شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۳ - 2024 December 07
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
«تیتر ۲۰» گزارش می‌دهد: 
شرکت فولاد هرمزگان که در سال‌های اخیر در میان تولیدکنندگان فولاد خوش درخشیده است، حالا با تمر کز بر واحد بومی سازی خود توانسته به صرفه جویی ارزی چشمگیری دست یافته و ۸۵  درصد از قطعات خود را بومی کند.
کد خبر: ۷۱۸۳۹

تیتر20- تاکید بر بومی سازی و افزایش عمق آن در سال های اخیر توانسته هزینه های ارزی در بسیاری از واحدهای تولیدی به ویژه واحدهای فولادی را کاهش دهد، آن هم در شرایطی که خزانه ارزی کشور نیز در تامین ارز مورد نیاز با محدودیت های بسیاری همراه است.

 
در راستای دستیابی به اهداف تعیین شده واحد بومی سازی در شرکت های فولادی بزرگ ایجاد و کار خود را در چندین زمینه آغاز کرد. این واحد را باید یکی از واحدهای مهم در شرکت های فولادی دانست که نقش مهمی در کاهش هزینه های تولید و همچنین تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز خطوط تولید دارد. 


در نتیجه باید این واحد را یکی از اجزای کلیدی در استراتژی توسعه و رشد شرکت ها دانست. کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت، توسعه تکنولوژی، کاهش وابستگی به واردات، ایجاد اشتغال و حفظ منابع ملی از مهمترین دستاوردهای فعالیت این واحد در شرکت های فولادی محسوب می شود. 


همین موارد گواه خوبی است تا فولادی ها سرمایه گذاری مناسبی برای توسعه فعالیت های این واحد داشته باشند. فولاد هرمزگان یکی از مهمترین تولیدکنندگان فولادی کشور در سال های اخیر تمرکز بسیاری بر بومی سازی قطعات و تکنولوژی های خود داشته است و به واسطه این واحدپروژه های مختلفی را اجرایی کرده است. 


این مجموعه توانسته نزدیک به 85  درصد از قطعات خود را در داخل تولید کرده و در تلاش است تا این عدد را به 100  درصد برساند. این مجموعه دو پروژه مگامدول یک میلیون و  700 هزار تنی را بومی‌سازی کرده است. همچنین بیش از 10 طرح که توسط کشورهای خارجی شروع شده بود و به دلیل تحریم‌ها نیمه کاره رها شد با کمک توان داخلی به بهره برداری رسید. 


درواقع واحد بومی سازی فولاد هرمزگان سهم بسزایی در توسعه فعالیت های این مجموعه داشته و توانسته هزینه های تولیدی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. 


این مجموعه پروژه های مختلفی از جمله بومی‌سازی تجهیز «بک‌استاپ»، بومی سازی لودسل‌های واحد ریخته‌گری و ذوب، بومی سازی الکتروموتور پمپ اسکیل پیت ریخته‌گری با صرفه جویی 75  هزار دلار و ... را اجرایی کرده است. 


این واحد همچنین با تمرکز بر مهندسی معکوس نیز دسترسی به قطعات و تکنولوژی ها را برای این مجموعه فراهم کرده است. 


حال فولاد هرمزگان با بومی سازی بوگی پل جرثقیل سقفی ارسال محصول به  صرفه‌جویی ارزی 100 هزار دلاری دست پیدا کرده است که از دیگر پروژه های واحد بومی سازی محسوب می شود. این جرثقیل نقشی کلیدی و مؤثر در فرآیندهای ناحیه ارسال محصول، تحقق برنامه ارسال از خط خروجی ریخته‌گری و شاخص‌هایی از قبیل رضایتمندی مشتری، حمل محصول و آماده‌به‌کاری تجهیزاتی ایفا می‌کند.


اما نکته مهم آن است که فولاد هرمزگان در حوزه بومی سازی نگاهی متفاوت داشته و بخشی از فعالیت این حوزه را در حیطه فعالیت در حوزه مسئولیت های اجتماعی می داند، زیرا علاوه بر کاهش هزینه های تولید، توانسته اشتغالزایی جدیدی را به واسطه پروژه های مطالعاتی و اجرای طرح های توسعه ای ایجاد کند. از سویی دیگر اجرای این پروژه و کاهش هزینه های ارزی می تواند هزینه در دیگر طرح ها و پروژه ها را افزایش دهد که بخشی از آنها در حوزه مسئولیت اجتماعی است.


اما در کنار موارد یادشده ، این واحد توانسته توان رقابتی فولاد هرمزگان را در بازار داخلی و به ویژه بازار صادراتی افزایش دهد. تولید تختال با بالاترین استانداردها توانسته این محصول فولاد هرمزگان را در بازار صادراتی خاص و ویژه کند. بخشی از این موفقیت ناشی از فعالیت واحد بومی سازی است.

همچنین این مجموعه با تکیه بر توانمندی های این واحد به دنبال توسعه سبد محصولات خود است که می تواند بر افزایش درآمدهای آن اثر گذار باشد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز