پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
با توجه به استقبال از فروش خودرو بامکانیزم عرضه و تقاضا و رضایت طرفین توقف عرضه خودرو در بورس کالا،فرصت سوزی آشکار برای صنعت خودرو کشور به حساب می آید.
کد خبر: ۶۰۸۲۷
تیتر۲۰ - خودروسازان در حالی برای عبور از قیمت گذاری دستوری و خروج از زیان از طریق عرضه بدون واسطه دلخوش کرده بودند که در حال حاضر برای آنان توقف عرضه خودرو در بورس کالا فرصت سوزی آشکار به شمار می آید.
این مساله از جایی مهم تر می شود که این روش فروش با توجه به عدم حاشیه های سود آنچنانی و همچنین قوانین عرضه، باعث شده بود که پای دلالان از این بازار بریده و دستشان کوتاه شود.
به بیان ساده تر،عدم وجود دلال ها و رانت جویان موجب شده بود که میان مصرف کننده و تولید کننده ارتباط مستقیم شکل بگیرد.به نحوی که عمده خریداران را مصرف کننده واقعی تشکیل داده و می دهند.
چرا که در این فرایند،خودرو با مکانیزم عرضه و تقاضا به فروش می رسد.قیمت ها نیز در فاصله ۵تا ۱۰ درصد از بازار به طور معمول متوقف می شوند.
یعنی قیمت نهایی کمتر از بازار است.این فاصله باعثمی شود که مصرف کننده به طور میانگین و با توجه به نوع محصول،خودرو را ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان کمتر از بازار بخرد.
یکی از اصلی ترین دلایل عدم استقبال و حضور پر رنگ دلال ها نیز همین نکته است.در واقع کاهش سود نسبت به بازار باعث شده است که آنها انگیزه ای برای حضور پیدا نکنند.مگر اینکه بخواهند از تک فرصت،یعنی خرید با یک کد ملی و بورسی استفاده کنند.
یعنی یکبار برای خرید اقدام کنند.چون بعد از آن دیگر امکان خرید وجود نخواهد داشت.در همین حال خودروسازان نیز ترجیح میدهند که تولیدات خود را در بورس کالا به فروش برسانند.
چرا که سود حاصل از مابهالتفاوت قیمت پایه و نهایی،به جای سرازیر شدن به حساب دلالان،به چرخه تولید بازمی گردد.
یعنی به جای اتلاف و هدر رفت اصل و سرمایه خودروساز به نفع سیستم رانتی،این منابع به سیستم تولید تزریق می شود.
عملی که باعث بازتر شدن دست خودروسازان می شود.یعنی آنها با تامین به موقع نقدینگی مورد نیاز،ولو درحد اندک میتوانند در پروسه سفارش گذاری،پرداخت مطالبات زنجیره تامین ، بازپرداخت تسهیلات و مواردی این چنین با فراغ بال بیشتری عمل کنند.
در واقع تمام این امکانات و حال و هوای خوب در حالی برای خودروسازان مصرف کنندکان به وجود آمده است که تنها کمتر از ۸ درصد تولیدات داخل در بورس کالا عرضه شده اند.
در واقع از شهریور ماه سال جاری که فروش خودرو در بورس کالا آغاز شد تا پایان دی ماه،۴۸هزار و ۸۴۴ دستگاه خودرو به فروش رفته است.ضمن اینکه خودروسازان تنها می توانند ۳۰ درصد از تولیدات خود را از این طریق عرضه کنند.اما همین میزان کم عرضه مانع از توزیع ۱۵ هزارمیلیارد تومان رانت شده است.
نزدیک به ۹ هزار میلیارد به خودروسازان و مابقی به خریداران رسیده است.دولت نیز از محل عوارض سایر عایدات درآمدی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومانی داشته است.
اما به نظر می رسد برخی نهادها و بخشی از نمایندگان مجلس بدون توجه به دستاورد های عرضه خودرو در بورس کالا،باعث احیا و حضور مجدد شورای رقابت شده اند.
به بیان دیگر این تفکر به بهانه دفاع از حق مردم،مسیری را مسدود کرده است که در بلند مدت نه تنها باعثتوقف زیان انباشته و تولید خودروسازان می شد بلکه در بلند مدت راه خصوصی سازی را نیز هموار نمی کرد.
حال در این شرایط خودروسازان نه تنها در حال از دست دادن بازار شب عید هستند بلکه مشخص نیست که با قیمت گذاری دستوری می توانند سرعت و افزایش تولید را حفظ کنندیا خیر؟
این در حالی است که در ابتدای سال نیز به دلیل الزام برای حضور در سامانه یکپارچه فروش ، آنها مجبور شدند که محصولات خود را به صورت قرعه کشی عرضه کنند.آن هم درست زمانی که قصد داشتند با حضور در نمایشگاه خودرو شهر آفتاب ،شرایط ویژه فروش خود را آغاز کنند.
اما وزارت صمت تمام برنامه ها و هدف گذاری های آنان را تحت الشعاع این تصمیم قرار داد. با این حال آنها پس از دوندگی های فراوان برای عبور از قیمت گذاری دستوری،توانستند پس از کش و قوس های فراوان مجوز های لازم را جهت عرضه خودرو در بورس کالا اخذ کنند.البته یکبار این امر متوقف شد و پس از سه ماه،از شهریور سال جاری فروش خودرو در بورس دوباره از سر گرفته شد.ولی این شادمانی زودگذر بود و کمتر از 6 ماه دوام آورد.چرا که باز هم اختیار قیمت گذاری به دست شواری رقابت افتاد.
تنها روزنه امید این است که فعلا خودروهایی که قبلا در بورس کالا عرضه شده اند،مشمول قیمت گذاری نخواهند شد.البته این مساله هنوز قطعی نیست و سازمان بورس آن را اعلام کرده و هنوز شورای رقابت واکنشی نداشته است.در این شرایط ابهام عرضه و توقف فروش در بورس کالا فضای غبار آلودی در چشم انداز خودروسازان ایجاد کرده است.