شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در آینده می‌توانیم از مسیر ترکیه زمینه صادرات به اروپا را هم فراهم کنیم، گفت: در کشورهای حاشیه شرقی هم افغانستان و پاکستان متقاضی برق ایران هستند. فعلا برنامه صادراتی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نداریم.
کد خبر: ۶۱۸۸۷

تیتر۲۰- محمود کمانی درباره برنامه احداث نیروگاه تجدیدپذیر در کشور اظهار داشت: ما برنامه تولید 10 هزار مگاوتی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در دستور کار داریم، حوزه صنعت باید به صورت خودتامین اقدام به احداث نیروگاه کند که خوشبختانه استقبال خوبی از این بخش شده و تاکنون حدود 2500 مگاوات برنامه برای شرکت‌های صنعتی صادر شده که در حال اقدام برای مراحل پیشبرد و بعضا احداث نیروگاه هستند که از جمله آنها مجموعه گل‌گهر و فولاد مبارکه است که سال گذشته شروع به احداث کرده‌اند، برای ساخت نیروگاه 600 مگاواتی فولاد مبارکه در اصفهان مراحل عقد قرارداد با پیمانکار و خرید تجهیزات انجام شده و امیدواریم با سرعت خوبی پیش برود. 

وی تصریح کرد: همچنین از شورای اقتصاد مجوز احداث نیروگاه 4 هزار مگاوتی خورشیدی را اخذ کردیم که مناقصات آن برگزار شد و اکنون حدود 1850 مگاوات برنده اعلام شده و در حال صدور پروانه هستند، بخشی از پروانه‌ها صادر شده و بخشی منجر به قرارداد شده و مشغول کار هستند، از جمله قراردادهای گذشته که به صورت ماده 61 خرید تضمینی بود تاکنون حدود 180 مگاوات افتتاح شده و حدود 200 مگاوات هم امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ادامه داد: متاسفانه بخش نیروگاه بادی تاخیر دارد و دلیل آن هم این است که مجوزی که باید شورای اقتصاد می‌داد در دبیرخانه این شورا به تاخیر خورد، امیدواریم ابتدای امسال بتوانیم مجوز را اخذ کنیم و مناقصات ماده 12 برای نیروگاه‌های بادی را هم انجام دهیم.

وی تاکید کرد: بخش دیگر مربوط به نیروگاه‌های انشعابی و مقیاس کوچک است که بخشی از آن به میزان 110 هزار واحد را داشتیم که با کمک نهادهای حمایتی باید انجام می‌شد، این پروژه‌ها هم آغاز شده و تاکنون حدود 1500 واحد از این 110 هزار واحد به بهره‌برداری رسیده است.

کمانی درباره پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در تهران گفت: در تهران چند نیروگاه در دست احداث داریم اما  نسبت به استان‌هایی که تابش خوبی داریم و هم امکان گرفتن زمین وجود دارد، میزان برنامه احداث کمتر است چون مشکل اصلی بحث گرانی زمین است.

وی درباره برنامه صادرات خاطرنشان کرد: برنامه صادرات از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در حال تدوین است، ما پیشنهاداتمان را به وزارت نیرو ارائه کرده و در حال جمع‌بندی است به محض اینکه مدل سرمایه‌گذاری توسط وزیر نیرو ابلاغ شود، فراخوان می‌دهیم و از سرمایه‌گذاران دعوت خواهیم کرد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه ظرفیت خوبی برای صادرات داریم، اظهار داشت: ما ظرفیت خوبی در کشورهای حاشیه غربی مثل عراق و ترکیه داریم که در آینده می‌توانیم از مسیر ترکیه زمینه صادرات به اروپا را هم فراهم کنیم، در کشورهای حاشیه شرقی هم افغانستان و پاکستان متقاضی برق ایران هستند. فعلا برنامه صادراتی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نداریم، اولویت ما صادرات به همسایگان شرقی و غربی است. 

وی یادآور شد: در برخی مواقع که نیاز کشور برای مصرف داخل اجازه می‌دهد تا 500 مگاوات هم سرجمع صادرات داریم که عمدتا به عراق و بخشی به ترکیه و پاکستان و افغانستان است.

کمانی درباره امکان صادرات توسط بخش خصوصی بیان داشت: ظرفیت‌هایی را هماهنگ کردیم که در صورت تصویب نهایی میزان ظرفیت‌های آن ابلاغ خواهد شد، اکنون بیشتر صادرات به عراق توسط توانیر انجام می‌شود و برای بخش خصوصی ظرفیت کمتری در نظر گرفته شده اما برای همسایگان شرقی و همچنین ترکیه ظرفیت خوبی برای صادرات توسط بخش خصوصی دیده شده است، برق نیروگاهی که بخش خصوصی و دولتی تولید می‌کند به دولت فروخته می‌شود و از سر جمع آن در مواقعی که ما نیاز داخلی نداریم، تبادل و یاد صادر می‌کنیم، این روند طوری تنظیم می‌شود که نیاز داخل دچار مشکل نشود./ایلنا

ارسال نظرات
موضوعات روز