پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
گروه انتخاب در حالی قرار است با قیمت هر سهم ۲۳۷۰ تومان عرضه اولیه شود که ۲۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان دارایی دارد و با تعریف برنامه صادرات ۲۰ درصد محصولات خود شرایطش را جذب کرده، اما در مقطع کنونی علاوه بر اینکه با چالش قیمت گذاری دستوری و حاشیه سود پایین مواجه شده شاخص کل بورس هم در موقعیت اصلاح قرار دارد.
کد خبر: ۶۰۲۸۱
تیتر۲۰ - سهام گروه انتخاب قرار است که در بورس عرضه اولیه شود و با توجه به اینکه صنعت لوازم خانگی در ایران توانسته علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، پا به صادرات بگذارد، به طوری که گروه انتخاب اعلام کرده که قصد صادرات ۲۰درصد از محصولات خود به عراق، روسیه، آسیایی میانه و حاشیه خلیج فارس دارد و این چشم چشم انداز روشنی برای سهامداران ایجاد می کند.
اما نباید فراموش کرد که در شرایط کنونی همچنان سایه سنگین قیمت گذاری دستوری بر سر این صنعت سنگینی می کند و در کنار افزایش قیمت هزینه های تمام شده چالش برانگیز شده است.
نرخ رشد قیمت محصولات تا ۳ سال آینده حدود ۳۰درصد برآورد شده و هزینه تامین مواد اولیه ۳۲درصد است و این موضوع منجر به کاهش حاشیه سود شرکت میشود. به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران ممکن است به دلیل ریسک های پیش بینی نشده کمتر وارد سهامداری هلدینگ های لوازم خانگی شوند.
هرچند نباید فراموش کرد که شاخص کل بورس نیز هم اکنون در یک محدوده مقاومتی است و عرضه اولیه شرکت می تواند تحت تاثیر فضای روانی بازار قرار بگیرد.
حجم کل بازار لوازم خانگی جهان ۵۶۰ میلیارد دلار است که ۶ میلیارد دلار از این حجم متعلق به بازار ایران است و سهم گروه انتخاب هم ۱۶.۵۰۰ میلیارد تومان از ۲۹ میلیارد تومان ارزش کل بازار است و در واقع این شرکت ۲۱درصد از سهم تولید محصولات برودتی و ۴۳درصد از سهم تولید تلویزیون کشور را در اختیار دارد و ورود آن به بورس و تامین نقدینگی می تواند به افزایش سهم آن در بازار کمک کند.
هرچند یکی از مهمترین عواملی که می تواند عرضه اولیه ها را جذاب کند دارایی ها شرکت است و گروه انتخاب علاوه بر شرکت های تولیدی دارای ۱۶۹۹ مرکز خدمات پس از فروش است و در جمع بندی ارزشگذاری، ارزش شرکت ۲۳۷۲۰ میلیارد تومان و ارزش هر سهم ۲۳۷۲ تومان در نظر گرفته شده که بر مبنای فرایند سودانباشنه، تجدید ارزیابی و آورده نقدی بوده که از زمان تاسیس زیر مجموعه ها اجرا شده است، به گونه ای که سرمایه شرکت اسنوا طی سنوات از ۱۱۰۰ هزار تومان به هزار میلیارد تومان رسیده است و بزرگترین، مجهزترین کارخانههای تولید قطعه و محصول نهایی، سبد کامل محصول، وسیعترین شبکه فروش سراسری و شبکه لجستیک و خدمات پس از فروش، از جمله مهمترین مزایای این شرکت نسبت به رقبا است.
اسنوا، بست و دوو برندهایی هستند که محصولات گروه انتخاب را عرضه میکنند که کاملا در بازار ایران شناخته شده هستند و همین موضوع کمک کرده تا در سال مالی گذشته، مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت ۱۶۵۳۳ میلیارد تومان شود که ۲۳۰۰ میلیارد تومان آن سود خالص باشد و تا پایان امسال هم پیش بینی های شرکت حکایت از این دارد که حداقل سود خالص حدود ۳ میلیارد تومان خواهد بود و با در نظر گرفتن اینکه نسبت تسهیلات به فروش شرکت ۹درصد و حجم تسهیلات شرکت حدود ۴ هزار میلیارد تومان است و این تفاوت بدهی ها و دارایی های مسیر صعودی را برای عرضه اولیه ترسیم می کند.
در حال حاضر حاشیه سود صنعت لوازم خانگی شاید کمتر از برخی صنایع دیگر باشد، اما به دلیل تیراژ بالای تولید می تواند سودسازی خوبی برای تولیدکنندگان به همراه داشته باشد، به همین دلیل در مقطع کنونی چشم انداز مثبتی پیش روی شرکت های تولیدی لوازم خانگی وجود دارد و ورود آنها به بورس می تواند به بازوی محرکه ای برای توسعه صنعت و افزایش تیراژ تولید شود و همچنان سرمایه گذاری در این صنعت را جذاب کند، به ویژه وقتی پای برنامه های صادراتی در میان باشد.