چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
تیتر20 بررسی می کند؛
به رغم میل شدید بازار به خودروهای به اصطلاح شاسی بلند، سدان همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.آریزو 5 جدید اسپرت نیز یکی از سدان های این بازار است که با توجه به رقبا باید دید که آریزو ۵ جدید اسپرت در بازار با چه چالش هایی مواجه است.
کد خبر: ۶۲۷۴۳
چالش های آریزو ۵ جدید اسپرت در بازار
تیتر20 -  مدیران خودرو از سال 1396 اولین نسخه از آریزو5 توربو را عرضه کرد.اخیرا نیز نسخه اسپرت آریزو 5 توربو هم به سبد محصولات این شرکت اضافه شده است.اما این محصول جدید همانند سایر چینی های بازار مزایا و معایبی دارد که می تواند در انتخاب مشتریان تاثیر داشته باشد.

آریزو 5 اسپرت نسخه بهبود یافته وفیس لیفت شده آریزو 5 توربو به شمار می آید که از سوی مدیران خودرو با پسوند اس به بازار خودرو عرضه می شود. به نظر می رسد که اولین چالش جدی این خودرو با پسوند اس با تکیه بر فیس لیفت شروع شود.جایی که تغییر چندانی در ظاهر این خودرو دیده نمی شود.

یعنی غیر از تغییراتی در جلو پنجره و رینگ ها ظاهر خودرو تغییر محسوسی نداشته است. البته باید در نظر داشت که آریزو 5 نسل قبل تر یکی از محصولات پرطرفدار در کلاس سدان به شمار می رفت. این محبوبیت نیز همچنان حفظ شده است.اما شاید برای نسخه اسپرت آریزو 5 با توجه به توقعی که از آن می رود،بازار واکنش متفاوتی داشته باشد.

به بیان ساده تر می توان گفت که مدیران خودرو برای رونمایی و عرضه از یک محصول جدید می توانست با ایجاد تغییرات در چراغ های جلو و عقب جذابیت بیشتری برای این خودرو ایجاد کند.
 
همسانی فنی با سایر هم کلاس ها
طی سال های اخیر همچنین بیشتر خودروهای چینی از نظر فنی در یک سطح قرار گرفته اند.از نظر حجم موتور،قدرت،گشتاور و گیربکس تفاوت چندانی با یک دیگر ندارند. بنابراین بیشترین تفاوت را می توان در امکانات و آپشن های آنها دانست. 

البته شرایط بازار و رقابت با هم کلاس ها همواره باعث می شود که محصولات با امکانات وآپشن ها متعدد روانه بازار شوند.

نسخه قبلی یعنی آریزو 5 با رقبایی مهم تر مانند ام جی ۳۶۰ توربو، کیا سراتو سایپا، بی وای دی F3، بسترن B30، رنو ساندرو استپ وی و جک s3 باید دست و پنجه نرم می کرد. در این رقابت برای افزایش جذابیت و توجیه برای چرایی خرید باید خود را به گونه ای دیگر نیز معرفی می کرد. به همین دلیل آریزو5 توربو از نظر امکانات و آپشن نسبت به این خودروها برتری محسوسی داشت.

خساست در برخی آپشن ها
در مقابل هر چند امکانات مهمترین مزیت خودروهای چینی در بازار به شمار می رود اما در این فقره با توجه به جدید و یدک کشیدن پسوند اسپرت کمی خساست به خرج داده اند. عمده ترین امکاناتی که فقدان آن به چشم می آید شاید سانروف، استارت دکمه ای،نبود سیستم ورود و خروج بدون کلید باشد. شاید داشتن امکانات دیگری مانند گرمکن صندلی و آئینه تاشو ،چراغ مطالعه و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب می توانست به مزیت های این خودرو را بیشتر کند. یعنی در شرایطی که آپشن ها و امکانات فراوان از مزیت های خودروهای چینی در بازار ایران به شمار می آید، نداشتن آنها نیز به چشم می آید. 

یک انتقاد ساده!
البته این خودرو به اندازه ای برای علاقمندان به این نوع خودروها جذاب بوده است که بعد از نسخه با گیربکس سی وی تی و توربو ،نسل جدید آن نیز عرضه شده است. با این حال همانطور که اشاره شد به رغم فیس لیفت بودن و عدم تغییر آنچنانی در طراحی ظاهری،برخی فضای داخل کابین آن را چندان نمی پسندند. چرا که اصولا انتظار دارند سرنشینان عقب خودرو راحت باشند.اما این انتقاد با توجه به متریال به کار رفته چندان نکته و یا مساله حادی نیست.تنها شاید به دلیل شیب عقب که خاصیت سدان باشد،افراد قد بلند کمی اذیت شوند.

با این حال برخی معتقد هستند که آریزو5 اسپرت جدید باید با رقیبی مانند ریسپکت گروه بهمن هماوردی کند. البته هر یک از خودروها علاقمندان و طرفداران خود را دارند.

چالشی به نام بازار دست دوم
اما به نظر می رسد اصلی ترین چالشی که این خودرو با آن مواجه باشد،فقدان یک بازار دست دوم خوب باشد. هر چند این خودرو نیز مانند سایر خودروهای بازار مشتریان خاص خود را دارد.با این حال شاید خود مدیران خودرو رو بتوان علت اصلی این مساله معرفی کرد.این شرکت طی سال های اخیر با شرایط فروش های منعطف زمینه را برای خرید بسیاری از افراد با شرایط متفاوت فراهم کرده است. 

همین مساله موجب می شود که بسیاری ترجیح بدهند به جای خرید خودروی دست دوم از شرکت مادر خودروی صفر خریداری کنند. اما به نظر می رسد که با توجه به اتفاقات اخیر و اجبار برای فروش درسامانه ، به این زودی ها خبری از فروش های منعطف نباشد. بنابراین اگر اتفاق خاصی رخ ندهد،به احتمال زیاد بازار دست دوم های این خودرو نیز دیگر مساله خاصی نخواهد بود.
البته با توجه به اعتبار و اعتماد خریداران به شرکت مادر و همچنین خدمات پس از فروش گسترده و فراونی قطعات این خودرو مشکل چندانی نداشته باشد.


ارسال نظرات
موضوعات روز