شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۳
در گفتگو با «تیتر ۲۰» مطرح شد: 
شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته با ساخت ۱۱۵۰ قطعه و تجهیز پیچیده موفق به صرفه جویی ارزی ۱۱.۵  میلیون یورویی شد. اما نکته قابل تامل افزایش توانمندی‌های مهندسی این مجموعه است که حالا باید با نگاه صادرات محور دنبال شود. به گفته رضا شهرستانی فعال صنعت فولاد، فولاد مبارکه باید به سمت ساخت تکنولوژی‌های جدید و نوین آن هم برای اولین بار برود.
کد خبر: ۶۹۰۵۹

تیتر20-  حرکت به سمت بومی سازی از نقطه ای آغاز شد که صنعت فولاد برای مقابله با تحریم ها، ساخت داخل را در دستور کار خود قرار داد. رفته رفته بومی سازی در برنامه های اصلی شرکت ها قرار گرفت تا بتوانند نیاز خود را از این مسیر تامین کرده و وابستگی به واردات را کاهش دهند. 


این اتفاق چندین دستاورد داشت که مهمترین آنها تامین نیاز شرکت ها، توسعه همکاری با شرکت های دانش بنیان، صرفه جویی ارزی و همچنین اشتغالزایی در این حوزه بود. 
حال شرکت فولاد مبارکه با ارائه آماری از صرفه جویی ارزی 11.5 میلیون یورویی در سال گذشته از محل بومی سازی قطعات خبر داده است. این مجموعه در سال گذشته  تعداد 1150 قطعه و تجهیز پیچیده و با تکنولوژی بالا برای اولین بار در داخل کشور طراحی و ساخت که در نتیجه آن صرفه جویی ارزی یاد شده به ثبت رسید. فولاد مبارکه با تمرکز بر نهضت بومی سازی امروز بیش از 90  درصد نیازهای خود را از داخل کشور تامین می کند و به مرحله خودکفایی نزدیک شده است. 


درواقع فولاد مبارکه در کنار توسعه همکاری های خود با شرکت های دانش بنیان، با تعریف شرکتی در زیرمجموعه خود در بحث بومی سازی و ساخت داخل به میدان آمده است.
سید رضا شهرستانی فعال صنعت فولاد با اشاره به این موضوع در گفت و گو با «تیتر20»، اظهار کرد: از دلایلی که باعث شد تا این عدد در کارنامه فولاد مبارکه ثبت شود، مقابله با تحریم ها، صرفه جویی در هزینه و کاهش زمان تامین قطعات بود.


وی ادامه داد: فولاد مبارکه با حرکت به سمت بومی سازی توانست بهره وری خطوط تولید خود را افزایش دهد زیرا گاها ممکن است یک خط تولید به دلیل نبود یک قطعه کوچک متوقف شود. در نتیجه بومی سازی قطعات کمک کرد تا فولاد مبارکه زمانی را در این باره از دست ندهد. شاید این موضوع بیش از رقم حاصل از صرفه جویی ارزی مهم باشد.
اما مسئله دیگر آن است که ثبت این عدد از سوی فولاد مبارکه، در عملکرد این مجموعه اثر گذار است. شهرستانی در این باره بیان کرد: نکته مهم در این آمارها ، ارتقای توانمندی های فنی و مهندسی در فولاد مبارکه است که منجر به ساخت این قطعات شده است . البته نباید این نقطه پایان ماجرا باشد بلکه فولاد مبارکه باید  به سمت ساخت تکنولوژی های جدیدی رفته و خود ابداع کننده آنها باشد. 


وی تصریح کرد:  باید در کنار  اقداماتی در بحث ساخت داخل، فولاد مبارکه به سمت صادرات این بخش برود. درواقع بومی سازی باید با نگاه صادرات محور و تامین نیاز واحدهای دیگر در دستور کار باشد.  

ارسال نظرات
موضوعات روز