پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
«تیتر20» گزارش می دهد:
حفظ تولید در شرایطی که تولیدکنندگان فولاد با چالش هایی همچون تامین مواد اولیه و انرژی مواجه هستند، کار دشواری است که حالا شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر موفق به اجرایی شدن آن کرده است. اتفاقی که اقدامات متفاوتی در آن دخیل است.
کد خبر: ۷۱۵۵۲

تیتر 20- توسعه تولید و پویایی واحدهایی همچون واحدهای فولادی نیازمند تامین پایدار مواد اولیه است. درواقع یکی از رئوس اصلی برای تدوام تولید و ارتقای کمی و کیفی آن بحث تامین مواد اولیه است. اما در کنار این موارد بحث قیمت مواد اولیه و همچنین چالش های مربوط به انرژی نیز در توسعه تولید فولادی ها بسیار مهم است. 

در این بین شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر از زیرمجموعه های اصلی و مهم شرکت معدنی و صنعتی گل گهر محسوب می شود. از سویی دیگر این مجموعه سهم بالایی در تامین مواد اولیه زنجیره دارد.

این مجموعه در تلاش است تا از حلقه احیا به سمت حلقه فولاد سازی برود. در نتیجه تامین مواد اولیه یعنی گندله می تواند در میزان تولید واحدهای احیای این مجموعه حائز اهمیت باشد.

یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت این مجموعه در حفظ شرایط تولید، دسترسی به مواد اولیه با کیفیت به واسطه حضور در منطقه گل گهر است. اما این موضوع کافی نیست.

این مجموعه برای حفظ تولید در شرایطی که تامین مواد اولیه با بحران هایی همراه است و در کنار آن مسئله تامین انرژی نیز موضوعی است که فولادی ها را گرفتار کرده است باید این مجموعه در حوزه های یاد شده اقداماتی را در دستور کار قرار دهد.

یکی از مهمترین اقدامات انجام شده برای حفظ تولید استفاده از اقتصاد چرخشی در این مجموعه بود. استفاده از سیاست چرخشی باعث شد تا سوددهی این مجموعه افزایش و سبد محصولات  آن افزایش توسعه پیدا کند. این نگاه نه تنها منجر به حفظ تولید در شرایط موجود می شود بلکه این مجموعه به توسعه پایدار نیز نزدیک تر می شد.

هرچند در کنار این موارد قیمت مواد اولیه نیز می تواند در روند سوددهی و قیمت تمام شده موثر باشد اما این مجموعه برای مدیریت این بخش نیز به سراغ استفاده از دانش بومی می رود تا بتواند بخشی از هزینه ها را تامین و مدت زمان تامین را هم کاهش دهد.

هرچند این مجموعه به دنبال توسعه حداکثری است اما اجرایی شدن طرح‌‌‌‌ های توسعه و افزایش تولید نیازمند تامین زیرساخت ‌‌‌‌های انرژی است. در حالی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در مسیر توسعه حداکثری قرار دارد که صنعت فولاد در تلاش برای حل چالش برق و گاز است.

 از سویی دیگر تولید فولاد باید به سمت کاهش تولید دی اکسید کربن رفته تا بتواند سهم صادراتی خود به ویژه در اروپا را حفظ کند. در همین زمینه توسعه آهن و فولاد گل گهر تلاش می کند تا با افزایش سهم انرژی ‌‌‌‌های تجدید پذیر تولید فولاد سبز را اجرایی کند.

از سویی دیگر حرکت به سمت تجدید پذیرها می ‌‌‌‌تواند راهکارهایی برای عبور از چالش ‌‌‌‌های انرژی باشد. درواقع استراتژی توسعه آهن و فولاد گل گهر علاوه بر مدیریت بحران‌‌‌‌ های موجود، توسعه هرچه بیشتر زنجیره ارزش است تا به سوددهی بالایی دست پیدا کرده و سهم خود را در میان بازیگران صنعت فولاد افزایش دهد.

آن طور که می توان نتیجه گرفت  توسعه آهن و فولاد گل گهر تامین مواد اولیه مرغوب، مدیریت انرژی و همچنین مدیریت هزینه های تولید از مهمترین مواردی است که باعث شده این مجموعه در چنین شرایطی تولید را حفظ و در سال 1402 در این مجموعه نزدیک به 3 میلیون تن آهن اسفنجی تولید شد و 33 رکورد تولید کمی، کیفی و فروش و حمل به ثبت برساند. چنین اقداماتی می تواند سال 1403 را برای این مجموعه با سوددهی بیشتری همراه کند و برخی از طرح های در دستور کار را به مرحله بهره برداری برساند. درواقع نگاهی به وضعیت این مجموعه نشان می دهد که مدیریت کارشناسی شده می تواند به حفظ ثبات تولید حتی در شرایطی که فولادی ها با بحران انرژی دست و پنجه نرم می کنند، دست پیدا کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز