شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 05
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
خلق نیاز‌های مبتنی بر ارائه «خدمات تعهدی»، به رویکرد پایدار بانک دی در قبال مشتریان بزرگ مقیاس و… تبدیل شده است. حالا، لایه‌بندی خدمات تعهدی با نیازسنجی مشتریان و ساختار‌های چابک عملیاتی، دی را موقعیتی قرار داده است که صندوق‌های بازنشستگی و شرکت نفت، گاز و پتروشیمی را در مقام مشتری جذب کند.  
کد خبر: ۷۶۴۷۶

تیتر20 - ایجاد تنوع در سبد درآمدی بانک‌ها به واسطه ارائه خدمات تعهدی به مشتریان حقوقی، با محوریت درآمدهای عملیاتی (غیرمشاع و مشاع) به یکی از کلیدی‌ترین نیازهای بانک‌ها در ارتباط با بخش حقیقی اقتصاد تبدیل شده است. 


با این حال، بیشتر بانک‌ها به دلیل‌عدم برخورداری از راهبردی جامع در ارائه خدمات تعهدی به شرکت‌ها از طریق سازوکارهای زنجیره کامل (پوشش ریسک ها، تامین مالی و…)، قادر به ایجاد تنوع در سبد درآمدهای عملیاتی خود نیستند.

 
بانک «دی» از معدود بانک‌های غیردولتی کشور است که با درک نیازهای خود در زمینه ایجاد درآمدهای عملیاتی مشاع (سود تسهیلات و…) و غیرمشاع (کارمزدهای بانکی در سطح خرد و خدمات چندزنجیره‌ای (مالی، بیمه‌ای و…) ) در سطح کلان، به سراغ تنوع در سبد درآمدی خود، با محوریت خدمات تعهدی رفته است. 


این سازوکار، از طریق همکاری با موسسات و سازمان‌های بزرگ و متوسط و کسب و کارها، مانندِ بورس کالا، شرکت‌های انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی)، صندوق بازنشستگی کارکنان هما، سبدگردان‌های بازار سرمایه، فین‌تک‌ها، PSPها، شرکت‌های ERP (برنامه‌ریزی منابع سازمانی) و… فراهم شده است. 


نمود درآمدی خدمات تعهدی دی
حرکت دی به سمت متنوع‌سازی سبد درآمدها از ناحیه تامین تعهدات بین بانک و مشتری، در صورت‌های مالی این بانک نمود یافته است، از جمله در افزایش ۵۶ درصدی درآمدهای کارمزد (از نوع درآمد عملیاتی غیرمشاع) در پایان ۱۴۰۳. 


این بانک همچنین با اعمال مجموعه‌ای از اصلاحات و کنترل ها، موفق به افزایش ۹۹۸ درصدی «خالص نقد» حاصل از فعالیت‌های عملیاتی در پایان ۱۴۰۳ شده است. 


در این شرایط، می‌توان گفت که بانک دی با ایجاد جهشی موثر در کیفیت و کمیت خدمات، در حال ترمیم نظام درآمدی خود با استفاده از خلق تعهدات مشترک (مشتری-بانک) است. 


به بیان دیگر، دی، در حال تعریف تعهدات برای آن دسته از مشتریان حقوقی خود است که از مکمل-خدمت‌های مبتنی بر ارزش افزوده مالی، بیمه‌ای و… در نظام سازمانی خود برای افزایش درآمدها بهره می‌برند. 


محصولات تعهدی و کاربردی 
در قالب این خدمات، مشتریان از خدماتی چون «بانکداری باز»، تامین مالی در کوتاه‌ترین زمان، تسویه حساب، تسهیلات ۱ روزه و ۳ ماهه، ضمانت‌نامه‌های متنوع، خدمات ارزی، گشایش اعتبارات اسنادی و… بهره‌مند می‌شوند. 


برخی از این خدمات، به رشد مبالغ اقلام زیرخط (تعهدات خارج از ترازنامه بانک) منجر می‌شوند، مانند تعهدات مشتریان بابت اعتبارات اسنادی، تعهدات مشتریان بابت ضمانت نامه‌های صادره و سایر تعهدات. 


به این ترتیب، بانک قادر به افزایش درآمدهای خود از محل فروش تعهداتی است که در سبد خدمات گیرنده (مشتریان حقوقی) قرار می‌دهد. 
لازم به یادآوری است که جذب موسسات و سازمان‌های بزرگ مقیاس، در نظام رقابتی موجود، تنها با فروش خدمات ممکن نمی‌شود. 


بانک دی برای جذب مشتریان حقوقی، اقدام به چابک‌سازی بر مبنای رقابت‌پذیری کرده است. بر این اساس، محصولات منعطف طراحی شده است تا مشتریان از قبیل سبدگران‌ها و شرکت‌های سرمایه پذیر، واردکنندگان مواد اولیه، شرکت‌های نیازمند تامین مالی و… نیازهای خود را در این محصولات بیابند. 


در این بین، خدمات متنوع بانک بر روی محصولات منعطف بانک دی قرار می‌گیرند تا هم افزایی مناسبی برای مشتریان خلق کنند. بر این اساس، خدماتی چون تسهیلات ارزی و ریالی با محصولات می‌آمیزند، تا نیازهای فوری و کلیدی را پوشش دهند.

 
این ترکیب، قابلیت‌های اعتبارات اسنادی و ضمانت نامه‌های ارزی را در کنار ضمانت نامه‌ها و قراردادهای تسهیلات ریالی حفظ می‌کند تا نیازهایی چون کاهش ریسک در معاملات، تامین مالی و… برطرف شوند. 


نتایج یک شروع 
بانک دی با صدور خدمات تعهدی و ارزش آفرین، نیازهای روبه رشد شرکت‌ها را در اقتصاد ایران، جانمایی و جذب می‌کند. به این وسیله، افزایش رضایت مشتری، افزایش وفاداری مشتری و افزایش شمار محصولات کاربردی، بانک را در موقعیت بهتری در سال‌های پیش رو قرار می‌دهد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز