پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶
بیک عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، دستیابی کشورمان به رتبه ششم تولیدکنندگان برتر فولاد جهان را امکانپذیر برشمرد، اما گفت: سیاست های بورس کالا در برخورد با شرکت ها اعم از خریداران و عرضه کنندگان به یک تغییر اساسی نیاز دارد.
کد خبر: ۶۰۱۲۸
تیتر 20- بهمن قاسمی در نشستی خبری با اعلام اینکه امروز کشورهای برتر تولیدکننده فولاد به دنبال تولید محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالا و صنایع های‌تک هستند، گفت: بر این اساس ما هم باید از خام فروشی و نیمه خام فروشی به این سمت و سو حرکت کنیم، زیرا ارزش افزوده بالاتری برایمان به دنبال خواهد داشت. در این زمینه باید ابتدا به تامین زیرساخت‌های مورد نیاز به‌ویژه تامین آب، برق، گاز و جاده های دسترسی پرداخت.

وی تصریح‌کرد: اگر سیاستگزاری مناسبی برای صادرات محصولات نهایی این بخش داشته باشیم، اشتغالزایی و ارزش افزوده بالاتری به دنبال خواهد داشت و ضمن ارزآوری برای کشور، از ظرفیت‌های خالی واحدها استفاده خواهد شد.

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، عدم تامین زیرساخت‌ها را پاشنه آشیل تولید فولاد کشور برشمرد که می‌تواند دستیابی به هدف 55 میلیون تنی فولاد در افق چشم‌انداز 1404 را با چالش همراه کند، اما گفت: در صورت تامین زیرساخت‌ها، سال آینده به راحتی به تولید 35 میلیون تن فولاد خواهیم رسید.


قاسمی، سرانه مصرف فولاد هر ایرانی را 200 کیلوگرم برشمرد که نصف متوسط جهانی است و گفت: رکود ساخت و سازها در سال‌های گذشته، دلیل این مساله بوده است.

وی خاطرنشان‌کرد: با توجه به اینکه صنعت فولاد ایران، فناوری و دانش مورد نیاز را از شرکت‌های بزرگ جهان همچون «دانیلی»، «نیپون» و غیره اخذ کرده، همچنین با محقق شدن برنامه‌های داخلی‌سازی در سال‌های گذشته در بسیاری شرکت‌ها، درصد خودکفایی در این صنعت بالاست و حتی قادر به تولید بسیاری تجهیزات مورد نیاز در داخل هستیم؛ با این حال در مباحث بومی‌سازی باید صرفه اقتصادی را در نظر داشت.

این مقام صنفی، در ادامه به مشکلات محدودیت گاز و برق در واحدهای فولادی و نوردی اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه هرچند تابع شرایط کشور و تامین نیاز بخش خانگی به عنوان یک اولویت هستیم، اما می‌توان با برنامه‌هایی همچون نوبت‌بندی برای صنایع و شرکت‌ها، موجبات برنامه ریزی بهتر برای مواجهه با این چالش را فراهم کرد.

وی به ورود شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی به ساخت نیروگاه برای تامین برق اشاره کرد وگفت: این مهم برای شرکت‌های کوچک و متوسط فراهم نیست، ضمن اینکه موضوع تولید برق یک بحث تخصصی است و پیچیدگی‌های خاص خود را داراست.

قاسمی همچنین ورود بخش برخی شرکت‌های خصوصی فولادی و نوردی به تامین آب مورد نیاز از پساب را یادآور شد و گفت: به طور نمونه اکنون بزرگترین شرکت فولادساز بخش خصوصی کشور با خریداری پساب شهر بوئین‌زهرا، همه آب مورد نیاز خود را بدون فشار آوردن به سایر منابع سطحی و زیرزمینی تامین می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های پیش‌روی ما بورس کالا است‌. معمولا در بازار، قیمت روز گذشته مدنظر قرار می‌گیرد این در حالی است که در بورس کالا به این موضوع  توجه نمی‌شود. مثلاً قیمت آهن اسفنجی هفته گذشته 12 هزار و 500 تومان بود اما عرضه این هفته بر پایه 8 هزار تومان است. این روال برای قیمت گذاری در بورس صحیح نیست. سیاست های بورس کالا در برخورد با شرکت ها اعم از خریداران و عرضه کنندگان به یک تغییر اساسی نیاز دارد.

قاسمی بیان کرد: افزایش سالیانه حقوق و دستمزد، ثبات در کسب و کارها را مختل می کند. تقاضای ما از حاکمیت این است که حقوق و دستمزد حداقلی را 300 دلار یا معادل آن با یک ارز پایه‌ تعیین کنند و منتظر تغییر سالیانه برای افزایش دستمزدها نباشد تا بازارها آرامش بیشتری داشته باشند./ تسنیم
ارسال نظرات
موضوعات روز