پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲
تیتر20 گزارش می دهد:
پشت پرده فروش کارتن برندهای مطرح لوازم خانگی ریشه در ممنوعیت واردات لوازم خانگی دارد. عده‌ای به دنبال تقاضای بالا برای لوازم خانگی خارجی در داخل کشور لوازم خانگی مشابه را به صورت کارگاهی ری برندینگ کرده و با کارتن‌های دست دوم وارد بازار می کنند.
کد خبر: ۶۹۵۷۵

 تیتر ۲۰- چندی پیش موضوع فروش کارتن برندهای مطرح لوازم خانگی در اخبار و شبکه اجتماعی ترند شد. گفته می‌شد در برخی پلتفرم های فروش مانند دیوار قیمت کارتن اورجینال یخچال های کره‌ای تا دو میلیون تومان هم معامله می‌شود. قیمت کارتن تلویزیون نیز در محدوده یک میلیون تومان قیمت میخورد. اما این کارتن ها به درد چه کسی میخورد.


بازار لوازم خانگی ایران همچنان با محدودیت واردات روبروست. به همین دلیل تنها لوازم خانگی داخلی در بازار وجود دارد. در حالی که گردش مالی لوازم خانگی قاچاق در بازار ایران بیش از یک میلیارد تومان همچنان جریان دارد. هرچند نسبت به سال های گذشته قاچاق لوازم خانگی کاهش یافته اما ادامه داشته است. شاید یکی از دلایل کاهش قاچاق لوازم خانگی به بازار ایران کاهش تقاضا در نتیجه افت قدرت خرید مردم بوده است. به عبارت دیگر مردم ایران نسبت به گذشته لوازم خانگی کمتری می‌خرند. به همین دلیل قاچاق نیز کمتر شده است. اما مردم همچنان برندهای خارجی را ترجیح می دهند.


به همین دلیل بخشی از لوازم خانگی بازار ایران به صورت کولبری و ته لنجی وارد می شوند که دارای کارتن هستند. اما در سال‌های اخیر که قیمت ارز بالا رفته و تا حدودی هزینه قاچاق نیز بالا رفته است. به همین دلیل برخی افراد برندهای داخلی را با تغییر لیبل و برچسب در مناطق مرزی به نام برند خارجی عرضه می کنند. این موضوع باعث شده تا تقاضا برای کارتن لوازم خانگی خارجی پرتقاضا شود. آنها با تهیه لیبل بارکد روی کارتن آن را بر روی لوازم خانگی ری برندینگ شده قرار می دهند. این اتفاق باعث شده تا شناسایی لوازم خانگی قاچاق اصلی و تقلبی سخت شده است.


این موضوع در حال حاضر به زیان مصرف کنندگان شده است. درحالی که تولیدکنندگان داخلی مدعی هستند می توانند صادرات کنند و به بازارهای جهانی ورود کنند. از این رو در صورتی که واردات لوازم خانگی با تعرفه‌های که منجر به آسیب تولیدکنندگان داخلی نشود می تواند به نفع مردم و حتی دولت باشد.


به عبارت دیگر دولت از طریق تعرفه واردات لوازم خانگی که عمدتا تا ۲ میلیارد دلار می تواند اتفاق بیفتد درآمد خواهد داشت. از طرف دیگر مصرف‌کنندگان داخلی نیز مجبور به خرید کالای تقلبی نیستند. تولیدکنندگان داخلی نیز برای حفظ سهم خود در بازار لوازم خانگی باید مزیت قیمتی یا کیفی ایجاد کند. در این وضعیت مصرف‌کنندگان انتخاب خواهند کرد که کالای ارزانتر ایرانی بخرند یا لوازم خانگی برند گران. 


از طرف دیگر چالش‌های کنونی همچون بازار سیاه کارتن فروشی، هزینه بالای تعمیرات لوازم خانگی برند توسط افراد بدون مجوز، گران‌فروشی عرضه‌کنندگان داخلی به بهانه انحصار و... از بین خواهد رفت. 


در یک سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت از لزوم صادرات و رقابت پذیری صنعت لوازم خانگی تاکید کرده است. اما تاکنون این وزارتخانه اقدامی نکرده که بر مبنای آن بازار لوازم خانگی به سمت رقابتی شدن حرکت کند. تنها برای جلوگیری از معاملات لوازم خانگی با کارتن های غیراصل صدور فاکتور الکترونیکی رسمی را الزامی کرده است، اما با توجه به اینکه در خرید کالا صدور فاکتور چندان مورد توجه خریداران نیست، عملا این سیاست کارآمدی برای ساماندهی این مسأله نیست.

ارسال نظرات
موضوعات روز