جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
گزارش‌های جهانی حاکی از رکود درآمدی بالا و هزینه‌های سنگین سرمایه‌ای برای اپراتورهای تلفن همراه است که همین مسئله، بازدهی آنها را در مقایسه با دیگر صنایع در پایین‌ترین سطح قرار داده است؛ اما راهکار مقابله با این شرایط چیست؟
کد خبر: ۶۰۳۲۳

تیتر۲۰- صنعت تلکام و مخابرات یکی از صنایع بسیار هزینه‌بر در جهان است که طی سال‌های اخیر با چالش بازگشت سرمایه و کاهش بازدهی دست به گریبان بوده است کما اینکه مسئله‌ای جدید هم نیست و موسسه تامپسون رویترز در سپتامبر ۲۰۱۹ به بررسی بازده سهام صنایع مختلف پرداخت که در میان تمامی آنها، صنعت «مخابرات» کمترین بازدهی را داشته است.

براساس آن، وضعیت بازدهی سهام در این صنعت برای بازه‌های سه، پنج و ۱۰ ساله به ترتیب منفی ۱.۸ درصد، منفی ۲.۴ درصد و مثبت یک درصد بود در حالیکه «شاخص‌های وزنی ارزش بازار» در همین سه بازه زمانی به ترتیب رنج‌های مثبت ۱۰.۳ درصد، ۷.۲ درصد و ۹ درصد را به ثبت رساندند. در نمودار منتشر شده توسط آن موسسه بیشترین بازدهی سهام در اختیار گروه «سرویس‌های مالی» بود.

با وجودی که اپراتورهای تلفن همراه کشور با آگاهی نسبت به این موضوع از دو سه سال گذشته برنامه‌های راهبردی طراحی و پیاده‌سازی کردند تا بتوانند به یکی از رهبران بازار ICT منطقه با ارائه خدمات و راهکارهای هوشمند تبدیل شوند، با لایه‌های کسب‌وکاری Core (کسب‌وکار اصلی)، Near core (نزدیک به کسب‌وکار اصلی) و Beyond core (فراتر از لایه اصلی) آشنایی نسبی داریم.

خدماتی نظیر «پیامک»، «مکالمه» و «دیتای موبایل» در بخش Core دسته‌بندی می‌شوند و Beyond Core به «گیمینگ»، «خانه هوشمند»، «سرویس‌های مالی»، «سرویس‌ها و محتوای OTT»، «ورزش‌های الکترونیکی»، «پرداخت‌های دیجیتال و تجارت» و... اطلاق می‌شود. در واقع باید اینطور گفت که مطابق ترند جهانی سال‌های اخیر، صنعت اپراتوری برای بقای خود و خلق ارزش درآمدی بیشتر باید به سمت «فراتر از اتصال» (Beyond Connectivity) برود و وارد عرصه دیجیتال شود.

این رویه به «تحول دیجیتال» نیز مشهور است. لازمه تحقق کامل آن نیز منوط به این است که اپراتورها قبل از هر چیز خودشان باید در عملیات و مدل‌های کسب‌وکاری دچار تحول دیجیتال شوند و به کارآمدی دیجیتال دست پیدا کنند و بعد از آن به فکر نقش‌آفرینی در تحول دیجیتال و ارائه خدمات همسو و هماهنگ با دیگر بازیگران باشند./ایسنا

ارسال نظرات
موضوعات روز