دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
بانک توسعه تعاون با ارائه سامانه نئوبانکیِ «بانکواره» زمینه شکل گیری نسل جدیدی از خدمات هوشمند را فراهم کرده است؛ خدماتی که با زبان داده‌ها پیکربندی می‌شوند و به بازار خدمات اعتباری سرعت می‌بخشند.  
کد خبر: ۷۲۰۳۳

تیتر20 - بانکداری دیجیتال ایران در سال‌های اخیر دچار دگرگونی شده است. تا پیش از این دگرگونی، نسلی از خدمات را شاهد بودیم که در قالب «اینترنت بانک» و «همراه بانک» آن‌ها را می‌شناختیم. 


همراه بانک ها، امکان افتتاح حساب غیرحضوری را نداشتند اما می‌شد که پس از دریافت کارت از شعبه و اتصال حساب به آن، از خدمات استعلام کلیه تسهیلات دریافتی شخص از شبکه بانکی، استعلام کلیه سوابق چک، شارژ حساب (TopUp) برای خرید خدمات (شارژ سیم کارت و…)، گردش سپرده، انتقال وجه و… بهره برد. 


ورود الگوریتم‌ها و متصل شدن سامانه‌های احراز هویت دیجیتال شهروندان به الگوریتم ها، زمینه نو شدن و به میدان آمدن نسل تازه‌ای از بانکداری دیجیتال را برای بانک‌های تخصصی مانند توسعه تعاون فراهم کرده است؛ بانکی که بر روی تعاونی‌ها و افزایش سهم آن‌ها از بازار اعتبارات تمرکز کرده است. 


در این تغییر نسل، همراه بانک‌های قدیمی هوشمند شدند. حالا می‌توان، احراز هویت کاملا آنلاین و فعال شدن حساب در کمتر از ۲۴ ساعت، بازکردن حساب کوتاه مدت در کمتر از ۷ دقیقه، باز کردن حساب پس‌انداز به صورت غیرحضوری و صدور رایگان کارت بانکی را به راحتی آب خوردن انجام داد و صاحب یک حساب دیجیتال شد. 


بانکواره؛ هم سامانه و هم نئوبانک 
در مورد توسعه تعاون، می‌بینیم که اگر در نسل اول، همراه بانک این بانک را در اختیار داشتیم، در نسل جدید که خدمات هوشمند شده اند، «بانکواره» ظهور کرده است. البته بانکواره تنها یک اپلیکیشن مالی نیست؛ بلکه یک سامانه است که به ده‌ها سامانه متصل است. 


برای نمونه استعلام از سامانه شاهکار بر روی این سامانه پیاده شده است. با شاهکارامکان استعلام خط (شماره همراه) متصل به حساب دیجیتال، وجود دارد.

 استعلام ثبت احوال و دیگر استعلامات لازم برای استقرارهویت دیجیتال صاحب حساب بر روی الگوریتم‌های بانکواره تعریف شده است.

 
به این ترتیب بانکواره خود یک سامانه سوار شده بر روی سامانه‌های ملی است. هر یک از این سامانه به تنهایی کاربرد چندانی پیدا نمی‌کنند اما زمانی که بتوان با یک سامانه متصل به حساب بانکی، اعتبارسنجی، استعلام چک برگشتی و استعلام نظام وظیفه را انجام داد، تازه می‌توانیم درک کنیم که بانکواره چگونه شیوه مصرف خدمات را در بانک توسعه تعاون تغییر داده است. 


تحلیل داده و امکانات نوین 
اما بانکواره در ابتدای راهی قرار دارد که بانک توسعه تعاون برای آینده در نظر دارد. بانکداری به سرعت در حال تغییر است و به زودی باید نسل‌های نوین‌تر نئوبانک‌ها جای پای خود را در بازار خدمات بانکی باز کنند. به همین دلیل، بانک توسعه تعاون بر روی تجهیز ئنوبانک خود وقت گذاشته است. 


در این راه، از ظرفیت‌های شرکت سمات که بازوی فناوری اطلاعات و ارتباطات این بانک است، استفاده می‌شود. این شرکت سامانه متمرکز الکترونیک توسعه تعاون محسوب می‌شود که سامانه اعتبارسنجی داخلی را هم در اختیار دارد. اینگونه، خدمات الکترونیک از پایگاه داده سمات بهره‌مند می‌شوند. می‌توان، تحلیل داده‌های مشتریان را که جز ضروری این روزهای نئوبانک محسوب می‌شود، از همین طریق مورد بهره برداری قرار داد. 


نئوبانک‌ها به داده‌ها نیاز دارند تا از روی رفتار مشتری، خدمات مورد نیاز آن‌ها را شخصی‌سازی کنند. این ساختار می‌تواند اعتبارسنجی را سرعت ببخشد و از بوروکراسی‌های بانکی خارج کند. مصوبه هیات مدیره بانک توسعه تعاون، اجرای ۷۰ درصد خدمات اعتباری از طریق نئوبانک را هدف‌گذاری کرده است. 


با خارج شدن اعتبارسنجی از ساختارهای فیزیکی و سخت، تاییدیه‌های پرداخت انواع تسهیلات توسعه تعاون از قبیلِ ازدواج، تسهیلات فرزندآوری، مرابحه، و انواع تسهیلات تفاهم نامه‌ای، سرعت می‌گیرند. در این شرایط، خدماتی مانند سفته دیجیتال، امضای دیجیتال و ثبت و مدیریت ضمانت نامه امکانات عمومی نئوبانک به حساب می‌آیند که پردازش شیوه مصرف خدمات را ممکن می‌کنند. 


بر همین اساس باید انتظار داشت که در آینده گزینه‌های سلف سرویس و تعامل با مشتری بر روی نئوبانک توسعه تعاون مستقر شوند تا توصیه‌های محصول، بازاریابی شخصی و خدمات سفارشی شده به بهترین نحو در اختیار مشتریان قرار گیرند.

ارسال نظرات
موضوعات روز