تیتر20 - بررسی آمار تولید خودروهای سواری در چهار ماه نخست امسال از تولید نزدیک به 133 هزار دستگاه انواع خودرو با برند پژو حکایت دارد.
به گزارش اقتصادنیوز، این آمار که رسما از سوی وزارت صنعت منتشر شده نشان میدهد در چهار ماه نخست امسال، کارخانههای خودرو کشور، 329 هزار دستگاه انواع خودرو سواری به تولید رساندهاند که حدود 40 درصد این تولیدات با برند پژو به تولید رسیده است.
ایران خودرو در این مدت پژو 206، پژو پارس، پژو 405 سه محصول از انواع پژو هستند، که از میان آنها، پژو پارس بیشترین سهم را از نظر تولید به خود اختصاص داده است.
در این مدت، بیش از 52 هزار دستگاه انواع پژو پارس در چهار کارخانه ایران خودرو مرکزی، ایرانخودرو خراسان، ایران خودرو مازندران و ایران خودرو فارس به تولید رسیده و این خودرو را به یکی از پرطرفدارترین خودروهای کشور تبدیل کرده است.
کارشناسان بر این باورند که پژو پارس با حاشیه سود 20 درصدی خود نقش گاو شیرده گروه ایران خودرو را بازی میکند به همین خاطر تولید این محصول نسبت به سایر محصولات پیشی گرفته و توانسته نظر برخی مشتریان که قصد خرید خودروهای خانوادگی را دارند، به خود جلب کند.
بر اساس آمار چهارماه نخست امسال، برند پژو در سبد محصولات ایران خودرو 72 درصد سهم داشته و در این مدت سمند، رانا و دنا به عنوان سه محصول داخلی که با برند ایرانخودرو به تولید میرسد توانسته تنها 21 درصد از این سبد را سهم خود کند. سهم رنو چقدر است؟ رنو به عنوان دیگر شریک تجاری ایرانخودرو 2.5 درصد از سبد محصولات ایران خودرو را بهنام خود زده و شرکت سوزوکی که شریک ژاپنی بزرگترین خودروساز کشورمان محسوب می شود، دو دهم درصد از این سبد سهم داشته است.
این آمار نشان میدهد که پژو کماکان سلطان تولید خودرو در ایران است و رقبای دیگر برای گرفتن سهم این خودروساز باید تلاش گستردهای را انجام دهند. با حصول توافق وین، هیاتهای اقتصادی گوناگونی راهی ایران شدهاند تا در سایه حل و فصل مسائل سیاسی، بتوانند سهمی از بازار ایران را از آن خود کنند و در آن به نقش آفرینی بپردازند.
در میان این رفت و آمدها آنچه حضور در صنعت خودرو ایران بیشتر به مذاق این هیاتها خوش آمده و آنان سعی میکنند گوشه چشمی هم به کیلومتر 14 و 15 جاده مخصوص کرج بیاندازند تا شاید بتوانند جا پای رقیبان دیگر اروپایی خود بگذارند.
آلمانیها اولین گروهی بودند که پس از توافق وین به ایران آمدند و برای دو خودروساز مطرح خود شرح وظایفی تعریف کرده و به تفاهمهایی نیز دست یافتند. آلمانها بار دیگر خواستار بازگشت بنز به ایران شدند تا این شرکت مطرح خودروسازی دوباره فعالیتها خود را در بخش خودروهای نیمه سنگین و تجاری شروع کند.
بنز پیش از این همکاری گستردهای با ایران خودرو دیزل داشت و بخش بزرگی از خودروهای تجاری نظیر اتوبوس و مینیبوس و کامیونهای نیمه سنگین را به تولید میرساند. در بخش سواری نیز از طریق شرکت ستاره بنز فعالیتهایی را انجام میداد و به صورت محدود سالانه در حدود 200 دستگاه بنز سواری تشریفاتی را در ایران خودرو به تولید میرساند که با وقوع تحریمها این شرکت از ایران رفت و فعالیتهایش را به حالت تعلیق درآورد.
بنز زیرساختهای زیادی را طی چند دهه حضورش در ایرن به وجود آورده که نمونه بارز آن شرکت ایدم تبریز است که در آن موتورهای بنز را به تولید میرساند. حال این شرکت که نزدیک به سه سال است از ایران دور بوده با پرداخت 42 میلیون یورو غرامت به ایران خودرو مجوز دوباره خود را برای فعالیت در بازار خودرو کشورمان کسب کرده است.
سرنوشت فولکس واگن در ایران فولکس واگن به عنوان دیگر خودروساز مطرح آلمانی که سالها پیش، فولکس گل را در کرمان موتور به تولید میرساند نیز مذاکراتی با ایران خودرو انجام داده تا شاید بتواند در کنار رقبایی چون، رنو، پژو، بنز و سوزوکی به عنوان شریک دیگر ایران خودرو مطرح شود.
به موازات همین مذاکرات، پژو به عنوان یار غار ایران خودرو از سال پیش چگونگی از سرگیری روابط خود را با این شرکت فرانسوی آغاز کرده و قصد دارد تا به مانند بنز، از پژو نیز غرامت بگیرد تا دور جدید همکاریهایش را در فضایی برد- برد آغاز کند.
به نظر میرسد پژو کماکان بیشترین شانس را دارد تا سهم بزرگتری از بازار خودرو ایران را به نام خود زند چرا که خبرها حاکی از آن است، بر اساس تفاهمهای صورت گرفته محصولات قدیمی این شرکت نظیر پژو 405 به زودی راهی موزه خواهد شد تا پژو 307 به بازار ایران عرضه شود که ممکن است در رنج 30 تا 40 میلیونی قیمتگذاری شود.
در این میان با توجه به عطش بازار خودرو به خودروهای ارزان، مذاکراتی نیز از سوی ایرانخودرو با فیات ایتالیا آغاز شده تا این خودرو در کشورمان به تولید خودروهای ارزانی در رنج قیمیت بین 20 تا 30 میلیون تومان مشغول شود. ایران خودرو حدود 10 سال که از توقف تولید پیکان میگذرد در تلاش است تا خودرویی را جایگزین آن کند اما به چنین هدفی دست نیافته است.
به نظر میرسد با توجه به اوضاع نامناسب اقتصادی در اروپا مذاکرات با فیات به نتیجه برسد و این شرکت گزینههای خود را برای تولید در ایران رو کند.
صنعت خودرو ایران که تا دو سال پیش کاسه چه کنم به دست خود گرفته بود حال با انبوهی از تقاضا مواجه شده که در این میان بهتر است با هوشمندی و آیندهنگری شرکایی را برگزیند که در روزهای سختی او را تنها نگذارند.
به گزارش اقتصادنیوز، این آمار که رسما از سوی وزارت صنعت منتشر شده نشان میدهد در چهار ماه نخست امسال، کارخانههای خودرو کشور، 329 هزار دستگاه انواع خودرو سواری به تولید رساندهاند که حدود 40 درصد این تولیدات با برند پژو به تولید رسیده است.
ایران خودرو در این مدت پژو 206، پژو پارس، پژو 405 سه محصول از انواع پژو هستند، که از میان آنها، پژو پارس بیشترین سهم را از نظر تولید به خود اختصاص داده است.
در این مدت، بیش از 52 هزار دستگاه انواع پژو پارس در چهار کارخانه ایران خودرو مرکزی، ایرانخودرو خراسان، ایران خودرو مازندران و ایران خودرو فارس به تولید رسیده و این خودرو را به یکی از پرطرفدارترین خودروهای کشور تبدیل کرده است.
کارشناسان بر این باورند که پژو پارس با حاشیه سود 20 درصدی خود نقش گاو شیرده گروه ایران خودرو را بازی میکند به همین خاطر تولید این محصول نسبت به سایر محصولات پیشی گرفته و توانسته نظر برخی مشتریان که قصد خرید خودروهای خانوادگی را دارند، به خود جلب کند.
بر اساس آمار چهارماه نخست امسال، برند پژو در سبد محصولات ایران خودرو 72 درصد سهم داشته و در این مدت سمند، رانا و دنا به عنوان سه محصول داخلی که با برند ایرانخودرو به تولید میرسد توانسته تنها 21 درصد از این سبد را سهم خود کند.
سهم رنو چقدر است؟
رنو به عنوان دیگر شریک تجاری ایرانخودرو 2.5 درصد از سبد محصولات ایران خودرو را بنام خود زده و شرکت سوزوکی که شریک ژاپنی بزرگترین خودروساز کشورمان محسوب می شود، دو دهم درصد از این سبد سهم داشته است.
این آمار نشان میدهد که پژو کماکان سلطان تولید خودرو در ایران است و رقبای دیگر برای گرفتن سهم این خودروساز باید تلاش گستردهای را انجام دهند.
با حصول توافق وین، هیاتهای اقتصادی گوناگونی راهی ایران شدهاند تا در سایه حل و فصل مسائل سیاسی، بتوانند سهمی از بازار ایران را از آن خود کنند و در آن به نقش آفرینی بپردازند.
در میان این رفت و آمدها آنچه حضور در صنعت خودرو ایران بیشتر به مذاق این هیاتها خوش آمده و آنان سعی میکنند گوشه چشمی هم به کیلومتر 14 و 15 جاده مخصوص کرج بیاندازند تا شاید بتوانند جا پای رقیبان دیگر اروپایی خود بگذارند.
آلمانیها اولین گروهی بودند که پس از توافق وین به ایران آمدند و برای دو خودروساز مطرح خود شرح وظایفی تعریف کرده و به تفاهمهایی نیز دست یافتند. آلمانها بار دیگر خواستار بازگشت بنز به ایران شدند تا این شرکت مطرح خودروسازی دوباره فعالیتها خود را در بخش خودروهای نیمه سنگین و تجاری شروع کند.
بنز پیش از این همکاری گستردهای با ایران خودرو دیزل داشت و بخش بزرگی از خودروهای تجاری نظیر اتوبوس و مینیبوس و کامیونهای نیمه سنگین را به تولید میرساند. در بخش سواری نیز از طریق شرکت ستاره بنز فعالیتهایی را انجام میداد و به صورت محدود سالانه در حدود 200 دستگاه بنز سواری تشریفاتی را در ایران خودرو به تولید میرساند که با وقوع تحریمها این شرکت از ایران رفت و فعالیتهایش را به حالت تعلیق درآورد.
بنز زیرساختهای زیادی را طی چند دهه حضورش در ایرن به وجود آورده که نمونه بارز آن شرکت ایدم تبریز است که در آن موتورهای بنز را به تولید میرساند. حال این شرکت که نزدیک به سه سال است از ایران دور بوده با پرداخت 42 میلیون یورو غرامت به ایران خودرو مجوز دوباره خود را برای فعالیت در بازار خودرو کشورمان کسب کرده است.
سرنوشت فولکس واگن در ایران
فولکس واگن به عنوان دیگر خودروساز مطرح آلمانی که سالها پیش، فولکس گل را در کرمان موتور به تولید میرساند نیز مذاکراتی با ایران خودرو انجام داده تا شاید بتواند در کنار رقبایی چون، رنو، پژو، بنز و سوزوکی به عنوان شریک دیگر ایران خودرو مطرح شود.
به موازات همین مذاکرات، پژو به عنوان یار غار ایران خودرو از سال پیش چگونگی از سرگیری روابط خود را با این شرکت فرانسوی آغاز کرده و قصد دارد تا به مانند بنز، از پژو نیز غرامت بگیرد تا دور جدید همکاریهایش را در فضایی برد- برد آغاز کند.
به نظر میرسد پژو کماکان بیشترین شانس را دارد تا سهم بزرگتری از بازار خودرو ایران را به نام خود زند چرا که خبرها حاکی از آن است، بر اساس تفاهمهای صورت گرفته محصولات قدیمی این شرکت نظیر پژو 405 به زودی راهی موزه خواهد شد تا پژو 307 به بازار ایران عرضه شود که ممکن است در رنج 30 تا 40 میلیونی قیمتگذاری شود.
در این میان با توجه به عطش بازار خودرو به خودروهای ارزان، مذاکراتی نیز از سوی ایرانخودرو با فیات ایتالیا آغاز شده تا این خودرو در کشورمان به تولید خودروهای ارزانی در رنج قیمیت بین 20 تا 30 میلیون تومان مشغول شود. ایران خودرو حدود 10 سال که از توقف تولید پیکان میگذرد در تلاش است تا خودرویی را جایگزین آن کند اما به چنین هدفی دست نیافته است. به نظر میرسد با توجه به اوضاع نامناسب اقتصادی در اروپا مذاکرات با فیات به نتیجه برسد و این شرکت گزینههای خود را برای تولید در ایران رو کند.
صنعت خودرو ایران که تا دو سال پیش کاسه چه کنم به دست خود گرفته بود حال با انبوهی از تقاضا مواجه شده که در این میان بهتر است با هوشمندی و آیندهنگری شرکایی را برگزیند که در روزهای سختی او را تنها نگذارند.