پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
اولین حق هر مسافر، رعایت اصل عدم تبعیض است، به عبارت بهتر هر مسافر باید دارای خدمات یکسان و برابر با دیگر مسافران باشد. دومین مورد این است که هیچ شرکت هواپیمایی حق ندارد از مسافرت گردشگر ممانعت به عمل آورد.
کد خبر: ۹۱۴۸
تیتر20 - بسیار رایج و متداول است که گردشگران، حتی گردشگران حرفهای که دائما در حال تردد در ترمینالها و فرودگاهها و جادهها هستند، از حقوق خود در حین سفر بیاطلاعند. این عدم اطلاع میتواند منجر به سوءتفاهماتی هم برای شرکتهای ارائهدهنده خدمات و هم برای مسافران شود. دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی، مجموعهاي از سياستها، دستورالعملها، استانداردها، ضوابط و مقرراتي را گردآوری کرده كه الگوي رفتاري شركت هواپيمايي و دستاندركاران امور پروازي را تدوين میكند و هدف آن تضمين حقوق مادي و معنوي و رعايت شأن و منزلت مسافران در فرآيند مسافرتهاي هوايي است. رعايت اين مجموعه حمايتي بر اساس مفاد ماده 5 قانون هواپيمايي كشوري و ماده 43 كنوانسيون ورشو براي كليه شركتهاي هواپيمايي الزامی است.
هر مسافر چه حقوقی دارد؟
اولین حق هر مسافر، رعایت اصل عدم تبعیض است، به عبارت بهتر هر مسافر باید دارای خدمات یکسان و برابر با دیگر مسافران باشد. دومین مورد این است که هیچ شرکت هواپیمایی حق ندارد از مسافرت گردشگر ممانعت به عمل آورد. طبق دستورالعمل، در صورتي كه بهرغم داشتن بليت تاييدشده، شركت هواپيمايي از پذيرش مسافر به لحاظ محدوديتهاي شركت حملكننده اعم از بازرگاني، فني يا عملياتي امتناع کند، در اين صورت شركت حملكننده موظف به استرداد وجه و همچنين ارائه يک بليت رايگان مشابه از لحاظ مسير و کلاس پروازي است.
حق مسافر در ابطال بلیت
طبق دستورالعمل مذکور، اگر ابطال پرواز از زمان خريد بليت تا يک هفته قبل از انجام پرواز صورت گیرد، در اين صورت شركت حملكننده موظف به استرداد كامل وجه بليت است. چنانچه ابطال پرواز از 6 روز تا 24 ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در اين صورت شركت حمل كننده موظف به استرداد كامل وجه بليت و ارائه يک بليت مشابه با 30 درصد تخفيف از لحاظ مسير و کلاس پروازي به مسافر است. اگر ابطال از 24 ساعت مانده تا زمان انجام پرواز انجام پذيرد، در اين صورت شركت حملكننده موظف به استرداد كامل وجه و ارائه يک فقره بليت نيم بها مشابه از لحاظ مسير و کلاس پروازي است. همچنین باید به خاطر داشت، ارائه بليت مشابه از لحاظ مسير و کلاس پروازي در اولين فرصت زماني باید انجام گيرد. در همین حال، در صورت انتقال مسافر توسط ساير خطوط هوایي، اين امر بدون پرداخت هزينه يا مابهالتفاوت توسط مسافر و خسارت توسط شركتهاي هواپيمايي انجام خواهد پذيرفت.
حق مسافر در تاخیر پرواز
متاسفانه تاخیر در پروازهای هوایی تقریبا تبدیل به یک عادت شده است، هرچند بسیاری از شرکتها تلاش خود را در راستای به حداقل رسانیدن این تاخیرها انجام میدهند، اما شرایط به گونهای شده است که اگر فردی دقیقا رأس ساعت پرواز کند، خوشحالی و مسرت او را به همراه خواهد داشت! اما به هرحال به خاطر داشته باشید که مسافران در این زمان، حقوقی دارند. درصورت بروز تاخير در انجام پرواز بر اساس زمان درجشده در بليت مسافر، اقدامات زیر باید از سوی شركت هواپيمايي انجام شود:
- نماينده شركت هواپيمایي با حضور در ميان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاعرساني صحيح درخصوص تاخير پرواز اقدام کنند.
- شركت هواپيمایي نسبت به اطلاعرساني ازطريق سيستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام کند.
- درصورت تاخير بيش از يك تا دو ساعت، از مسافران پذيرایي نوع اول به عمل آید. ارائه اين پذيرایي مشروط به وجود زمان كافي برای پذيرايي و عدم افزايش تاخير بيشتر است. طبق دستورالعمل، پذیرایی نوع اول شامل ميان وعده اعم از نوشيدني گرم يا سرد و شيريني مناسب است.
- در صورت بروز تاخیر بین دو تا چهار ساعت مسافر این حقوق را دارد: انجام پذيرایي حداقل نوع اول با توجه به امكانات فرودگاهي؛ فراهم کردن امكان برقراري ارتباط تلفني جهت اطلاعرساني؛ تغيير پرواز در صورت درخواست مسافر و امكان انجام آن؛ انجام اقدامات لازم برای اعزام با ساير شركتهاي هواپيمایي (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز از همان مسير يا انتقال به مقصد نهایي از طريق مسيرهاي جايگزين به غيراز مسير درجشده در بليت؛ استرداد كامل وجه بليت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز.
- همچنین در صورت تاخیر بیش از 4 ساعت، شركت حملكننده موظف به ارائه يک فقره بليت با تخفيف 30 درصد مشابه از لحاظ مسير و کلاس پروازي است.
در مورد پروازهايي كه به دليل شرايط جوي يا امنيتي فرودگاه مبدأ، مقصد و مسير دچار تاخير يا ابطال میشوند، شركتهاي هواپيمایي با رعايت مقررات پذيرایي از مسافران صرفا موظف به استرداد كامل وجه به مسافران هستند.
حق مسافر در آسیبدیدن چمدان
طبق دستورالعمل گفتهشده، در صورت فقدان يا آسيبديدگي جامه دان و بار همراه، شركت حملكننده با پيگيري، جستوجو يا جبران خسارت موظف به تامين رضايت مسافران است. همچنین مسافر باید فقدان يا آسيبديدگي جامهدان و بار همراه را فورا قبل از ترک فرودگاه به شركت حملكننده اطلاع دهد. در صورت تاخير در تحويل جامهدان و بار همراه، ضروري است مسافر حداكثر ظرف مدت 21 روز نسبت به اعلام موضوع خود به شركت حملكننده اقدام کند./دنیای اقتصاد