پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
چند دلیل مختلف را می توان برای رشد تولید خودروسازان در سال جاری بر شمرد، از جمله پایان یافتن تولید محصولات ناقص و تجاری سازی آنها، گذر از تابستان بدون توقف و خاموشی (به عکس سال گذشته)، کمرنگ تر شدن بحران جهانی ریزتراشه ها و البته بهبود نقدینگی در شرکت های خودروساز بزرگ.
کد خبر: ۶۰۰۷۱
تیتر20 - خودروسازان کشور توانستند در سال جاری و در حالی که دو ماه به پایان سال باقی مانده، از رکورد تولید سال گذشته خود عبور کنند.
طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان کشور در مجموع توانسته اند تا بیست و یکم دی ماه حدود ۹۷۰ هزار دستگاه انواع محصول را به تولید برساند. این آمار البته علاوه بر شرکت های بزرگ یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، خودروسازان بخش خصوصی را نیز در بر می گیرد. آمار موردنظر همچنین خودروهای تجاری را که چه در شرکت های وابسته به سه خودروساز بزرگ تولید شده اند و چه در بخش خصوصی، شامل می شود.
با توجه به این آمار، تولید خودروسازان کشور تا پایان سال قطعا از مرز یک میلیون دستگاه خواهد گذشت، هرچند بعید به نظر می رسد خودروسازان بتوانند برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاهی مد نظر وزارت صمت را محقق کنند. این احتمال وجود دارد که خودروسازان اگر با همین دست فرمان پیش بروند، تولید خود را در پایان سال به بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برسانند.
حالا اما این پرسش به وجود آمده که خودروسازان کشور چگونه توانستند در شرایط تحریم تولید خود را افزایش داده و در کمتر از ۱۱ ماه از کل تیراژ سال گذشته عبور کنند.
چند دلیل مختلف را می توان برای رشد تولید خودروسازان در سال جاری بر شمرد، از جمله پایان یافتن تولید محصولات ناقص و تجاری سازی آنها، گذر از تابستان بدون توقف و خاموشی (به عکس سال گذشته)، کمرنگ تر شدن بحران جهانی ریزتراشه ها و البته بهبود نقدینگی در شرکت های خودروساز بزرگ.
خودروسازان در تابستان امسال به عکس فصل مشابه سال گذشته که به دلیل چالش قطع برق با افت تولید مواجه شدند، تولیدی تقریباً بدون وقفه را پشت سر گذاشتند و این موضوع اثر قابل توجهی بر افزایش تیراژ خودروسازان طی امسال داشت.
موضوع اثرگذار دیگر بر ماجرای رشد تولید خودروسازان در سال جاری، کمرنگ تر شدن چالش جهانی کمبود ریزتراشه ها است. در آغاز تابستان سال گذشته دامنه بحران جهانی کمبود ریز تراشه ها به خودروسازی ایران نیز رسید و سبب شد تولید با روندی کند پیش برود. امسال اما این چالش جهانی کمتر از سال گذشته خودروسازان را آزار داد، بنابراین این موضوع را نیز میتوان یکی از دلایل بهبود تیراژ آنها دانست.
اتفاق مهم دیگر طی امسال که البته نطفه آن در اواسط زمستان سال گذشته گذاشته شد، توقف تولید خودروهای ناقص است. خودروهای ناقص محصولاتی بودند که به دلیل کسری قطعه، امکان تجاری سازی نداشتند، بنابراین در آمار تولید خودروسازان قابل محاسبه نبودند. از اواسط زمستان سال گذشته اما خودروسازان تکمیل و تجاری سازی محصولات ناقص را در اولویت قرار دادند و در نهایت طی پاییز امسال توانستند تمام این خودروها را تکمیل و روانه بازار کنند. همچنین طبق آنچه خودروسازان اعلام کرده اند، آنها دیگر محصول ناقص به تولید نمی رسانند، بنابراین کل تیراژ آنها در آمار قابل محاسبه است.
از این موارد که بگذریم یکی دیگر از عوامل اصلی بهبود روند تولید خودروسازان، افزایش نقدینگی در شرکت های بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپا است و این موضوع تا حدی ریشه در عرضه خودرو در بورس کالا دارد. آخرین باری که خودروسازان مجوز افزایش قیمت محصولات خود را دریافت کردند، آذر ماه سال گذشته بود و پس از آن دیگر دولت اجازه نداد قیمت خودروهای داخلی در کارخانه بالا برود و این موضوع اثر منفی روی نقدینگی خودروسازان داشت و تولید آنها را دچار چالش کرد.
با عرضه خودرو در بورس کالا اما آنها توانستند بخشی از محصولات شان را با سودی قابل توجه به فروش برسانند و در نتیجه نقدینگی خود را افزایش دهند. طبعا هر چه نقدینگی در شرکت خودروساز بالا برود، توان تولید آنها نیز افزایش خواهد یافت و این موضوع حداقل در چند ماه گذشته کمک حال خودروسازان در بهبود تیراژ شان بوده است.