پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «پژو ٣٠١ نیز به صورت آزمایشی تولید شده و برای تستها رفته است. در سال آینده این خودرو با بیش از ٥٠ درصد داخلی سازی به بازار میآید.»
کد خبر: ۲۳۳۱۵
تیتر20 - محسن صالحینیا در یک نشست خبری درباره آخرین وضعیت تولید خودرو گفت: «تولید ۱۰ ماهه خودرو در کشور یک میلیون و ۴۱۰ هزار دستگاه بوده که بیشتر از کل آمار تولید سال گذشته که یک میلیون و ۳۶۵ هزار دستگاه بوده، است، پیشبینی میشود آمار تولید خودرو تا پایان سال به یک میلیون و ۵۵۰ هزار دستگاه برسد.»
وی افزود: «در سال های گذشته رشد ارزش افزوده متفاوت بود، اما در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ رشد صنعت حدود ۶.۵ درصد بود. بر همین اساس، نرخ رشد ۶ ماهه اول سال حدود ۴.۵ درصد بوده و پیش بینی می شود نرخ رشد صنعت در سال ۹۶ حدود ۵.۵ درصد باشد. این شاخص در فصل اول سال ۵.۵ درصد و فصل دوم ۳.۹ درصد بود.»
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: «حدود ۱۱۸ هزار میلیارد تومان در ۹ ماهه امسال تسهیلات به بخش صنعت پرداخت شد که با توجه به میزان تسهیلات پرداختی مدت مشابه پارسال که حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بود، افزایش ۸ درصدی داشت. بر اساس پیشبینیها این رقم تا پایان سال به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.»
نرخ ارز مبادلهای برای قطعهسازان احیا میشود
صالحینیا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به تنشهای ارزی و فشار مضاعف بر قطعهسازان، آیا وزارت صنعت برنامهای برای حمایت از این بخش صنعت دارد؟ اظهار داشت: «ما روز گذشته با انجمن قطعهسازان جلسه داشتیم و در پنج محور به جمعبندی رسیدیم. بحث تامین منابع مالی برای پرداخت مناسب به قطعهسازان بود که قرار شد مطالبات آنها از طریق منابع مالی اوراق مرابحه عرضه شده در بورس تامین شود.»
وی تاکید کرد: «دومین بحث محدودیت قطعهسازان در هدف قیمتی با خودروسازان است و قرار شد که خودروسازان و قطعهسازان به تعامل برسند تا ما بتوانیم موارد کمکی را انجام دهیم.»
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: «در عین حال، مقرر شد که شرکتهای خودروساز از مسیر شورای رقابت برای تعدیل قیمتهایشان اقدام کنند تا فشار کمتری از نظر هزینهای هم به آنها و هم به قطعهسازان وارد شود.»
صالحینیا تصریح کرد: «همچنین طرحهای بهسازی و نوسازی خطوط تولید قطعهسازان با کمک سود تسهیلات از سوی وزارت صنعت، اجرایی شود. قول ما به قطعهسازان این بود که نرخ ارز مبادلهای برای برخی از واردات مواد اولیه قطعهسازان احیا شود.»
وی در خصوص عمق داخلیسازي پژو ٢٠٠٨ متذکر شد: «بر اساس ليستي كه ما داريم، حدود ٢٢ درصد اين خودرو داخلیسازي شده است و تا اواخر ماه به ٣٠ درصد خواهد رسيد.»
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: «تا جايي كه در جریانم، پژو ٣٠١ نیز به صورت آزمايشي توليد شده و براي تستها رفته است. در سال آينده اين خودرو با بيش از ٥٠ درصد داخلی سازي به بازار ميآيد. پژو 208 نیز با همین شرایط تولید خواهد شد.»
صالحینیا یادآور شد: «توليد پژو ٢٠٠٨ از برنامه عقب است و حدود ٢٢٠٠ دستگاه از آن تولید شده، اما در سال آينده برنامه متفاوت است و این عقب ماندگی جبران خواهد شد.»
قراردادهای خودرویی به کجا رسید؟
صالحینیا همچنین درباره قراردادهای خودرویی، گفت: سایپا و سیتروئن، کار آمادهسازی خطوط تولید را پیش میبرند، اما از برنامه دو ماه عقب هستند.»
وی افزود: «فولکس واگن و ماموت هم با اینکه مذاکرات برای شروع تولید با ۳۰ درصد ساخت داخل بود، اما دیدگاه فولکس واگن این بود که ابتدا برای شناسایی بازار واردات صورت بگیرد، اما ایرادات پیش آمده در ثبتارش موجب تغییر دیدگاه فولکس واگن مبنی بر اینکه شاید در بازار ایران با چالش مواجه شود شد.»
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: «قرارداد رنو هم همانطور که آقای معظمی گفتهاند، تمام است و برنامه زمانبندی تولید آن از سوی ایدرو اعلام خواهد شد.»
وی درباره استانداردهای ۸۵گانه جدید خودرویی که مورد انتقاد واقع شده است، متذکر شد: «برخی از انتقادات درست است؛ چراکه بعضی از این استاتداردها حتی در اروپا تشویقی ست و برخی دیگر نیز به دلیل نبود زیرساختها امکان انجام شدن ندارند، بنابراین به دستور وزیر، قرار شد که خودروسازان اسناد خود را ارائه کنند تا بتوانیم یک تعادل میان استانداردهای اختیاری و اجباری برقرار کنیم.»/خبرانلاین