شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
«تیتر ۲۰» بررسی می‌کند:
فولاد هرمزگان با خودکفایی در حلقه‌های تولیدی زنجیره ارزش فولاد به دنبال ادامه دار شدن رکورد‌های تولیدی خود است.  
کد خبر: ۶۹۰۸۵

تیتر 20- آهن اسفنجی یکی از حلقه های مهم زنجیره ارزش محسوب می شود که در سال های اخیر محدودیت های انرژی تاثیر بسزایی بر تولید آن داشت. از سویی دیگر با ورود طرح های جدید فولادی به مدار تولید میزان تقاضا برای آهن اسفنجی نیز با رشد همراه شد. 


آمارها نشان می دهد مصرف ظاهری آهن اسفنجی در سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل خود با رشد 3.4 درصدی همراه بوده است. 


از سویی دیگر رشد تقاضا در کنار بحران انرژی باعث شد تا قیمت آهن اسفنجی در بازار افزایش پیدا کند. این افزایش قیمت مستقیما قیمت محصول نهایی و همچنین توان رقابتی را نشانه می گیرد. این در حالی است که تولید آهن اسفنجی 5.3 درصد در سال گذشته با رشد همراه بوده اما همچنان تقاضا بالا است. 


حال فولاد هرمزگان در راستای پروژه های توسعه ای خود و همچنین افزایش سبد محصولات سیاست هایی را در بالادست و تامین مواد اولیه در دستور کار قرار داده است.

پروژه مدول سوم احیا مستقیم در این زمینه از مهمترین اقداماتی است که فولاد هرمزگان آن را دنبال می کند و به گفته مدیران این مجموعه تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.  


این در حالی است که فولاد هرمزگان پیش از بهره برداری از این پروژه، در تولید آهن اسفنجی رکورد شکنی داشته است. در ادامه رکوردشکنی‌های سال 1403  این مجموعه،  موفق شد در مدول A واحد احیا مستقیم با تولید 3101 تن آهن اسفنجی رکوردشکنی کند.


مدول A برای سومین بار در سال جاری رکورد تولید روزانه به ثبت رسانده و در تاریخ 11 فروردین ماه برای نخستین بار از تولید سه هزار تن آهن اسفنجی در روز عبور کرد. رکورد پیشین این مدول به میزان 3086 تن در تاریخ 22 فروردین ماه بوده است.  توجه به افزایش تولید این محصول باعث شد تا فولاد هرمزگان در مواردی در سال گذشته برای صرفه جویی های اقتصادی خرید آهن اسفنجی را متوقف کند.

 
ثبت این رکورد نشان می دهد که فولاد هرمزگان برای سال جاری افزایش تولید را بیش از گذشته در دستور کار دارد تا میزان فروش و سود سهام آن با رشد همراه شود. 
درواقع این رکورد شکنی های پی در پی در کنار باور مدیران این مجموعه به رشد حداکثری در میزان کمی و کیفی تولید، باعث شده تا فولاد هرمزگان به خودکفایی در تامین آهن اسفنجی دست پیدا کند. 


اما این خودکفایی چه اهمیتی برای فولاد هرمزگان به همراه دارد؟
تامین مواد اولیه از مهمترین دغدغه های تولیدکنندگان فولاد است. در نتیجه واحدهایی که به دنبال توسعه حداکثری هستند بیش از پیش به دنبال خوکفایی در تامین مواد اولیه مورد نیاز هستند تا علاوه بر ادمه دار شدن تولیدات در حلقه های بعدی و رکوردشکنی های پی در پی، میزان قیمت تمام شده خود را هم کاهش دهند.

 
حال فولاد هرمزگان با بهره برداری از این مجموعه در سال آینده در تامین آهن اسفنجی بی نیاز خواهد شد. البته باید به این نکته اشاره داشت که تولید آهن اسفنجی می تواند تحت تاثیر بحران های انرژی قرار بگیرد و کمی کار را برای فولا هرمزگان سخت کند، اما نگاه به عملکرد گذشته این مجموعه نشان می دهد که مدیران آن برای عبور از بحران ها تدابیر ویژه اندیشیده اند. 


پروژه های توسعه ای مجموعه فولاد هرمزگان نشان می دهد، تولید در حلقه های اصلی در دست اجرا است و مدیران این مجموعه به دنبال رفع نگرانی های در تامین مواد اولیه، انرژی و فروش حداکثری هستند. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز