شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۵
نگه‌داشتن دست روي دسته‌دنده عادت تعداد زيادي از رانندگان است اما اين عمل مي‌تواند تأثيرات بدي روي گيربکس خودرو داشته باشد.
کد خبر: ۹۸۳۲
                                       دست خود را روي دسته‌دنده نگه نداريد!

تیتر20 - احتمالاً هنگام دوره‌هاي آموزشي دريافت گواهينامه فرد آموزش‌دهنده به شما گفته که هر دو دست خود را تا حد امکان روي فرمان قرار دهيد و اگرچه شايد شما با گذشت زمان و به دست آوردن تجربه‌ي بيشتر برخي روش‌هاي خود را داشته باشيد اما اين قانون واقعاً به درد شما مي‌خورد. بسياري از ماها تنبل هستيم و دست خود را روي دسته‌دنده نگه مي‌داريم اما آيا مي‌دانيد که با اين کار مي‌توانيد به گيربکس خودرو آسيب برسانيد؟

با دنبال کردن دسته‌دنده به داخل تونل گيربکس و نگاه کردن به طرف ديگر ميله‌ي کنترلي را خواهيد يافت که داراي دوشاخه‌ي انتخاب کننده بوده و هر شاخه براي دو دنده مشترک است. اين دوشاخه‌ي تعويض کننده براي درگير شدن با پيوست دندانه‌اي (دنده‌اي که در شفت گيربکس و در حال چرخش ديده مي‌شود) طراحي شده است. سپس اين شاخه باعث فشار دادن پيوست دندانه‌اي به طرف دنده‌ي موردنياز مي‌شود، اين عمل با کمک سنکرون انجام مي‌شود تا عمل درگير شدن قطعات دندانه‌دار به نرمي صورت گيرد.

بنابراين دوشاخه‌ي انتخاب کننده براي اعمال نيرو به پيوست دندانه‌اي طراحي شده و تماس‌هاي کوچک در هر طرف شاخه به عنوان مناطق تماس بين دو شاخه استفاده مي‌شود. البته دوشاخه‌ي انتخاب کننده زمان کوتاهي را به پيوست دندانه‌اي تماس مي‌يابد؛ اما با قرار دادن دست خود روي دسته‌دنده، اين فشار دوشاخه براي دوره‌ي ثابتي خاتمه مي‌يابد و بنابراين باعث ايجاد ساييدگي ناخواسته مي‌شويد.

عموماً دوشاخه‌هاي تعويضي از فولاد سخت شده ساخته مي‌شوند بنابراين مي‌توانند فشار نرمال ايجاد شده حين تعويض دنده را تحمل کنند اما وزن دست شما روي دسته‌دنده مي‌تواند ساييدگي پيوست دندانه‌اي و دوشاخه‌ي انتخاب کننده را سرعت بخشد.

سناريوي بدتر اينکه شما مي‌توانيد باعث شکستن دوشاخه‌ي انتخاب کننده و يا ساييدگي بست پيوست دندانه‌اي شويد که اين امر مشکلات بيشتري را براي گيربکس ايجاد خواهد کرد؛ بنابراين از اين به بعد تمرين کنيد که پس از هر بار تعويض دنده مجدداً دست خود را روي فرمان قرار مي‌دهيد و حداکثر کنترل خودروي خود را در اختيار داريد. از اين طريق مهارت‌هاي رانندگي شما نيز ارتقا خواهد يافت و خودرويتان امن‌تر و دقيق‌تر خواهد بود و البته گيربکس نيز به خاطر عدم وجود فشار ناخواسته روي قطعاتش از شما تشکر خواهد کرد.

با مزيت‌هاي ايمني واضحي که نگه‌داشتن هر دو دست روي فرمان دارد مطمئن شويد که دست‌هاي خود را در حالت ساعت 10 و 2 قرار مي‌دهيد و دسته‌دنده را نيز تنها بگذاريد! زيرا در اين مورد جذاب‌ترين راه صحيح‌ترين راه نيست!/پدال

ارسال نظرات
موضوعات روز