود شرکت ها ربط داشته باشد.اینکه برای کسب سهم بیشتر و برنده رقابت شدن،چه ابزاری برای جلب و جذب مشتری خلق خواهند کرد.آیا قیمت گذاری یا فروش اقساطی در این نبرد کفایت خواهد کرد؟

ارسال نظرات
موضوعات روز