پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
کمرنگ بودن ارتباط صنعت خودرو و دانشگاه یکی ازموضوعاتی بوده كه گاهی مطرح می شود اما نگاهی به اقدامات انجام شده در صنعت خودرو، خلاف اين موضوع را به اثبات مي رساند. شايد علت اصلي اين شائبه نبود شفافیت لازم در انعكاس اقدامات انجام شده در ارتباط با دانشگاه در سال هاي گذشته بوده است.
کد خبر: ۹۳۴۷
تیتر20 - اما بررسی گذرا نشان می دهد صنعت خودرو با داشنگاه بیگانه نبوده و حتی در برخی موارد که تعداد آن کم نیست،پیشگام در برقراری این ارتباط بوده است.
بر همین مبنا و باور همكاري ميان خودروسازي و دانشگاه، مصداق این ارتباط را حضور تعداد زیادی از مدیران صنعت خودرو در همکاری با دانشگاه دانست به طوری که درحالحاضر چند پروژه را به صورت پایان نامه تحصیلی اینترشیپ پیش برده و در چند نمایشگاه بینالمللی صنعت خودرو، دستاوردهای حوزه ارتباط با دانشگاه را به منصه ظهور گذاشتهاند.
آخرین دستاوردهای ارتباط صنعت خودرو با دانشگاهها در حوزه نرم افزار و مدیریت نشان مي دهد، قابلیتهای خوبی در حوزه دانشگاه وجود دارد و صنعت خودرو توانسته به خوبی از آنها استفاده كند. به عنوان مثال گروه صنعتي ايران خودرو توانسته در زمینه کسب دانش همکاریهايي را با دانشگاه هایی همچون دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علم و صنعت پيش ببرد.
گروه صنعتي ايران خودرو سرمايه گذاري هايي را براي همكاري با دانشگاه در زمينه طراحي پلتفرم انجام داده است. ایجاد شرکتهای دانشبنیان به صورت همکاریهای مشترک جزو سیاستهای تدوین شده ايران خودرو است و با برخی از دانشگاهها بر سر توسعه محصول جدید و طراحی پلتفرم فعاليت هاي مشترکی در حال انجام است.
درحالحاضر ارتباط صنعت خودرو به ویژه ایران خودرو با دانشگاهها در حال گسترش است هرچند که در ایدهآلترین وضعیت قرار ندارد اما تلاش هاي براي رسيدن به نقطه مطلوب ادامه دارد.
ضرورت تعریف قطب سوم ارتباط
ارتباط صنعت و دانشگاه ارتباطي دوسویه نیست، برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه یک رابطه سه سویه است و لازم است دولت به عنوان مجری برقراری این ارتباط، وارد این موضوع شود. بنابراین نمیتوان انتظار داشت که دانشگاه يا خودروساز به صورت یکجانبه اقدام به سرمایهگذاری کند این ارتباط یک ارتباط سه جانبه است و بیشک ارتباط دو جانبه در کوتاه مدت دستاورد خوبی به همراه نخواهد داشت.
شاید الگوی ارتباط صنعت و دانشگاه شرکتهای خودروساز اروپایی باشند که تحقیقات و پروژههای خود را با همکاری دانشگاهها انجام میدهند، الگوپذیری از این کشورها امکانپذیر است اما در بلند مدت محقق میشود بنابراین برای اجرای این روند در کوتاه مدت و به نتیجه رسیدن، نيازمند قطب سوم و قانونگذار مشخص است.
بهترین اقدام در فضاي فعلي این است که در چارچوب قراردادهای جدیدی که شرکتهای خودروساز با خارجیها منعقد میشود، دانشگاه حضور داشته و از تجربه آنها با هدف توسعه دانش فنی خود استفاده کند و بخشی از انتقال دانش فنی که در حال انجام است را بومی کند.
تاثیر مثبت توسعه ارتباطات بر قطعهسازان
به طور قطع بهترین و مفیدترین اثر ارتباط صنعت و دانشگاه بر قطعهسازان نمود خواهد داشت. قطعهسازان باید با استفاده از پروژههای تحقیقاتی خود، نسبت به کاهش هزینههای تولید، افزایش بهرهوری، بهینهسازی مواد، طراحی محصول و تغییرات مهندسی خود اقدام کنند.
در این شرایط صنعت میتواند از ارتباط ایجاد شده با دانشگاهها بهترین استفاده را برده و از سوی دیگر خودروساز نیز به عنوان ذینفع میتواند ورود کرده و حمایتهایی انجام دهد، اما ساخت و ایجاد چنین طرحهای توجیهی که منجر به بهبود کیفیت و کاهش قیمت تمام شده تولیدات شود و جریان را برای قطعه سازان اقتصادی کند جریانی است که نیازمند توسعه بیشتر خواهد بود.
یکی از حوزههایی که تاکنون بر روی آن کار شده اما جای کار بیشتری برای آن وجود دارد توسعه ارتباط مجموعه قطعه سازان با صنعت خودرو است. ممکن است در کشور حدود ۵ خودروساز بزرگ و دست اندرکار خودروسازي باشد که بتوانند با چندین دانشگاه و مراکز عالی ارتباط داشته باشند اما در قطعهسازی حدود هزار قطعه ساز کوچک و بزرگ وجود دارد که میتوانند به صورت فردی و یا کنسرسیومهای مشترک بر روی کیفیت قطعات و دوام مجموعهها سرمایهگذاریهای مشترکی به صورت پروژههای دانشگاهی داشته باشند.
ارتباط صنعت خودرو و دانشگاه تنها متمرکز به خودروساز نيست، بیشترین حوزههای تمرکز فعالیتهای انجام شده، دانشگاههایی بودهاند که با خودروسازان طرف حساب بوده و تمایل بیشتری برای همکاری با خودروسازان داشتهاند. بنابراین اگر دانشگاهها، دانشجوها را بیشتر به بازاریابی پژوهشی و اجرای پروژههای مشترک با قطعهسازان سوق دهند، صرفه اقتصادی بالاتری برای صنعت و دستاوردهای بهتری برای دانشگاه به همراه خواهد داشت.
فعالیت کانون نمایندگان آموزشی زنجیره تامین در ساپکو
درحال حاضر شركت ساپكو به عنوان متولي زنجيره تامين گروه صنعتي ايران خودرو با 600 سازنده فعال همكاري مي كند. اين سازندگان با معیارهای مختلفی مورد ارزیابی قرار میگیرند و توانمندیهای فراوانی دارند.
ارتقای کیفیت از رویکردهای کلان ساپکو در دوسال گذشته بوده و گسترش ارتباط قطعه سازان با دانشگاهها را گريزناپذير كرده است. واحد آموزش سازندگان ساپکو نیز در حال برنامهریزی آموزشی براي ارتقاي كيفي قطعات است.
دعوت از شرکتهای خارجی طراح، تامینکنندگان مواد و قطعات خودرو با هدف برگزاری سمینارها و دورههای آموزشهای تخصصی برای قطعهسازان داخلی از اقدامات انجام شده در شرکت ساپکو است. برگزاری نشستهای مشترک بین قطعهسازان داخلی و قطعهسازان معتبر خارجی، حمایت از ایجاد قراردادهای جوینت ونچر بین قطعهسازان د اخلی و خارجی و حمایت از ادامه تحصیل و اعطای بورسیه به كاركنان مشتاق به ادامه تحصیل در دانشگاههای معتبر با هدف حفظ ارتباط با دانشگاها و به روزآمدی دانش همکاران از دیگر اقدامات ساپکو با هدف توسعه ارتباط صنعت خودرو با دانشگاه بوده است.
اهداف راهاندازی دانشگاه جامع علمی کاربردی ساپکو
آموزشها در ساپكو با محور کیفیت، ساخت، خودکفایی و طراحی مهندسی انجام خواهد شد. از ابتداي سال جاري آموزش هایی در مباحثی چون مدیریت مسائل غیرفنی و غیرتخصصی انجام مي شود. ضمن آنکه آموزشهایی برای سازندگان دورههای مهارت، مونتاژ، رنگ و موتور نیز ارائه میشود.
حمایت از مراکز آموزشی و موسسات از مسئولیت اجتماعی ایران خودرو است. ساپکو با ارایه قطعات داغی خودرو، موتور و سایر قطعات، حمایت خود را از این مراکز اموزشی انجام میدهد ضمن آنکه این شرکت همواره میزبان کارآموزان زیادی از دانشگاههای متفاوت است و همواره نظارت دقیقی برکارآموزان فعال در این شرکت انجام میدهد.
تعریف پروژههای دانشگاهی و حمایت از پایان نامههای دانشجویی ارشد و دکترا از دیگر اقدامات این شرکت است. در این شرایط كاركنان ساپکو به عنوان سرپرست پروژه تعریف میشوند و در دوران پروژه نیز در کنار دانشجویان بوده و در تولید مواد و تست آنها را حمایت میکند.
مسئولیتهای اجتماعی و پرورش متخصصانی از جامعه در راستای جذب به صنعت خودرو و زنجیره تامین از اهداف ایجاد دانشگاه علمي و كاربردي ساپكو است. براین اساس ساپکو از کسانی که تحصیل خود را در این رشته ادامه میدهند، حمایت خواهد کرد.
تعریف پروژههای بزرگتر با دانشگاهها از دیگر اقدامات ساپکو در راستای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه است كه از آن جمله مي توان به انعقاد تفاهمنامه همکاری و تعریف پروژه هایی با دانشگاه تهران، امیرکبیر و صنعتی شریف اشاره كرد.
کمیتههای تخصصی در ساپکو و زنجیره تامین
نیمی از هزینه هر پروژه اینترشیپی که با دانشگاهها انجام شود، توسط ساپکو پرداخت مي شود. اين شركت در نظر دارد کمیتههای تخصصی در ساپکو و زنجیره تامین راهاندازی كند تا قطعه سازانی که توانمندی خاصی دارند در کنار یکدیگر قرار گیرند که ساپکو نیز در این میان در جهت ارتقای دانش و علم این دسته از قطعه سازان، نقش تیمهای حل مسئله را ایفا میکند.
اساتیدی که در این روش مورد استفاده قرار می گیرند، در چند سطح قرار دارند و آموزشها را به قطعه سازان ارائه میدهند. اين شركت درنظر دارد با هدف مدیریت دانش از قطعه سازانی که دانشی مهجور مانده دارند استفاده كند. این روند تقویت مدرسین مستقر در قطعه سازان نام دارد.
هراقدامی که از سوی ساپکو چه در قالب آموزشهای تخصصی و چه بحث تعریف پروژه انجام میشود، بدون نتیجه باقی نمیماند. بنابراین باید اثربخشی پروژهها رصد شده و در برنامهها قرار گیرد. در بحث پروژههایی که انجام میشود نیز پروژههای اینترشیپ بر اساس نیاز انجام شده که در جلسات بررسی نماینده تخصصی ساپکو، نماینده ایران خودرو، نماینده دانشگاه و نماینده قطعه سازان وجود دارد و پس از جمع آوری امضاها پروژههای تعریفی آغاز میشود.
فعالیت موسسهای به عنوان موسسه آموزشی و پژوهشی صنعت خودروسازی زیرمجموعه دانشگاه جامع علمی کاربردی ساپکو با هدف توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه از سوی صنعت خودرو را نيز از ديگر فعاليت ساپكو در اين بخش مي توان دانست.
اين اقدامات از مصاديق بارز ارتباط مجموعه خودروساز با دانشگاه ها و مراكز علمي است. گروه صنعتي ايران خودرو درصدد است تا با افزايش و تعميق ارتباط با دانشگاه از توان و دانش موجود در مراكز علمي بهره برده و از آن جهت دست يابي به اهداف كيفي خود گام بردارد. /ایکوپرس