شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
وزیر ارتباطات روز گذشته بار دیگر با صراحت و شجاعت از گزارشی مبنی بر نقض حریم خصوصی برخی مشترکان تلفن همراه در کشور پرده برداشت؛ گزارشی که از نقش مبهم یک شرکت ایرانی و یک سرویس‌دهنده اسپانیایی می‌گوید اما...
کد خبر: ۲۳۲۷۱
ماجرای حراج شماره تلفن برخی مشترکان موبایل / پای کدام اپراتور تلفن همراه در میان است؟

تیتر20 - روز گذشته همایش «جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات» با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد و وزیر جوان ICT به بیان مصداقی برای پی بردن حضار در سالن به اهمیت وضع قوانین حقوقی برای این حوزه، پرداخت.

وی که همواره در سخنرانی شفاف و صریح است و در مواردی به بیان تذکرات قاطع به شرکتها و اپراتورهای این حوزه میان سخنرانیهایش پرداخته، در این همایش نیز از موضوع عجیبی پرده برداشت که تعجب افراد حاضر در مراسم را برانگیخت.

محمد جواد آذری جهرمی با تأکید بر ضرورت تدوین مقررات حقوقی مربوط به ICT، اشاره‌ای به گزارش دو شب گذشته مرکز ماهر درباره عملکرد برخی اپراتورهای تلفن همراه داشت و اظهار کرد: بر اساس این گزارش، برخی از اپراتورها سرویسی را ایجاد کرده‌اند که از طریق آی‌پی مشترکان به شماره‌های تماس آنان دست یافته‌اند و به‌وسیله آن تبلیغات انجام می‌شود.

به گزارش تسنیم، به‌خلاف اینکه تصور می‌شد مجموعه وزارت ارتباطات توانسته مچ اپراتورهای ارتباطی را بگیرد و پرده از این کشف بزرگ بردارد اما واقعیت این‌گونه نبود و ماجرا به کشف یکی از کاربران فعال در فضای مجازی بازمی‌گردد.

این کاربر با تحلیل کد سرویس یکی از شرکتهای ارائه‌دهنده خدمات ارزش افزوده به اپراتورهای اول و دوم ارتباطی، به این نتیجه رسیده که شرکت مذکور آی‌پی مشترکان این دو اپراتور تلفن همراه را به شماره موبایل تبدیل می‌کرده و با ورود به حریم خصوصی کاربران موبایل، شماره‌ها را در اختیار تبلیغ کنندگان قرار می‌داده است.

شرکت خصوصی «ص.س.آ.» که به‌گفته خودش در دو حوزه نشر محتوای دیجیتال و تبلیغات دیجیتال فعالیت می‌کند و شعار استراتژیکش «رساندن بهترین محتوا و تبلیغات به مخاطب مناسب در زمان و مکان درست است»؛ همچنین این شرکت اپراتورهای اول و دوم ارتباطی را در سایتش به‌عنوان «همکاران» معرفی کرده است.

براساس ادعای این کاربر فضای مجازی، مدیر این شرکت یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف است که اکنون نیز با برخی اساتید این دانشگاه در ارتباط است اما با توجه به اینکه این افراد در کسوت استادی هستند، نامی از آنها نبرده است.

در ادامه بررسیهای این کاشف نقض حریم خصوصی کاربران در خدمات اپراتوری، به 10 دامنه جعلی شرکتی که قوانین حریم خصوصی را زیر پا گذاشته اشاره کرده که انتهای زنجیره خدمات‌دهی آنها به شرکتی اسپانیایی ختم می‌شود و این شرکت همکاری با اپراتورهای ایرانی را تأیید کرده است اما هنوز مشخص نیست نقش شرکت ایرانی واسط در این زنجیره دقیقاً چیست.

به گزارش تسنیم، چنین کشفی که قطعاً در تعارض با سیاستهای مشخص وزارت ارتباطات، دولت و حاکمیت است، در صورت بررسی و تأیید از سوی مسئولان ارتباطی کشور می‌تواند زمینه‌ای برای برداشتن نخستین گام اجرایی آنها در برخورد با ناقضان حریم خصوصی باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه همین همایش با بیان اینکه باید بررسی شود که آیا اقدام اپراتورها قانونی بوده است یا خیر، گفت: ابعاد حریم خصوصی مشخص نیست؛ اگر این گزارش صحت داشته باشد، قطعاً نقض کننده حریم خصوصی مشترکان است  و به مرکز ماهر اعلام شد که این سرویس متوقف تا ابعاد این موضوع بررسی شود.

با توجه به اینکه چندی پیش تمامی اپراتورهای تلفنی در راستای احترام به حقوق مشترکان تلفن همراه از هرگونه تبلیغات پیامکی و تلفنی منع شدند، بنابراین باید منتظر بررسی این مرکز و نحوه پیگیری وزارت ارتباطات که طی چندین سال اخیر مدام از حفظ حریم خصوصی و مقابله با ناقضان آن می‌گوید، ماند./تسنیم
ارسال نظرات
موضوعات روز