تیتر20 - ارائه آموزش مالی به کودکان در ایران چندان جانیفتاده است. یکی از راههایی که میتوان با آن، به کودکان آموزش مالی را ارائه کرد، راه اندازی حساب بانکی است. البته این که کودک مالکیت یک کارت متصل به حساب دیجیتال را داشته باشد، هدف بانکداری دیجیتال کودکان نیست.
از این زاویه، بانکداری دیجیتال کودکان، حس استقلال مالی و مسئولیتپذیری را در کودک القا میکند اما در حاشیه این استقلال مالی کودک امنیت آنلاین، پیشگیری از کلاهبرداری و حفاظت از اطلاعات شخصی و مالی را یاد میگیرد.
در ایران هم ضرورت راه اندازی حساب دیجیتال برای کودک از سوی برخی بانکها درک شده است. برای نمونه بانک ایران زمین، از طریق پلتفرم «بانکیدو» به ارائه یک محصول متفاوت پرداخته است. این در شرایطی است که حسابهای دیجیتال موجود، بر ایجاد حساب و تعامل مالی بین پدر و مادر و کودک تمرکز کرده اند. اما بانکیدو یک پلتفرم مالی صرف نیست.
بانکیدو یک پلتفرم چند منظوره
بانک ایران زمین، بانکیدو را به ابزار آموزش امور مالی تجهیز کرده است. در نتیجه با ابزار بانکیدو، کودک وارد یک پلتفرم میشود که میتواند در آن بازی کند، داستان صوتی گوش دهد و در دورههای آموزشی منعطف و داستان گونه شرکت کند.
به نظر میرسد بانک ایران زمین، در بانکیدو چند هدف را دنبال میکند: میخواهد به کودک تفاوت پس انداز، خرج و هدیه را یاد دهد، تفاوت نیاز و خواسته را بیاموزد، تغییرات شیوههای تاریخی به کارگیری پول را در ذهن کودک قرار دهد.
در نتیجه، پول از همین حال در ذهن کودک به عنوان ابزار مبادله جای میگیرد؛ یعنی ابزاری که برای انتقال به آینده به عنوان پسانداز دارای ارزش است و میتوان با آن، سوار بر یک ماشین زمان واقعی شد!
بانکیدو یادگیری کارکردهای این ماشین زمان را به عنوان یک پلن مالی در ناخودآگاه کودک قرار میدهد؛ آنهم با آموزش چیستی «خزانه». اما این تنها کارکرد بانکیدو نیست. این پلتفرم، حمایت مالی پدر و مادر از فرزند را به عنوان ابزار ایجاد ارزش به پدر و مادر و فرزند آموزش میدهد.
یادگیری مفاهیم قرض و پاداش
در بانکیدو پدر و مادر که صاحب حساب کودک هستند، میتوانند قرض دادن را برای کودک خود ملموس کنند تا او درک کند که پول یک ماشین انتقال بدهی به آینده است و نه ابزار خرج کردن بدون درک عواقب این کار. کودک باید قرض کند تا هزینه این قرض را از محل پس اندازش پرداخت کند.
بانکیدو به گونهای طراحی شده است که ذهن کودک در مورد شیوههای قرض گرفتن و حفظ ارزش بر روی آن، شرطی شود؛ ضمن اینکه امکان کنترل کودک برای یادآوری جایگاهش به عنوان یک قرض گیرنده مسئول وجود دارد. البته پدر و مادر میتوانند مسئولیتهای دارای پاداش را برای کودک به شکل وظایف مالی روزمره تعریف کنند.
با این شیوه، تمایز پاداش و تنبیه در ذهن کودک با یک ابزار دیجیتال چندکاربردی مهارت محور، جا میگیرد. بانکیدو در دورههای آموزشی خود از کودک آزمون هم میگیرد تا آموختههای کودک برای او به پاداش ذهنی معادل امتیاز تبدیل شود.
یکی از ایرادات آموزشهای مالی به کودکان این است که حاصل معناداری برای آنها ندارد. در حال حاضر، کتابهای آموزش مالی کودکان هم مبتنی بر انتقال مفاهیم از پدر و مادر به کودک هستند. گرچه کتابهای خوبی در این زمینه تالیف یا ترجمه شدهاند اما خلاء یک پلتفرم از جنس بانکیدو به چشم میخورد.
بانکیدو همچنین مفاهیم مربوط به شغل را در ذهن کودکان بارگذاری میکند. شغل در دنیای مدرن به یک مفهوم پیچیده تبدیل شده است که برای به دست آوردن آن دیگر نمیتوان تک مهارتی عمل کرد؛ به ویژه که مشاغل دیجیتال نیاز به سواد دیجیتال دارند. این نوع سواد هم چند مهارتی است.
داشتن دانش مالی به عنوان مهارت، به تنهایی کافی نیست. کودک باید بیاموزد که اعداد چگونه بر درک ما از اقتصاد تاثیر میگذارند. در همین حال، کودک در بانکیدو خود را با چیستی شغل و نیاز به درک اعداد در قالب به کارگیری ریاضی پایه در مشاغل، درگیر میکند.