تیتر20- تنوع در سبد محصولات تولیدی در واحدهای صنعتی یکی از مهمترین فاکتورها برای توسعه بازار و افزایش فروش است. شرکت های بزرگ به ویژه در صنعت فولاد در بخشی از فعالیت های خود بر روی تنوع محصولات متمرکز شده اند.
شرکت های بزرگی همچون فولاد مبارکه که نقش بسیار مهمی در توسعه صنعتی کشور ایفا می کنند، در سال های اخیر در راستای افزایش ارزش افزوده و سود آوری بیشتر به سمت تکمیل سبد محصولات خود رفته است. اتفاقی که بازی دو سر برد برای صنعت کشور و خود فولاد مبارکه است.
این مجموعه تولید 5 محصول جدید تا پایان سال در دستور کار دارد. درواقع در فولاد مبارکه علی رغم اینکه سبد کاملی از محصولات فولادی وجود دارد و چند صد نوع محصول را به مشتریان ارائه می دهد، اما یکی از راهبردهای فولاد مبارکه در چند سال اخیر تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر بوده است، طی سه سال گذشته تاکنون ۳۷ محصول جدید به بازار عرضه شده و حالا تا پایان سال نیز ۵ محصول جدید وارد بازار می شود.
فولاد مبارکه در نظر دارد با تولید این 5 محصول سبد محصولات تخت خود را تکمیل کند.
ارائه این محصولات که عمدتا در دسته ورقهای گرم، سرد، گالوانیزه، رنگی و پروفیل های فولادی قرار می گیرند می تواند به تامین هرچه بیشتر مواد اولیه در پایین دست منجر شود. به عنوان مثال با بهره برداری از پروژه نورد گرم دو، فولاد مبارکه می تواند نقش مهمتری در تامین نیاز صنعت خودروی کشور بازی کند.
درواقع بهره برداری از نورد گرم 2 و نورد سردی که در دستور کار این مجموعه قرار دارد و توسعه ورق گالوانیزه در شرکت ورق خودرو و توسعه هایی که در زیر مجموعههای فولاد مبارکه وجود دارد مانند احداث کارخانه ورق الکتریکی و ورق زنگ نزن، طرح هایی است که یا در حال مطالعه یا مناقصه و یا اجرا است.
این استراتژی نشان می دهد که فولاد مبارکه به دنبال تسلط هر چه بیشتر بر بازار داخلی و توسعه حضور در بازارهای خارجی است. افزایش تنوع سبد محصولات در بین تولیدکنندگان فولادی حاکی از قدرت هر چه تمام در تولید و تامین مواد اولیه است.
همچنین این برنامه ریزی از سوی مبارکه نشان می دهد که این مجموعه هرچند در چند سال اخیر صنعت فولاد با چالش های بسیاری مواجه بوده اما توانسته عبور از این چالش های به ویژه چالش برق و گاز را مدیریت کند. همین مدیریت باعث شده تا توسعه سبد محصولات نیز در دستور کار قرار بگیرد.
از سویی دیگر این نگاه مبارکه می تواند هزینه تولید در صنایع پایین دست را هم کاهش دهد. به عنوان مثال صنعت خودرو با کاهش واردات ورق می تواند بخشی از این هزینه را مدیریت و آن را راهی بخش های دیگر کند. حتی این موضوع می تواند در صنایع غذایی و بسته بندی نیز دیده شود. درواقع فولاد مبارکه با تامین مواد اولیه بازوی توسعه صنایع پایین دستی که حالا بخش عمده مواد اولیه خود را در داخل کشور تامین می کنند.
همچنین این استراتژی توان رقابتی مبارکه را هم افزایش می دهد و می تواند در بازارهای صادراتی با دست پر عرض اندام کرده و به رقابت بپردازد.
نگاه توسعه ای حاکم بر فولاد مبارکه منجر به ارتقا در تمامی بخش های دخیل در بهره وری آن شده است که روز به روز این نگاه بیش از گذشته تقویت می شود.