پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه متوسط راندمان نیروگاهی ایران از برخی کشورهای اروپایی بالاتر است گفت: در حال ساخت نیروگاه با راندمان بالای ۵۰ درصد هستیم.
کد خبر: ۵۸۹۹۰

تیتر۲۰- راندمان پایین نیروگاه‌ها یکی از مسائل چالش برانگیزی است که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده، از طرفی کارشاناسان امر از چنین مسأله‌ای گلایه دارند از طرف دیگر مسئولان زیر بار چنین مسأله‌ای نمی‌روند.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در رابطه با این موضوع می‌گوید: متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور ۳۹.۲ درصد است به عبارتی همتراز برخی از کشورهای اروپایی است به عنوان مثال در کشور ایتالیا راندمان ۳۹ درصدی دارد در حالی‌که ما ۳۹.۲ درصد متوسط سالیانه داریم.

وی ادامه داد: نیروگاه‌های جدیدی که در حال احداث است همگی راندمان‌های بالای ۵۰ درصد دارد و آنهایی که کلاسfهستند توسط شرکت مپنا و دانش بنیان‌ها ساخته می‌شود راندمان بالای ۵۵ درصد دارد. بنابراین در شرایط فعلی در حال افزایش متوسط راندمان نیز هستیم.

وی اضافه کرد: نیروگاه‌هایی داریم که تنها در دوره اوج مصرف و در ساعت‌های کوتاهی در مدار قرار می‌گیرند و یا راندمان‌های کمی دارند اتفاقی که در جای جای دنیا امری مرسوم است و به آنها واحدهای پیک لود و یا دوره اوج بار گفته می‌شود که تنها برای ساعاتی استفاده شده و از مدار خارج می‌شوند، ضمن آنکه در زمستان از آنها استفاده نمی‌شود.

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست این نیرو گاه‌ها به طور کامل از مدار خارج شوند و دیگر مورد استفاده نگیرد، گفت: در کشورهای دیگر هم همین منوال وجود دارد و کارآیی که دارند با اتصال یک دکمه بعد از ۱۰ دقیقه وارد مدار می‌شوند و مانند نیروگاه‌های بزرگ نیستند، نیروگاه‌های کوچکی هستند که سریع در مدار قرار می‌گیرد و سریع از مدار خارج می‌شوند.

وی در خاتمه تاکید کرد: در زمستان راندمان نیروگاه‌های ما بیش از ۴۰ درصد است. زیرا بیشتر از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی استفاده می‌شود که سوخت کمتری هم نیاز دارند. برای ارتقا و توسعه این نیروگاه‌ها یکی تکمیل فاز بخار نیروگاهی سیکل ترکیبی است که مجوز ان از شورای اقتصاد دریافت شده و ۲۵۰۰ مگاوات واحد بخار است که اصلاً سوخت مصرف نمی‌کند و نیروگاه گازی آن وجود دارد و نیروگاه‌های جدیدی که در حال احداث هستند نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس اف هستند./مهر

ارسال نظرات
موضوعات روز