جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۵
مدتی هست یک خودروی جدید به جمع محصولات ایرانی اضافه شده که طرفداران خاص خود را دارد. دنا نام این خودرو بوده و اگر چه یک خودرو مانند سایر خودروهای ایرانی عرضه شده، اما چهره جدیدتر آن نسبت به سایر محصولات باعث جلب توجه بیشتری شده است.
کد خبر: ۱۴۸۰۷
تیتر 20 - از سوی دیگر تندر ۹۰ نیز سالهاست عرضه می‌شود و استقبال بالای مردم از این خودروی نچندان زیبای مثلا فرانسوی باعث شده تا هر سال رشد قیمت داشته باشد. چیزی که در اینجا کاملا مشخص می‌شود وضع آشفته خودروسازی ایران است که باعث شده چنین محصولاتی بعنوان برترین‌های ایران معرفی شوند. دنا محصول جدید ایران‌خودرو، پلتفرم مشترکی با سمند دارد و به همین دلیل می‌توان آن را سمند فیس‌لیفت دانست.

این خودرو که قرار بود با قیمتی مناسب جایگزین سمند و پژو ۴۰۵ شود اکنون قیمتی بالاتر از این خودروهای دارد و محصولات یاد شده نیز با جدیت تمام تولید می‌شوند و هیچ اثری از تغییر سیاست در عرضه دیده نمی‌شود. تندر ۹۰ محصول داچیا رومانی است که باهدف تولید یک محصول اقتصادی و ارزان قیمت، طراحی شد و هیچگاه فکر نمی‌کرد که در ایران به محصولی تبدیل شود که چنین جایگاهی برای آن قائل باشند و به‌نوعی خودروی قشر متوسط جامعه محسوب شود. نسل‌های جدید این خودرو مدت‌هاست که از سوی رنو و داچیا معرفی شده ولی در ایران مونتاژ مدل مربوط به سال‌های ۱۹۹۹-۲۰۰۰، همچنان با قدرت دنبال می‌شود.

طراحی

تندر ۹۰ بخریم یا دنا؟

دنا اگر چه یک خودروی آشنا برای ایرانی‌ها است اما از چهره بروزتری نسبت به تندر ۹۰ بهره می‌برد. پلتفرم بدنه، چراغ‌های جلو و عقب، بدنه عضلانی‌تر و جلوپنجره بزرگ و زیباتر باعث شده تا تندر ۹۰ در مقابل دنا حرفی برای گفتن نداشته باشد. وقتی که این ۲ محصول را در کنار هم قرار می‌دهیم و از جلو به آنها نگاه می‌کنیم، کاملا می‌توان فهمید کدام خودرو زیباتر است. البته در مدل جدید این خودرو با نام دناپلاس، ایران‌خودرو ضعف‌های ظاهری این خودرو را کمی برطرف کرده است. دنا چهره‌ای اسپرت را به‌نمایش می‌گذارد که جوانان بدون شک بیشتر از تندر ۹۰ جذب آن خواهند شد.

طراحی داخلی و متریال

تندر ۹۰ بخریم یا دنا؟

علاقه ایران‌خودرو به طراحی داخلی سوناتا باعث شده تا دنا نیز در بخش داشبور شباهت زیادی به این محصول هیوندایی داشته باشد. زمانی که درب این خودرو را باز می‌کنید طراحی داخلی آن از هر محصول ایرانی که تابه‌حال دیده‌‌اید بهتر است. بخش‌های چوبی رنگ در داخل کابین به زیبایی آن افزوده و صفحه کیلومتر ۲ تکه اسپرت، همه چیز را تکمیل کرده است. در مقابل اما تندر ۹۰ به هیچ وجه از طراحی خوبی بهره نمی‌برد و نمی‌توان از داشبورد این خودرو لذت برد چرا که کاملا تکراری، زشت و قدیمی طراحی شده است.

اصلا تندر ۹۰ از لحاظ فضای داخلی در مقابل دنا حرفی برای گفتن ندارد و نمی‌توان این خودرو را با دنا مقایسه کرد. از لحاظ متریال داخلی نیز هر ۲ محصول از کابین پلاستیکی خشک بهره می‌برند که سرنشینان حس خوبی نخواهند داشت.

پیشرانه

دنا در قلب خود همان پیشرانه‌های EF7 را دارد که حجم آن 1646سی‌سی است و می‌تواند ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند. این موتور در سمند نیز بکار گرفته شده و هزینه بالای تعمیر و نگهداری آن بر کسی پوشیده نیست و همه می‌دانند که این موتورها هزینه بالایی دارند. در مقابل تندر ۹۰ از یک پیشرانه 1600 سی‌سی ۱۰۵ اسب بخاری بهره می‌برد که شتاب آن طرفداران زیادی دارد. عملکرد و شتاب تندر ۹۰ را می‌توان بیشتر از پیشرانه دنا دوست داشت. مصرف سوخت ۶.۹ لیتری تندر ۹۰ در مقابل ۷.۴ لیتری دنا نشان می‌دهد که از لحاظ مصرف سوخت نیز تندر ۹۰ شرایط بهتری دارد.

تجهیزات و ایمنی

دنا از تجهیزات نسبتا کاملی بهره می‌برد که می‌تواند با رقبای چینی براحتی مقایسه شود اما تندر 90 در این بخش شکست خواهد خورد چرا که اصلا تجهیزات خوبی ندارد. لیست برترین تجهیزات دنا به شرح زیر است:

مجهز به سامانه کروز کنترل
سامانه کمک پارک عقب
برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
رادیوپخش با مانیتور تصویری بزرگ و قابلیت پخش فایلهای صوتی و تصویری
دارای قابلیت استفاده از سیستم ناوبری (رهیاب)
غربیلک فرمان مجهز به دکمه های کنترل سیستم صوتی، هندزفی موبایل و کروز کنترل
آینه های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک
سیستم پاسخگویی به تلفن همراه (هندزفری موبایل(
جابجایی‏های صندلی‏های راننده و سرنشین جلو بصورت کاملا برقی
مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک
۲ کیسه هوا
تجهیزات تندر ۹۰ نیز به این شرح است:

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
ABS  دارای ۴ کاناله به همراه  EBD
سامانه ضد سرقت ،قفل مرکزی با ریموت رادیویی
سیستم تهویه مطبوع کنترل دستی
رادیو CD به همراه MP3 به همراه ۴ بلند گو
 آیینه های جانبی به همراه تنظیم برقی
بالابر شیشه های جلو و عقب برقی
از لحاظ ایمنی تندر ۹۰ توانسته است 3 ستاره ایمنی از موسسه استاندارد اروپا دریافت کند در حالی که دنا چنین شرایطی را ندارد ولی بنظر نمی‌رسد از لحاظ ایمنی چیزی کمتر از تندر ۹۰ داشته باشد. ضریب اطمینان ترمزهای دنا بسیار خوب است ولی ایمنی تندر ۹۰ به‌حدی خوب بوده است که نظر مردم را جلب کند.

قیمت

دنا با گیربکس دستی با قیمت ۴۳ میلیون تومان از سوی ایران‌خودرو به فروش می‌رسد در صورتی که سایپا تندر ۹۰ را با قیمت ۳۹ میلیون تومان می‌فروشد. در گران بودن هر ۲ محصول شکی نیست اما دنا ارزش پرداخت ۴ میلیون تومان بیشتر را دارد چرا که امکانات و زیبایی بیشتری را ارائه می‌کند.

مزایا و معایب

در پایان این مقاله مزایا و معایب این ۲ خودرو را در کنار هم قرار دادیم تا شما بهتر با نقاط ضعف و قدرت هر ۲ محصول آشنا شوید.

تندر ۹۰ بخریم یا دنا؟

صبحانه
ارسال نظرات
موضوعات روز