تیتر20- کمیسیون تجارت فدرال آمریکا به دنبال وادار کردن «متا» به انجام تغییرات یا فروش اینستاگرام و واتساپ است و وعدههای دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا برای رویارویی با شرکتهای بزرگ فناوری را به محک میگذارد و در عین حال تهدیدی برای شرکتی است که طبق برخی برآوردها، حدود نیمی از درآمد تبلیغاتی خود در آمریکا را از اینستاگرام به دست میآورد.
زاکربرگ با یک کت و شلوار تیره و کراوات آبی روشن، در دادگاه حاضر شد تا با این اتهامات که «متا»، این شرکتها را یک دهه پیش خریده بود تا رقابت میان پلتفرمهای شبکه اجتماعی را از بین ببرد، مبارزه کند. وی با آرامش به سوالات پاسخ داد و تاکید کرد که اشتراکگذاری محتوا میان دوستان و خانواده، تنها یکی از اولویتهای این برنامهها در کنار کشف محتوای دیگر است.
کمیسیون تجارت فدرال، به ایمیلهایی اشاره کرده است که در آنها، زاکربرگ پیشنهاد خرید اپلیکیشن اشتراکگذاری عکس اینستاگرام را به عنوان راهی برای خنثی کردن رقیب بالقوه فیسبوک ارائه کرده و ابراز نگرانی کرده است که سرویس پیامرسانی رمزگذاری شده واتساپ، میتواند به یک شبکه اجتماعی تبدیل شود.
«متا» استدلال کرده است که خرید اینستاگرام در سال ۲۰۱۲ و واتساپ در سال ۲۰۱۴، به نفع کاربران بوده است و اظهارات گذشته زاکربرگ در بحبوحه رقابت تیکتاک بایت دنس، یوتیوب گوگل و برنامه پیامرسانی اپل دیگر اهمیتی ندارد. این غول شبکه اجتماعی استدلال میکند که افزایش ترافیک اینستاگرام و فیسبوک در مدت کوتاه تعطیلی تیکتاک در آمریکا در ژانویه، رقابت مستقیم را نشان می دهد.
کمیسیون تجارت فدرال مدعی است که «متا»، انحصار پلتفرمهای مورد استفاده برای اشتراکگذاری محتوا با دوستان و خانواده در آمریکا را در اختیار دارد و در این فضا، سایر برنامهها شامل اسنپ چت شرکت اسنپ و اپلیکیشن شبکه اجتماعی کوچک «میوی» هستند.
جیمز بوسبرگ، قاضی منطقهای آمریکا، در حکمی در نوامبر گفت: کمیسیون تجارت فدرال، با سوالات سختی در مورد اینکه آیا ادعاهایش میتواند در دادگاه محاکمه تایید شود یا خیر، مواجه است.
این محاکمه ممکن است تا ژوییه ادامه یابد. اگر رگولاتور آمریکا برنده شود، باید به طور جداگانه ثابت کند که اقداماتی مانند وادار کردن «متا» به فروش اینستاگرام یا واتساپ، باعث احیای رقابت میشود.
از دست دادن اینستاگرام می تواند برای «متا»، فاجعهبار باشد. شرکت تحقیقات تبلیغات «ایمارکتر» در دسامبر پیشبینی کرد که اینستاگرام، امسال، ۳۷.۱۳ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی تولید خواهد کرد که بیش از نیمی از درآمد تبلیغاتی شرکت متا در آمریکا است.
بر اساس گزارش رویترز، واتساپ تاکنون تنها سهم اندکی در کل درآمد «متا» داشته، اما بزرگترین اپلیکیشن این شرکت از نظر تعداد کاربران روزانه است و تلاشهایی را برای درآمدزایی از طریق ابزارهایی مانند چتباتها مضاعف کرده است. زاکربرگ گفته است سرویس پیامرسانی تجاری، احتمالا موج بعدی رشد این شرکت را پیش خواهد برد./ایسنا