جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۰
محدوده طرح ترافیک؛مانع ترافیک یا عامل آن؟/هشدار!توقف خطرسازخودروها پشت دوربین های نظارتی

تیتر20- افسانه قانع - برابر قوانين رانندگي توقف خودروها در بزرگراه‌ها و پشت دوربين‌هاي نظارتي تخلف است و در اين زمينه گشت‌هاي پليس راهور تهران بزرگ در صورت مشاهده چنين مواردي ضمن جريمه خودروهاي متخلف، اقدام به حمل اين خودروها به پاركينگ خواهند كرد.
به‌رغم آنكه قرار بوده اجراي طرح زوج و فرد در بزرگراه‌هاي پايتخت بار ترافيكي را كاهش دهد اما بعد از اجراي اين طرح شاهد توقف خودروها آن هم در صف‌هاي طولاني پشت دوربين‌هاي كنترل نظارتي در اتوبان‌ها و معابر اصلي هستيم.

هرچند پديده پوشاندن پلاك خودروها در محدوده‌ طرح ترافيك در مركز شهر ديگر قديمي شده است اما با تجهيز تمامي معابر و بزرگراه‌هاي شهر به دوربين‌هاي كنترل نظارتي به نظر مي‌رسد كه تاثير اين ابزارهاي هوشمند باعث شده تا برخي از رانندگان براي اينكه در معرض ديد اين چشمان شيشه‌اي قرار نگيرند در ساعات پاياني طرح حاضرند احتمال وقوع هرگونه اتفاق ناگوار مانند برخورد خودروهاي عبوري و يا حمل خودرو توسط جرثقيل را به جان بخرند تا تصوير پلاك آنها توسط اين دوربين‌ها ضبط نشود.


كاهش بار ترافيك در كلانشهري همچون تهران در دو دهه اخير يكي از معضلات مديران شهري و شهروندان تهراني بوده است. زماني تبديل شدن پايتخت به يك پاركينگ بزرگ كابوسي وحشتناك براي تهراني‌ها بود. هرچند در دو دهه اخير توسعه رينگ بزرگراهي اين كلانشهر مورد توجه شهرداران پايتخت قرار گرفت اما بالاخره اين راهكار در يك دهه اخير مطابق با طرح جامع و تفصيلي شهر تهران به طور كامل اجرايي شد. با وجود اجراي تمامي اين راهكارها ترافيك و آلودگي هوا همچنان معضل پايتخت‌نشينان به ويژه در محدوده‌هاي مركزي بود به همين دليل اجراي طرح زوج و فرد از دم در منازل شهروندان تهراني يكي از راهكارهاي موقتي بود كه در زمان‌هايي كه وضعيت هواي پايتخت در شرايط اضطرار قرار مي‌گرفت، مورد توجه متوليان محيط زيست قرار مي‌گرفت.

امسال نيز براي كاهش بار ترافيكي و صد البته كاهش آلودگي هوا در اين كلانشهر اجراي طرح محدوده زوج و فرد در كنار طرح ترافيك مورد تاكيد مسئولان امر قرار گرفت. در اين ميان شهرداري تهران موظف به تجهيز تمامي معابر اصلي و بزرگراه‌ها به دوربين‌هاي كنترل نظارت شد. سيد‌محمد‌جعفر تشكري هاشمي در اين باره به روزنامه «آسيا» مي‌گويد: از ابتدا نيز بارها مديريت شهري مخالفت خود را با اجراي چنين طرح‌هاي سلبي‌اي اعلام كرده بود اما اين اعتقاد نيز در ميان مسئولان وجود دارد كه براي كاهش سفرهاي غير ضروري درون شهري و تشويق شهروندان به استفاده از حمل‌و‌نقل عمومي به صورت مقطعي لازم به نظر مي‌رسد.


هر چند اجراي چنين طرحي بار ترافيكي كه از برخي از بزرگراه‌هاي پايتخت به محدوده‌هاي مركزي سرازير مي‌شود را كاهش مي‌دهد اما اين بار پليس، مديريت شهري و شهروندان با پديده ديگري تحت عنوان توقف پشت دوربين‌هاي نظارتي در دقايق پاياني مدت زمان اجراي طرح زوج و فرد و يا طرح ترافيك روبه‌رو شده‌اند. كافي است نيم ساعت مانده به اتمام زمان طرح از بزرگراه همت شرق وارد بزرگراه شهيد صياد شيرازي يا امام علي(ع) شويد در آن صورت با صف طولاني خودروهايي كه براي جريمه نشدن پشت اولين دوربين كنترل نظارتي اين بزرگراه‌ها متوقف شده‌اند؛ روبه‌رو مي‌شويد. اين در حالي است كه خودروهاي عبوري با سرعت از تقاطع‌هاي غير هم سطح يا رمپ و لوپ‌ها وارد بزرگراه‌ها مي‌شوند به دليل عدم ديد كافي نسبت به توقف این خودروها امكان تصادف و بروز حوادث ناگوار وجود دارد.
سيد‌جعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌و‌نقل و ترافيك شهردار تهران در اينباره به روزنامه«آسيا» مي‌گويد: طبق قوانين راهنمايي و رانندگي در بزرگراه‌ها توقف‌هاي طولاني‌مدت در اين محدوده ممنوع است.
البته توقف خودروها پشت دوربين‌هاي نظارتي معناي ديگري نيز براي كارشناسان حمل‌و‌نقل دارد. معاون شهردار تهران با تائيد اين مساله و با اشاره به اينكه توقف خودروها در مسيرهايي كه مجهز به دوربين نظارت هوشمند هستند نشان‌دهنده توجه رانندگان به اين دوربين‌ها به عنوان چشم‌هاي شيشه‌اي نظارتي هستند، بيان مي‌كند: اين مساله نشان مي‌دهد كه كنترل هوشمند دوربين‌هاي نظارتي توانسته به عنوان يك عامل باز دارنده شهروندان تهراني را ملزم به رعايت قوانين مربوط به طرح ترافيك يا زوج و فرد كند.
تشكري هاشمي تاكيد مي‌كند: اما باز نيز شاهد اين مساله هستيم كه شهروندان براي جريمه نشدن هميشه به دنبال راهكارهايي هستند.

گاهي اين راهكارها پوشاندن پلاك خودرو به شكل‌هاي غير قانوني در معابر مركزي شهر است و گاهي نيز توقف پشت دوربين‌هاي كنترل نظارتي در محدوده‌هاي بزرگراهي است. اين پيامدها نشان مي‌دهد كه همچنان شهروندان نياز به آموزش و فرهنگ‌سازي در اين خصوص دارند.
معاون شهردار تهران با تاكيد بر اينكه ارتقاي فرهنگ ترافيكي شهروندان نيازمند صرف زمان است، يادآور مي‌شود: به رغم آنكه توقف طولاني مدت در كنار بزرگراه‌ها غير قانوني و تخلف است اما بايد به شهروندان فرصت داد تا با آموزش و پذيرش طرح‌هاي سلبي و بازدارنده به مانند طرح زوج و فردفرهنگ ترافيكي خود را ارتقا دهند.


از نظر پليس راهور تهران بزرگ هر گونه توقف طولاني‌مدت در كنار بزرگراه‌ها تخلف محرض رانندگي است. سردار سيد تيمور حسيني، رئيس پليس راهور تهران بزرگ در اين باره به روزنامه«آسيا» مي‌گويد: برابر قوانين رانندگي توقف خودروها در بزرگراه‌ها و پشت دوربين‌هاي نظارتي تخلف است و در اين زمينه گشت‌هاي پليس راهور تهران بزرگ در صورت مشاهد چنين مواردي ضمن جريمه خودروهاي متخلف، اقدام به حمل اين خودروها به پاركينگ خواهند كرد.


رئيس پليس راهور تهران بزرگ با تاكيد بر اينكه به شهروندان توصيه مي‌كنيم براي سفر به محدوده طرح زوج و فرد يا ترافيك به زمان اتمام آن نيز توجه كنند، يادآور مي‌شود: شهروندان بايد براي حفظ سلامتي خود و ساير مردم نه تنها به دوربين‌هاي نظارتي توجه كنند بلكه خود را ملزم به رعايت تمامي قوانين و مقررات رانندگي بدانند.

ارسال نظرات
موضوعات روز