پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
خودروی موکا، اولین بار در سال ۲۰۱۲ به بازار معرفی شد و با گذشت ۵ سال، همچنان در خط تولید اوپل قرار دارد.
کد خبر: ۱۷۹۱۵
تیتر20- در سال های گذشته تقاضا برای خرید خودرو های کراس اوور روندی صعودی داشته به همین سبب بخش زیادی از کمپانی های مطرح خودرو به ساخت خودرو هایی در این کلاس می پردازند و روز به روز هرکدام از این خودروسازان ایده ای جدید و تکنولوژی تازه ای در تولیدات خود عرضه می کنند . از طرفی کراس اوور ها عمدتا خودرو های کوچک شهری بوده اند که علاوه بر ارائه فضایی نسبتا بزرگ ابعادی کوچک دارند و مصرف سوختشان نسبت به دیگر کلاس ها اندک است به همین سبب اکثرا کمپانی ها به دنبال ارائه خودرویی هستند که همه ی این معیار ها را دارا باشد.در همین راستا خودروی موکا، اولین بار در سال ۲۰۱۲ به بازار معرفی شد و با گذشت ۵ سال، همچنان در خط تولید اوپل قرار دارد ؛موکا در کشور های کره جنوبی، اسپانیا، چین و روسیه مونتاژ می شود.
مدل فیسلیفت موکا، در سال ۲۰۱۷ عرضه شد که در آن طرح چراغهای اصلی، سپر و جلو پنجره تغییر کرد. در نمای جلوی این خودرو با چراغهای بزرگ و دو ردیف LED مخصوص تأمین روشنایی روز با طرح Z،رو به رو هستیم همچنین جلوپنجره یک شش ضلعی قاب کرومی و زه میانی که در وسطش لوگو اوپل قرار دارد طراحی شده است . به منظور بزرگ جلوه دادن موکا ایکس سپر حجیم ساخته شده و مه شکن ها هم با همان طرح Z چراغ های اصلی در قسمت پائینی سپر قرار گرفته است.
نمای جانبی موکا ایکس، شباهت زیادی با دیگر تولیدات هم رده در این کلاس دارد اما از مشخصه های در این بخش ریل باربند و بخش پایینی قاب پنجره، فلزی و نقرهای رنگ است. هم چنین آینهبغلهای فلزی و همرنگ بدنه از دیگر ویژگی های این خودرو در نمای جانبی به شمار می رود علاوه بر این موارد خطوط حجمدهندهی بدنه، هم که از چراغهای جلو آغاز و تا چراغهای عقب و پایین درها، کشیده شده تکمیل کننده طراحی نمای جانبی موکا ایکس است.
نمای پشت این خودرو هم از در چراغهای عقب حالت قطرهای شکل دارد بخش میانی پشت این خودرو شامل دستگیره درب صندوق عقب، فضای تعبیه شده برای پلاک خودرو و لوگوی اوپل است. در این قسمت هم شاهد خطوط حجمدهندهی متعدد از کنار شیشهی عقب تا دستگیره و همچنین در قسمت مخصوص پلاک هستیم، قسمت پایینی سپر عقب پلاستیکی بوده اما شبیه به سپر جلو، از قطعهای نقرهای رنگ بهره گرفته شده ضمن اینکه دو چراغ هشداردهنده نیز در گوشههای آن قرار دارند. طول ۴.۲۸۰ متر، عرض ۱.۷۷۵ متر و ارتفاع سقف ۱.۶۴۶ متر ابعاد موکا ایکس بوده و فاصله محورهای آن، ۲.۵۵۵ متر است.
فضای داخلی موکا ایکس برعکس نمای خارجی آن تغییرات زیادی کرده است در نسخهی پایه، از یک نمایشگر لمسی ۷ اینچ میان داشبورد برخوردار خواهیم بود که دو مجرای هوا در طرفین آن طراحی گرفته اند .جنس بخش بالایی داشبورد از پلاستیک سخت ساخته شده و قسمت میانی داشبورد از چرم مصنوعی استفاده شده که از زیر نمایشگر تا انتهای داشبورد و روبهروی سرنشین کنار راننده ادامه پیدا کرده است.
کمپانی اوپل، موکا را طوری طراحی کرده که فضا برای سرنشینان عقب مناسب بوده به همین سبب افراد قد بلند برای نشستن در قسمت در قسمت سر و فضای پا با مشکل مواجه نخواهند بود اما افرادی که بیش از 180 سانتی متر قد دارند برای نشستن پشت فرمان این کراس اوور کوچک در ناحیه بین سر و سقف با مشکل فضا مواجه شوند.
فضای صندوق عقب این خودرو ۳۵۶ لیتر بوده که با جمع کردن صندلیهای ردیف دوم، میتوان آن را به ۱۳۷۱ لیتر افزایش داد.
کمپانی آلمانی سه نوع پیشرانه بنزینی و دو نسخه ی دیزلی برای عرضه در بازار های جهانی برای موکا در نظر گرفته است؛ نسخهی پایه موکا ایکس از یک پیشرانهی ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی که ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتنمتر را تولید می کند برخورداراست. موکا برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون با این پیشرانه به ۱۲ ثانیه زمان نیاز دارد. حداکثر سرعت این کراس اوور شهری با این موتور ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است و میانگین مصرف سوخت آن کمتر از ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است که در ترافیک شهری، به ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر افزایش یافته و در بزرگراه، به ۵.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش می یابد.
نسخه بعدی پیشرانه ی ۱.۴ لیتری مجهز به توربوشارژ، بوده که ادیشن (Edition) نام دارد. این موتور۱۴۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۰۰ نیوتنمتری ارائه می کند ؛پیشرانه ادیشن برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حدود ۱۰.۵ ثانیه زمان نیاز دارد و نهایت سرعت آن، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است . میانگین مصرف بنزین این نسخه در هر 100 کیلومتر ۶.۵ لیتر بوده که در ترافیک شهری، ۷.۵ لیتر و در بزرگراه، ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، است قدرت این پیشرانه از طریق یک جعبهدندهی خودکار ۶ سرعته با قابلیت تعویض دستی، به محور جلو منتقل خواهد شد.
نسخهی اینویشن، همان پیشرانهی ۱.۴ لیتری توربوشارژ بوده و قدرت و گشتاور تولیدی آن به ترتیب ۱۵۲ اسب بخار و ۲۳۵ نیوتنمتر است. مصرف سوخت و زمان شتاب گیری این نسخه با تیپ ادیشن تفاوتی نداشته تنها در اینویشن شاهد انتقال قدرت به هر چهار چرخ هستیم./باشگاه خبرنگاران جوان