سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
طرح نیوپلنت MDHD شرکت آریاساسول که تاکنون به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی رسیده، یکی از دستاورد‌های مهم صنعت پتروشیمی ایران است.
کد خبر: ۷۱۸۹۰

تیتر 20- طرح نیوپلنت MDHD شرکت آریاساسول که تاکنون به پیشرفت فیزیکی50 درصدی رسیده، یکی از دستاوردهای مهم صنعت پتروشیمی ایران است. این پروژه با سودآوری سالانه 100 میلیون دلاری برای سهامداران، نه تنها به تقویت جایگاه اقتصادی و توسعه شرکت کمک می‌کند، بلکه یک بازیگر قدرتمند صنعت پتروشیمی کشور در میدان رقابت در بازارهای بین‌المللی است.


شرکت پلیمر آریاساسول با بیش از 2400 پرسنل، تولید سالانه یک میلیون و 100 هزار تن اتیلن در واحد الفین، تولید 375,000 تن پلی‌اتیلن سبک در واحد LDPE و تولید 375,000 تن پلی‌اتیلن متوسط و سنگین در واحدMD/HDPE ، یکی از برندهای مطرح در حوزه صنایع پتروشیمی، مستقر در عسلویه است که 80 درصد محصولات آن به بازارهای جهانی صادر می‌شود و 20 درصد نیز فروش داخلی دارد. 


این شرکت، دارای واحد الفین است که اتیلن تولید می‌کند و بخشی از آن را برای تولید پلی‌اتیلن سنگین و متوسط به واحد MDHD  منتقل می‌نماید. اکنون آریاساسول با هدف افزایش ارزش افزوده و جلوگیری از فروش اتیلن خام، تصمیم به ساخت واحد جدید پلی‌اتیلن گرفته است. این اقدام، باعث تکمیل سبد محصولات و ارزآوری بیشتر از طریق صادرات می‌شود. نیو پلنت واحد MDHD  نیز پلیمر پودری تولید می‌کند که پس از تکمیل اکستروژن به گرانول نهایی، تبدیل و بسته‌بندی می‌شود.


بر این اساس، طرح نیوپلنت MDHD این شرکت، در راستای توسعه و ارتقای ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا طراحی شده است. هدف اجرای این پروژه، تولید محصولات استراتژیک و کاربردی در صنایع پایین‌دستی مانند خودروسازی، الکترونیک و بسته‌بندی است. پیشرفت فیزیکی 50 درصدی پروژه، بیانگر عزم این شرکت برای تکمیل آن در زمان‌بندی تعیین‌شده است. برآوردها حاکی است پس از بهره‌برداری کامل، این طرح، سالانه 100 میلیون دلار (6 هزار میلیارد تومان با نرخ فعلی دلار) سود خالص برای سهامداران در پی دارد که رقم قابل‌توجهی در شرایط اقتصادی ایران است.


 تاثیرات اقتصادی و اجتماعی نیوپلنت
از دیدگاه اقتصادی، طرح نیوپلنت MDHD، از مهم‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی در کشور است که علاوه بر افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی، به دلیل استفاده از فناوری‌های مدرن و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، به افزایش ارزآوری و کاهش وابستگی به واردات محصولات پتروشیمی منجر می‌شود. در نتیجه، این پروژه عظیم قادر است ضمن تامین بخشی از نیازهای داخلی، مازاد تولیدات را به بازارهای بین‌المللی صادر کند؛ اقدامی که در نهایت به تقویت تراز تجاری کشور می‌انجامد.


یکی دیگر از جنبه‌های مهم نیوپلنت MDHD، تاثیرات آن در زمینه اشتغال‌زایی است. پروژه‌های بزرگ صنعتی مانند این طرح، به‌ طور مستقیم و غیرمستقیم به ایجاد هزاران فرصت‌ شغلی جدید کمک می‌کنند. با توجه به پیشرفت نیمی از طرح، افراد بسیاری به‌ طور مستقیم در فازهای ساخت و راه‌اندازی این واحد صنعتی فعالیت می‌کنند. انتظار می‌رود با بهره‌برداری کامل این پروژه، موقعیت‌های شغلی جدید  در صنایع پایین‌دستی نیز ایجاد شود. علاوه بر این، توسعه زیرساخت‌های محلی و بهبود شرایط اقتصادی مناطق مجاور، از پیامدهای مثبت این پروژه است.


مزایای رقابتی 
با توجه به ماهیت استراتژیک محصولات تولیدی در طرح نیوپلنت MDHD، این پروژه می‌تواند به افزایش مزیت رقابتی ایران در بازارهای بین‌المللی کمک کند. تحقق اهداف این پروژه با تولید محصولات کاربردی در صنایع مختلف، ایران را به‌ عنوان یکی از تامین‌کنندگان محصولات در منطقه و فراتر از آن معرفی می‌کند. همچنین با توجه به رویکردهای نوین جهانی در زمینه توسعه پایدار و کاهش اثرات زیست‌محیطی، استفاده از فناوری‌های نوین در این پروژه به بهبود وجهه ایران در سطوح بین‌المللی می‌انجامد.


تجربه موفق: از سهامداری تا مدیریت
سودآوری سالانه 100 میلیون دلاری پروژه نیوپلنت MDHD برای سهامداران، نویدبخش آینده‌ روشن و بازدهی قابل‌توجه برای سرمایه‌گذاران شرکت پلیمر آریاساسول است. این رقم در صنعت پتروشیمی که به‌دلیل نوسانات قیمت جهانی و تغییرات تقاضا با ریسک‌های متعدد مواجه است، چشمگیر به نظر می‌رسد. 
در چنین فضایی، سهامداران، سرمایه‌گذاری‌ خود را با اطمینان بیشتر تداوم می‌بخشند، زیرا سود حاصل‌ از آن، ضامن رشد پایدار و تقویت جایگاه شرکت در بازارهای داخلی و خارجی است. البته اهمیت این سودآوری تنها به اعداد محدود نمی‌شود، بلکه به معنای افزایش اعتماد به نفس و جذابیت بیشتر سهام شرکت در بازار سرمایه، تقویت سهام و رشد قیمت آن خواهد بود.


در شرایطی که شرکت‌های پتروشیمی غالبا با چالش‌ تحریم، نوسانات ارزی، ناترازی انرژی و... مواجهند، سود خالص 100 میلیون دلاری پروژه، بیانگر توانمندی مدیران آریاساسول در حوزه مدیریت منابع و استراتژی‌های توسعه‌ای دقیق از جمله اجرای پروژه‌های کلان در بازار پرتنش صنعت پتروشیمی است. این اتفاق، علاوه بر توزیع سود بیشتر بین سهامداران، منجر به ایجاد منابع مالی تازه و درآمد پایدار به منظور سرمایه‌گذاری‌های جدید و رشد اقتصادی فزاینده شرکت می‌شود. 


نقطه عطف در صنعت پتروشیمی
با توجه پیشرفت فیزیکی 50 درصدی، انتظار می‌رود طرح نیوپلنتMDHD ، در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد. پس از راه‌اندازی این واحد صنعتی و تکمیل پروژه، آریاساسول قادر خواهد بود سهم بیشتری از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهد و نام خود را به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در زمینه سودآوری و بازدهی سرمایه با ارزش افزوده بالا، در سطح منطقه تثبیت کند. این موضوع، به‌ویژه در شرایطی که رقابت در بازارهای جهانی پتروشیمی، فشرده‌تر می‌شود، حائز اهمیت است.


آریاساسول با تکیه بر دانش‌ فنی، تجربه و تعهد کارکنان برای توسعه این پروژه، الگویی برای سایر شرکت‌های پتروشیمی در ایران خواهد بود. تجربه موفق شرکت در اجرای مگاپروژه‌های صنعتی، بیانگر توانمندی بالا در توسعه فناوری‌های پیشرفته و استفاده بهینه از منابع طبیعی است. این امر، سایر شرکت‌ها را ترغیب می‌کند سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشابه را سرمشق خود قرار دهند.


تکمیل این پروژه و بهره‌برداری از آن، با پیامدهای مثبت مانند افزایش ظرفیت تولید و سودآوری، فرصت‌های شغلی جدید، تقویت تراز تجاری و افزایش مزیت رقابتی در بازارهای بین‌المللی، نه تنها برای این شرکت، بلکه برای آینده صنعت پتروشیمی ایران، یک نقطه عطف و زمینه‌ساز توسعه اقتصادی کشور است و شعار «پیشرو بودن رویا نیست، باور ماست» را تحقق می‌بخشد. 

 

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز