پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
این بار که سوار هواپیما شدید به شیشه پنجره هواپیما با دقتتر نگاه کنید. سوراخی را در پایین شیشه خواهید دید که نقش مهم و حیاتی را در ایمنی سفرتان دارد. اما چرا چنین حفره ای آنجا گذاشتند؟!
کد خبر: ۲۲۷۲۳
تیتر20 - پنجره هواپیما از سه لایه درونی، میانی و بیرونی تشکیل شده، لایه درونی همان شیشهای است که شما می توانید بهش دست بزنید.
جای حفره ریز روی لایه میانی است، لایه بیرونی مهمترین و محکمترین لایه است و از شما در برابر اختلاف فشار محافظت میکند.
با اینکه هم لایه بیرونی و هم لایه میانی قدرت مقاوت در برابر فشار بیرون را دارند اما فشار اصلی روی لایه بیرونی است چون این لایه آخرین مانعی است که بین شما و ابرها قرار دارد.
اختلاف فشار بین هواپیما و هوای بیرون می تواند شیشه های هواپیما را بشکند. برای این کار هم چاره ای اندیشیده شده و آن چاره چیزی نیست جز همان سوراخ ریز روی شیشه!
به این سوراخ ریز Bleed Hole میگویند و با طراحی آن در واقع سازنندگان هواپیما می خواستند جلوی شکستن لایه درونی هواپیما را بگیرند تا فقط لایه بیرونی که مقاوم ترین لایه است این فشار ا تحمل کند.
این سوراخ، فشار لایه میانی و لایه درونی را برابر میکند تا هیچ خطری آن ها را تهدید نکند.
این سوراخ کوچک یک فایده خیلی مهم دیگری هم دارد و آن اینکه اجازه نمیدهد در اثر اختلاف دما بین بیرون و داخل هواپیما هیچ مهی روی شیشه هواپیما بنشیند.