يکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
انجمن صنایع لوازم خانگی ایران رکود محسوس در بازار و روی آوردن اجباری به فروش مدت‌دار همراه با کاهش قدرت خرید عموم مردم و افزایش هزینه تولید را از مشکلات اساسی فعالان این صنعت عنوان کرد.
کد خبر: ۵۹۹۱۳

تیتر۲۰- انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در واکنش به انتشار خبری تحت عنوان"گران فروشی 20 درصدی لوازم خانگی کلید خورد؛ از «اسنوا و پاکشوما» تا «سام و هیمالیا» در این رسانه به ارائه توضیحاتی پرداخت.

متن انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به شرح زیر است:

نظر به جایگاه صنعت پیشران لوازم خانگی در تقویت توان و بنمایه صنعتی و اقتصادی کشور و ضرورت حل مسائل و مشکلات مبتلا به تولید کنندگان و کارآفرینان این صنعت، افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌های مترتب بر تولید به ویژه در طول سال 1401 به شرح آخرین تغییرات مندرج در جدول پیوستی، موجب بروز نگرانی‌های جدی واحدهای تولیدی عضو این انجمن در کنار سایر موارد و مشکلات به شرح اهم موارد ذیل گردیده است:

• وضعیت جاری عرضه کالا به بازار از ماه‌های گذشته به جهت مشارکت واحدها در تأمین تقاضا بیشتر شده است.

• اطلاع‌رسانی از توسعه واحدهای تولیدی و عدم کشش تقاضا نسبت به توسعه صورت گرفته، دغدغه روز کارآفرینان است.

• افزایش 20 درصدی قیمت ارز در سامانه نیما و 35 درصدی در بازار آزاد ارز و همچنین کند شدن روند تحویل ارز توسط آن سامانه، از مشکلات و عوامل افزایش تولید شده است.

• افزایش قیمت مواد اولیه در بورس کالا از جمله ورق‌های فولادی، مس، آلومینیوم، پتروشیمی.

• واحدهای تولیدی صنایع بالا دستی به شیوه‌های مختلف مواد اولیه تولیدی خود را با استفاده از انرژی و نیروی کار و منابع ملّی با ابزار رقابت در بورس به بالاترین میزان به تولید کنندگان داخلی می‌فروشند که نهایتاً انتظار توسعه صادرات و رقابت پذیری دور از دسترس خواهد بود.

• عدم همکاری بانک‌ها در تأمین منابع مالی واحد ها حتی با بهره به ظاهر 20 درصدی و در عمل در طرح گام نزدیک به 30 درصد رسیده که البته کارآفرینان از آن نیز محروم هستند.

• بحران مدیریت انرژی و وقوع خاموشی‌ها که از تابستان شروع شده و اکنون به گاز و برق فصل زمستان نیز تسری یافته است.

• افزایش هزینه خدماتی که توسط ارکان و نهادهای وابسته به دولت صورت می‌گیرد.

پیامدهای مخرب این موارد که با رکود محسوس در بازار و روی آوردن اجباری به فروش مدت‌دار همراه با کاهش قدرت خرید عموم مردم به عنوان مخاطبان اصلی این صنعت توأم گردیده، منتج به عدم اطمینان واحدهای تولیدی از بقاء در محیط کسب و کار و صدمه به چرخه تولید شده و نیازمند اتخاذ تدابیر عملی و اجرایی عاجل از سوی وزارت صمت به عنوان متولی موضوع، جهت برطرف نمودن حل ریشه‌ای و تبعات این معضل فراگیر در محیط کسب و کار این صنعت می‌باشد.

این انجمن ملّی به عنوان نماینده قانونی بخش خصوصی صنعت پیشران لوازم خانگی کشور با شمولیت 90% تولیدکنندگان در دو طیف محصول‌سازان و قطعه‌سازان با سهم 85% بازار داخل، با عنایت به برگزاری جلسات مدیران واحدهای تولیدی جهت هم‌اندیشی کاهش تبعات این مهم و نتایج حاصله، استمداد برون رفت از معضل یاد شده و بازنگری در قیمت‌ محصولات تولیدی لوازم خانگی را به وزارت صمت نیز کتباً منعکس نموده است.

بدیهی است با توجه به مؤلفه رقابت پذیری به عنوان یکی از شاخص‌های پویایی محیط کسب و کار، واحدهای تولیدی در خصوص تعیین قیمت محصولات خود، اقدامات لازم و منطقی را معمول خواهند نمود.

شایان ذکر است با ادامه سیاست‌ قیمت‌گذاری دستوری حجم بازار لوازم خانگی و سهم ارزش افزوده آن در کل صنعت با کاهش فزآینده‌ای روبرو خواهد بود که این مهم در مغایرت کامل با شعار سال در راستای حمایت از تولید و اشتغال می‌باشد./تسنیم

ارسال نظرات
موضوعات روز