دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
تیتر20 بررسی می کند؛
بانک ایران زمین به عنوان یک بانک خصوصی در سالهای اخیر نقش پررنگی در صنعت بانکداری کشور به خصوص در بخش بانکداری دیجیتال ایفا کرده و حالا به نظر می رسد عزم تازه ای در مدیریت ریسک اعتباری در برنامه های خود دارد.
کد خبر: ۵۹۶۸۵
بانک ایران زمین به دنبال پیاده سازی موفق مدیریت ریسک اعتباری
تیتر20 - امروزه بانکداری یکی از پر اهمیت ترین بخش های اقتصادی در کشور محسوب می شود. بانک ها از یک طرف با تسهیل و سازماندهی فرآیندهای دریافت و پرداخت، مبادلات تجاری و بازرگانی را تسهیل و رونق داده و موجب گسترش بازارها می شوند و از طرف دیگر با تجهیز منابع و هدایت آن به سمت فعالیت های تولیدی زمینه های رشد و شکوفایی اقتصادی را فراهم می سازند. تجهیز و هدایت منابع به سمت تولید و بازرگانی یکی از مهمترین مولفه های نظام اقتصادی و مالی کارآمد است و در این میان یکی از موضوعاتی که در زمینه تخصیص اعتبارات بانکی بسیار با اهمیت است بررسی و ارزیابی ریسک اعتباری مشتریان است.

در سالیان اخیر بحث ریسک و مدیریت آن در تعابیر مالی در اقتصاد ایران بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، چرا که در سال‌های اخیر بروز رکود اقتصادی همراه با تورم فزاینده در ایران موجب افزایش مطالبات معوق بانکی شده است که می‌تواند نظام بانکی کشور را با مشکلات جدی مواجه سازد.

بدیهی است که باتوجه به فعالیت بانک، ریسک اعتباری بیشترین نقش را در توان سود‌آوری آن ایفا خواهد کرد، به گونه‌ای که علی‌رغم ابداع نو آوری‌های موجود در نظام بانکی ریسک عدم باز پرداخت تسهیلات توسط تسهیلات گیرنده هنوز هم به عنوان دلیل عمده موفقیت بانک‌ها محسوب می‌شود. 

عدم پرداخت اصل و فرع بدهی طبق شرایط مندرج در قرارداد، ریسک اعتباری تلقی می‌شود. از میان ریسک‌های موجود در عملیات بانکی، ریسک اعتباری از آن جهت که حیات بانک به آن وابسته است، مهم‌ترین ریسکی که بانک‌ها با آن می‌توانند مواجه شوند. 

با در نظرگیری این موارد، افزایش زیان اعتباری ناشی از بازپرداخت تسهیلات و کاهش توان سود‌آوری و همچنین، چاره‌اندیشی برای جلوگیری از ورشکستگی بانک‌ها در دهه اخیر، فکر اندازه‌گیری و کنترل ریسک اعتباری به یکی از ضروری ترین راهبردهای بانکداران تبدیل شده است. 

ارتباط منفی ریسک اعتباری و سودآوری بانک‌ها!
نتایج پژوهشی که توسط دانشگاه تهران از پانزده بانک‌ و مؤسسۀ اعتباری تحت ‌نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی دورۀ زمانی 82 تا 88 صورت گرفته است، نشان می‌دهد، بین ریسک اعتباری و سودآوری بانک‌ها رابطة منفی معنا‌داری وجود دارد. رابطة یادشده را می‌توان این‎گونه تشریح کرد که با افزایش ریسک اعتباری، هزینۀ بانک‌ها افزایش یافته، بنابراین سودآوری آنها کاهش می‌یابد. با توجه به نتایج پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که مدیران سیستم بانکی برای افزایش سودآوری می‌بایست ریسک اعتباری مجموعۀ تحت‌ مدیریت خود را به دقت کنترل کنند.

مدیریت ریسک اعتباری در بانکهای خصوصی؛ ضروری تر از ضروری!
کاهش و کنترل ریسک اعتباری به عنوان یکی از عوامل مؤثر در بهبود فرآیند اعطای اعتبار و درنتیجه عملکرد بانک‌ها مطرح  است که نقش اساسی در تداوم ارائه تسهیلات، سودآوری و بقای بانک‌ها و مؤسسات مالی ایفا می‌نماید. مدیریت و کنترل ریسک اعتباری با احتمال و شدت ریسک می‌توانند ضمن ایجاد ارتباط منطقی بین ریسک و بازدهی، امکان قیمتگذاری دارایی‌ها را نیز فراهم سازد. این موضوع در خصوص بانکهای خصوصی و کوچکتر اتفاقا از اهمیت بیشتری برخوردار است. 

همچنین با درنظرگرفتن این واقعیت بدیهی که ریسک اعتباری امکان بهینه سازی ترکیب پرتفوی اعتباری و تعیین سرمایه اقتصادی بانک‌ها برای کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای را فراهم خواهد ساخت، می توان نتیجه گرفت در بانک هایی با مقیاس کوچکتر از منظر سرمایه ای مدیریت ریسک اعتباری چه اندازه می تواند برای سرمایه گذاران و البته عموم ذینفعان بانک حاثز اهمیت باشد.

بانک ایران زمین با مدیریت ریسک اعتباری به دنبال بهبود شاخص های عملکردی
بانک ایران زمین به عنوان یک بانک خصوصی در سالهای اخیر نقش پررنگی در صنعت بانکداری کشور به خصوص در بخش بانکداری دیجیتال ایفا کرده و حالا به نظر می رسد عزم تازه ای در مدیریت ریسک اعتباری در برنامه های خود دارد.

این بانک که تمرکز جدی بر توسعه بانکداری مدرن دارد، در سالهای گذشته با چالش های عمده ای در زمینه سودآوری مواجه بوده است، لذا به نظر می رسد با توسعه فعالیتها استراتژی جدیدی در زمینه مدیریت ریسک و کاهش ریسک اعتباری اتخاذ کرده باشد، در تازه ترین اظهار نظر ، معاون اعتبارات و بانکداری شرکتی بانک ایران زمین که در همایش بررسی عملکرد شعب مناطق سخن می گفت  بر ضرورت این موضوع تاکید کرده و اظهار داشت: "رؤسای شعب جهت بازاریابی باید شرکت هایی را انتخاب کنند که از ریسک اعتباری کم برخوردار باشند و در اولویت قرار دهند تا از ایجاد مطالبات برای بانک جلوگیری کنند.

معاون اعتبارات و بانکداری شرکتی بانک ایران زمین همچنین یکی از ابزارهای اصلی مدیریت ریسک اعتباری، را اعتبارسنجی مشتریان متقاضی تسهیلات بیان کرد و نرخ سود بانکی و بهاء تمام شده پول، جذب منابع ارزان قیمت را جهت تخصیص تسهیلات بسیار مهم و ارزنده خواند."

اعتبارسنجی موثر مشتریان؛ در دستور کار شعب بانک ایران زمین
نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای جهان وجود ریسک نکول احتمال تقریبا زیادی دارد. به همین خاطر نهادهای مالی به رتبه بندی اعتبار اشخاص و ارگان‌ها و شرکت‌ها برای عقد قرارداد می‌پردازند. این رتبه بندی‌ها بر اساس اعتبارات و سوابق و قدرت به دست موسسه‌های اعتباری مستقل انجام می‌شود و به نهادهای مالی اعلام می‌شود. رتبه‌های A تا D برای میزان اعتباردهی در نظر گرفته شده است که با در نظر گرفتن این رتبه بندی تا حد زیادی از ریسک نکول جلوگیری می‌شود.

در ایران نیز در سالهای اخیر با توسعه داده ها و زیرساخت های فنی در موضوع اعتبارسنجی پیشرفت ها و دستاوردهای خوبی حاصل شده،  گزارش‌های اعتباری به عنوان ابزاری ضروری و کارآمد در فرآیند تصمیم‌گیری در خصوص پرداخت و یا عدم پرداخت تسهیلات به افراد، در شبکه بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 به عبارت دیگر بانک‌ها این امکان را دارند تا ضمن دریافت گزارش اعتبارسنجی اشخاص و با توجه به سوابق رفتاری اعتباری و رتبه‌بندی آنها، نسبت به تخصیص و پرداخت وام اقدام نمایند. از جمله مزایای استفاده از گزارش‌های اعتباری مشتریان در این بخش، کاهش ریسک نکول است. 
به نظر می رسد مقوله اعتبارسنجی با مکانیزم هایی که از نظر فنی و رگولاتوری زمینه استفاده از آنها فراهم شده، وارد فاز جدیدی از اجرا در مباحث بانکداری خصوصا بانکهای کوچک و خصوصی شده است. 

همچنین علاوه بر بهره مندی از مکانیزم های اعتبارسنجی مشتریان،  بانک ایران زمین باید با تقویت سیاست‌های کنترل ریسک از طریق اندازه گیری ریسک عدم پرداخت اصل و سود تسهیلات بر مبنای اصول و مقررات کمیته‌ها درخصوص مدیریت ریسک، همچنین با بررسی دو مقوله کفایت سرمایه مشتری و طبقه بندی دارائی‌ها و همچنین درجه بندی شعب بر مبنای ریسک اعتباری شعب، بازنگری های موثری در زمینه بهبود عملکرد تسهیلات دهی و گردش سرمایه را در شعب خود گسترش دهد.

ارسال نظرات
موضوعات روز