پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
تیتر20 بررسی کرد
بازار خودروی ایران این روزها شاهد عرضه یک پیکاپ جدید است؛کلوت اتوماتیک.این خودرو به تازگی توسط مکث موتور عرضه شده است.در این میان با توجه به افزایش طبیعت گردی پرسشی که مطرح می شود این است که آیا این خودرو برای آفرود مناسب است؟
کد خبر: ۵۷۷۹۳
آیا کلوت اتوماتیک برای آفرود مناسب است؟
تیتر20 -  طی سال های اخیر بسیاری از خودروسازان پیکاپ را نیز به سبد محصولات خود اضافه کرده اند. اضافه شدن این نوع محصول نیز دلایل خود را دارد. البته در این مورد نظرهای متفاوتی وجود دارد.برخی معتقد هستند که ممنوعیت واردات و در عین حال تحریم ها باعث کاهش تنوع در بازار شده است از این رو بسیاری از خودروسازان سراغ پیکاپ رفته اند تا بتوانند در کنار کلاس هایی که به تولید محصول می پردازند با این خودرو نیز قدرت انتخاب بیشتری به مشتریان بدهند.در مقابل اما برخی معتقد هستند که انتخاب پیکاپ توسط خودروسازان به دلیل تقاضایی است که برای این کلاس از خودرو وجود دارد.

در واقع از یک سو پیکاپ های جدید دیگر مانند گذشته صرفا خودروهای کاری سبک محسوب نمی شوند.بلکه با توجه به تغییرات بسیار زیاد در طراحی و همچنین افزایش امکانات و برخورداری از مشخصات فنی به روز تر آنان را تبدیل به یکی از خواستنی ترین محصولات بازار کرده است.ضمن اینکه طی سال های اخیر فرهنگ طبیعت گردی نیز نسبت به یک دهه قبل به شدت گسترده شده است .

بنابراین یکی از اصلی ترین ابزارهایی که برای این کار ضروری به نظر می رسد، استفاده از خودروهایی است که برای این کار یا کاملا مناسب هستند یا توانایی برآورده کردن انتظارات را در حد متوسط رو به بالا دارا هستند.در عین حال نباید فراموش کرد که این خودروها به رغم قیمت هایی که دارند از نظر قیمت و همچنین هزینه های تعمیر و نگهداری به شدت به صرفه تر هستند.این قابلیت را باید به دسترسی به نمایندگی های خدمات پس از فروش و تامین آسان تر قطعات مورد نیاز نسبت به خودروهای غیر چینی اضافه کرد.

بنابراین با توجه به جمیع عوامل بسیاری از خودروسازان سراغ این نوع محصولات رفته اند.
مکث موتور نیز یکی از این خودروسازان متعلق به بخش خصوص است که با کلوت اعلام وجود کرد.در واقع می توان کلوت را سفیر برند مکث موتور نامید.این محصول اولین خودرویی بود که با این نشان به بازار عرضه شد.پس همین مساله نشان می دهد که این شرکت حساب ویژه ای روی این خودرو باز کرده است.

به بیان ساده مکث موتور که یکی از زیرمجموعه های گروه ماموت به شمار می آید،در شرایطی که تحریم و ممنوعیت مانع از ادامه مسیر ماموت خودرو شده است، نقش بال آسیایی ماموت در تولید خودروهای سواری را ایفا می کند.آنها البته برای اینکه خودشان نقش اصلی را ایفا کرده و از زیر نام ماموت خارج شده و شخصیت مستقل خود را تعریف کنند،سراغ کلوت رفته اند.

بنابراین از نظر منطقی باید انتظار محصولی را داشت که بتوانند راه را برای سایر محصولات و کلاس ها باز کند.با توجه به میزان فروش و استقبالی که بازار از این محصول داشت می توان گفت که انتخاب مکث موتور درست بوده است و دیگر کسی این برند نام با ماموت خودرو نمی شناسد.

در همین حال باتوجه به وجود تقاضا برای عرضه‌ی کلوت با گیربکس اتوماتیک، شرکت مکث موتور طرح فروش ویژه کلوت اتومات با قیمت قطعی یک میلیارد و 187 میلیون تومان را به تازگی آغاز کرده است. البته این خودرو با نسخه دستی تفاوت چندان ندارد و تنها تغییر رخ داده در کلوت اتوماتیک، نصب داشبورد جدید با پنل لمسی سیستم تهویه است.

کلوت از موتور  2.4 لیتری توربوشارژ میتسوبیشی اتوماتیک با بهره می برد که 215 اسب بخار توان و 320 نیوتن‌متر گشتاور را به گیربکس شش سرعته هدایت می‌کند.

 در این خصوص برخی معتقد هستند که این توان و دور موتور بالای کلوت اتوماتیک باعث می شود که  عبور از مسیرهای سخت به‌ویژه گل و لای و کویر میسر باشد.ضمن اینکه برای تکمیل ویژگی‌های آفرودی، از یک دیفرانسیل ۴WD ساخت بورگ وارنر استفاده شده که به همراه قفل دیفرانسیل Eaton می‌تواند در مسیرهای سخت، راهگشا باشد.امکاناتی نظیر کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، مانیتور لمسی 8 اینچی، تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت، کامپیوتر سفر، سیستم اتوماتیک تهویه هوا با صفحه لمسی، لاستیک زاپاس فول سایز و پوشش ضدخش قسمت بار؛ کلوت اتوماتیک  را به یک رقیب سر سخت میان پیکاپ‌های تولیدی کشور تبدیل کرده است.

البته طی مدت اخیری که کلوت به بازار عرضه شده است انتقادهایی نیز نسب آن وجود دارد.از جمله اینکه سیستم کنترل پایداری خودرو عملکرد مناسبی ندارد و تعویض دنده ها با تأخیر همراه است، اما توان حرکتی خودرو در دنده های ۲ و ۳ بسیار خوب است. 

جانمایی دوربین دنده عقب نیز در هنگام پارک در فضاهای شهری مناسب به نظر نمی رسد. نمای داخلی نیز  چندان چنگی به دل نمی‌زند. چرا چینی‌های هنوز تمرکز خود را بر تولید یک نمای داخلی شایسته و دوست داشتنی در کلاس پیکاپ معطوف نکرده‌اند. 

در نتیجه کیفیت متریال و سبک طراحی نمای داخلی کلوت نیز بیننده را همچنان به یاد سایر وانت‌های عرضه شده چینی در سال‌ها قبل می‌اندازد.

با این حال این خودرو می تواند برای افراد علاقمند به آفرود مناسب باشد چرا که نسبت به برخی رقبا سواری نرم تر و راحت تری دارد.در عین حال باید این نکته را به خاطر سپرد که در آفرود سنگین خودروی دستی و در آفرود سبک خودروی اتوماتیک مناسب تر هستند.

بنابراین باید دید این پیکاپ را در چه شرایط قرار است استفاده شود.اما شاید بخشی از انتقادهایی که  نسبت به سرعت تعویض دنده و یا قدرت موتور مطرح می شود بیشتر به این دلیل باشد که رانندگان آموزش مناسب برای آفرود ندیده اند.

ارسال نظرات
موضوعات روز