تیتر20- مدیرعامل شرکت ایرتویا نماینده فروش و خدمات پس از فروش تویوتا در ایران، به دلیل پاره ای مشکلات برای برخی خریداران خودرو تویوتا از آنها عذرخواهی کرد.
عبدالرضا فهیمی در جمع خبرنگاران و در خصوص تاخیر در تحویل خودرو به برخی از مشتریان گفت: در مواردی مانند تغییر مدیریت در راهنمایی و رانندگی، تعطیلات رسمی و تغییر قوانین فرآیند شمارهگذاری به تاخیر میافتد که در این زمینه شرکت ایرتویا نیز ملزم به تبعیت از قوانین و طی مراحل جدید است که این امر زمان بیشتری را طلب میکند و ما بابت این تاخیرهای به وجود آمده از مردم پوزش میطلبیم.
مدیرعامل تویوتا ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در حال حاضر تعداد تعهدات معوق شرکت ایرتویا چقدر است؟ اظهار کرد: تعداد معوقات ایرتویا کمتر از 50 دستگاه است و در سال گذشته 99 درصد تعهدات تحویل داده شده، البته در زمینهی شمارهگذاری برخی از خودروهای تحویل شده به مشتریان مشکلاتی وجود داشت که حل شد.
وی در ادامه علت هزینه بالای محصولات این شرکت را مخارج جانبی تحمیل شده برای واردات خودرو عنوان و اعلام کرد: هزینه اسقاط خودروهای فرسوده، هزینه شماره گذاری، مالیات بر ارزش افزوده و ... موجب گران تمام شدن خودروهای وارداتی میشود.
فهیمی در خصوص اسقاط خودروهای فرسوده اظهار داشت: هر چند مدیران دولتی با افتخار از جمعآوری بالغ بر 300 هزار خودرو فرسوده سخن میگویند، اما در واقع این مصرف کنندگان و مردم هستند که هزینه اسقاط این خودروها را پرداخت میکنند.
وی با بیان اینکه پنج درصد ارزش 105 هزار دستگاه خودرو وارداتی در سال گذشته به نوسازی ناوگان آمبولانس کشور اختصاص یافت، اضافه کرد: با در نظر گرفتن میانگین قیمت 20 هزار دلاری هر دستگاه خودروی وارداتی در سال گذشته، بیش از 100 میلیون دلار از این ناحیه در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.
عضو انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: در حال حاضر با توجه به عوارض مختلف مربوط به واردات خودرو تعرفه موثر واردات این کالا حدود 125 درصد است و قیمت هر دلار صرف شده برای واردات خودرو بین 6500 تا 7000 تومان است.
فهیمی با بیان اینکه با تشدید تحریمها در سالهای گذشته ارتباط مستقیم نمایندگیهای رسمی با شرکتهای تولیدکننده خودرو در خارج از کشور تقریبا قطع شده است، افزود: دلیل آن نیز مشکلات نقل و انتقال پول است.
مدیرعامل ایرتویا با اشاره به اینکه پیشبینی میشود در آینده نزدیک بخش عمدهای از این مشکلات برطرف و ارتباط مستقیم دوباره برقرار شود، بیان کرد: در حال حاضر حداکثر 25 درصد واردات خودرو توسط نمایندگیهای رسمی صورت میگیرد و 75 تا 80 درصد بازار در اختیار واردکنندگان غیررسمی است که با توجه به پرداخت نکردن مابه التفاوت مالیات ارزش افزوده به دولت از سوی واردکنندگان غیر رسمی، عرضه کنندگان بازار خاکستری از مزایا و سود بیشتری برخوردار هستند.
عضو انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: برای رفع این مشکل وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح ساماندهی واردات خودرو را ابلاغ کرد که براساس آن تعیین اصالت خودروهای وارد شده به وسیله واردکنندگان غیررسمی برعهده نمایندگیهای رسمی است. بعضا مشاهده میشود در واردات غیررسمی مشکلاتی مانند فرار مالیاتی و استفاده از کارتهای بازرگانی اجارهای و برخی از مشکلات کیفی اتفاق میافتد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال کاهش قیمت خودروهای وارداتی به ویژه پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات بینالمللی اظهار کرد: به هرحال انتظار کاهش قیمت خودرو در جامعه شکل گرفته است با این حال باید توجه داشت که تعرفه و عوارض واردات خودرو بر مبنای ارز مبادلاتی تعیین میشود و از این ناحیه با توجه به رشد قیمت ارز مبادلاتی هزینههای واردات خودرو افزایش یافته است.
مدیرعامل ایرتویا ادامه داد: با این حال در صورت رفع مشکلات بینالمللی و ارتباط مستقیم با شرکتهای تولیدکننده بزرگ در جهان نهایتا امکان کاهش دو تا سه درصدی قیمت خودروهای وارداتی وجود دارد با این حال از آن سو ممکن است در آن شرایط تقاضای انباشتهشده فعلی به یکباره وارد بازار خودرو شده و از این ناحیه قیمتها بین 10 تا 15 درصد افزایش یابد و ایرتویا، آرمان تولید محصولات تویوتا در ایران را دنبال میکند.
فهیمی در پاسخ به اینکه یکی از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرده است در صورت عدم فروش خدمات گارانتی از سوی نمایندگیهای رسمی به واردکنندگان غیررسمی به قیمت تعیین شده سه درصد ارزش (SIF)، دست واردکنندگان غیررسمی برای واردات باز خواهد شد، اظهار کرد: اتفاقا ما از آن موضوع خوشحال خواهیم شد، زیرا ما معتقدیم بهتر است مانند گذشته هر کسی بتواند خودرو وارد کنند تا اینکه ما ملزم باشیم به هر خودروی وارد شده فارغ از اصالت آن گارانتی بفروشیم آن هم به قیمت تعیین شده!
وی با بیان اینکه هزینههای گارانتی در نمایندگیهای مختلف متفاوت است اظهار کرد: در نهایت ما ابتدا باید از اصالت خودرو وارد شده توسط واردکنندگان غیررسمی مطمئن شویم تا بتوانیم به آنها خدمات گارانتی را ارائه دهیم.
مدیرعامل ایرتویا با بیان اینکه پس از ارائه طرح ساماندهی واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت فشارهای زیادی از بخشهای مختلف از جمله شورای رقابت با عنوان انحصاری شدن واردات خودرو وارد شد، تصریح کرد: به دنبال این فشارها وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایندگیهای رسمی ابلاغ کرد که باید خدمات گارانتی را با قیمت پایینی به واردکنندگان غیررسمی بفروشند که البته این کار نوعی اجحاف است زیرا هزینههای گارانتی در نمایندگیهای برندهای مختلف خودرویی متفاوت است.
فهیمی در پایان و در خصوص روند کند عرضه خودروهای هیبریدی توسط این شرکت خاطرنشان کرد: بخش عمده خودروهای هیبریدی تویوتا در آمریکا تولید میشود که برگه استانداردهای اروپایی به آنها تعلق نمیگیرد، اما این به معنی استاندارد نبودن این خودروها نیست و حتی در مواردی برتریهایی نسبت به این خودروها نیز دارد. تطبیق این استتانداردها در ایران پروسهای زمان بر دارد که امیدواریم با توافق نهایی شرایط برای واردات بیشتر این خودروها فراهم شود. هم اکنون چند سازمان دولتی نیز به دنبال خرید خودروهای هیبریدی تویوتا هستند.