يکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
تیتر20 بررسی می کند؛
طی سال های اخیر خودروسازان جدید به عرصه تولید و رقابت اضافه شده اند که باعث شده است از یک سو بازار با تنوع برند و از سوی دیگر با تردید در برابر تعدد آنها مواجه شود.
کد خبر: ۵۸۳۶۹
جایگاه ایلیاموتور در میان رقبای شناخته شده کجاست؟/ دایون Y5 چگونه می تواند از پس رقبا بربیاید؟/ پاشنه آشیلی به نام خدمات پس از فروش
تیتر20 - ایلیا موتور نیز یکی از این خودروسازانی است که پس از دوران تحریم به جرگه خودروسازان پیوسته است.اما شرکت مادر،کیان موتور وارنا سبقه ای قدیمی تر دارد.سبقه ای که به دوران پیش از تحریم بازمی گردد.

زمانی که آنها در دوران اوج خودروهای وارداتی،سراغ برند قدیمی و معروف آلمانی بورگوارد رفتند و در نمایشگاه خودرو سال 96 آنها را به معرض نمایشگاه در آوردند.

برندی که در حال حاضر تحت مالکیت چینی ها بود ولی اصالت و زیرساخت های خود را نه تنها حفظ کرده بود بلکه به آن نیز اصرار داشت.ضمن اینکه بورگوارد نیز هیچ نشانی از کپی کاری و ساختن خودرو روی پلتفرم های قدیمی تر ژاپنی نداشت.

بنابراین در زمانی که بازار سرشار از برندها و متنوع از محصولات وارداتی بود،کیان موتور وارنا با بورگوارد توانست به بازار ورود خوبی داشته باشد.

با این حال تحریم ها پای این برند را از ایران برید. اما کیان موتور وارنا پس از گذر از دوران سخت و سنگین تحریم ها با ایلیا موتور به و دایون Y5  به بازار خودرو بازگشت.

بازاری که به شدت با سال 95- 96 تفاوت بسیار داشت.در حال حاضر بازار خودروی کشور به شدت تحت تاثیر چینی ها ست.

چرا که بنا به شرایط زمان،فعلا شراکت با سایر کشورها برای خودروسازان کشور میسر نیست. بنابراین کیان موتور وارنا که با ایلیا موتور به جرگه خودروسازان پیوسته است،چاره ای جز انتخاب محصولی چینی نداشت.اما در عین حال این خودروساز قصد داشت مصرف کنندگان  هم خاطرات خوب خود از برند قبلی را اتفاقی ندانند و هم بتواند جای خوبی در بازار به دست بیاورند.اما نکته اصلی و قابل توجه حضور رقبای متعدد و همچنین با سابقه و خوش نام بود. 

در این شرایط ایلیا موتور سراغ کلاسی رفت که می دانست بازار نسبت به آن واکنشی مثبت دارد. آنها برای این کار سراغ دایون Y5 رفتند.

این خودرو مجهز به موتور دو لیتری توربو شارژ  است. ۲۰۲ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر تولید می کند و دارای فناوری میتسوبیشی است.موتوری که در خودرویی مانند فوتون تونلند S بنزینی توربو نصب شده است. قدرت این موتور از  طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلوی و عقب Y5 منتقل می شود. 

مشخصات فنی این خودرو نیز تفاوت چندانی با سایر برادرانش ندارد.یعنی دایون وای 5 نیز دارای سانروف، صندلی برقی راننده،کروز کنترل، نمایشگر لمسی، دوربین عقب، تهویه الکتریکی، و… از جمله امکانات دایون Y5 مونتاژ شده ایلیا موتور به حساب می آید. همچنین در نسخه های جدید و تولید انبوه Y5، سامانه کنترل پایداری الکتریکی هم به این شاسی بلند دو دیفرانسیل اضافه شده است.
در این میان نکته قابل توجه این است که قطعا این شرکت روی ویژگی های این خودرو برای ورود به بازار ایران حساب ویژه ای باز کرده است. 

با این حال این خودروساز برای اینکه بتواند سهم بالایی از بازار بگیرد کار سختی دارد چرا که از نظر ابعاد خودروهایی مانندهاوال H9 ،فوتون ساوانا ، یواز پاتریوت رقیب اصلی این خودرو به شمار می آیند.

ضمن اینکه دایون Y5 چاره ای جز رقابت با کراس‌اورهای متوسط مانند کی‌ام‌سی K7 ، فیدلیتی پرایم  ، چری تیگو 8 پرو ندارد.

بنابراین در شرایط فعلی این خودروساز با دایون Y5 رقابت سختی با رقبای شناخته شده در پیش دارد.اما در هر صورت این خودروساز نیز توانست در اولین عرضه فروش خوبی را تجربه کند.

با این حال هنوز آنچنان که باید، دایون Y5 در خیابان ها دیده نمی شود.البته مصادف شدن فروش اصلی این شرکت با الزام در سامانه تخصیص یکپارچه در این مساله بی تاثیر نبوده است.

 با این حال با توجه به سابقه ای که از کیان موتور وارنا سراغ داریم،اصولا این خودروساز در انتخاب محصول خوب عمل کرده است.

هر چند محصول این خودروساز با کمی تغییر توسط خودروساز دیگری تولید و عرضه شده است.اما آنچه که در شرایط امروز بازار خودرو بیش از هر چیز می تواند در فروش و کسب سهم مناسب بازار و همچنین وفادار سازی مشتری بسیار مهم باشد،از یک سو برندسازی و از سوی دیگر خدمات پس از فروش مناسب است.

ایلیا موتور در فقره اول نسبتا خوب عمل کرده است؛حضور در نمایشگاه های خودرو ،آشنایی نزدیک مردم با مشخصات،ابعاد،امکانات و رنگ از جمله این فعالیت ها است.همچنین امکان تست این خودرو حرکت بسیار مناسبی است که این خودرو ساز برای جا انداختن برند خود از یک طرف و از طرف دیگر آشنایی هرچه بیشتر با دایون Y5 برای علاقمندان فراهم کرده است.

در مقابل اما به نظر می رسد که خدمات پس از فروش این شرکت متناسب با فروش و برندسازی پیش نرفته است.

به بیان ساده گذشته از فراهم کردن شرایط و تسهیلات منعطف فروش که رقیبی سرسخت به نام مدیران خودرو را پیش روی خود می بیند.،در خدمات پس از فروش نیز نتوانسته است سرعت مناسبی داشته باشد.

البته این خودروساز نیز به اندازه میزان فروش در این زمینه فعالیت دارد.با این حال رقبایی که در بازار وجود دارند هم سابقه بلندتری دارند و هم توانسته اند طی این سال ها گام های بلندی بردارند.بنابراین اگر ایلیا موتور می خواهد در این بازار سهم مناسب و ضریب نفوذ خوبی به دست بیاورد چاره ای ندارد جز اینکه در بحث خدمات پس از فروش و همچنین ارائه خدمات ناب در این بخش قدم های اساسی و محکمی بردارد.

چرا که از یک سو رقبای بسیار جدی و قدری وجود دارد و از سوی دیگر در بازاری که محصولات مشابه با برندهای متفاوت حضور دارند،آنچه که می تواند غیر از ارائه یک خودرو خوب برگ برنده یک خودروساز باشد ،خدمات پس از فروش در کنار قیمت گذاری مناسب است.تااین جای کار ایلیا موتور بخشی از مسیر را خوب طی کرده است و اگر می خواهد از رقابت جا نماند، باید متوازن حرکت کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز