پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
انتخاب از میان این دو گزینه کار چندان سختی بهنظر نمیرسد، زیرا به دلیل شباهتهای زیادی که از لحاظ فنی و امکانات رفاهی میان رانا و تندر ۹۰ وجود دارد، انتخاب را بیشتر بر مبنای سلیقه شخصی هدایت میکند.
کد خبر: ۲۴۸۹۴
تیتر20 - یک سایت خودرویی با هدف بررسی خودرو های زیر ۴۰ میلیون تومان به مقایسه خودرو رانا و ال نود یا همان تندر پرداخته است.در بخش مقایسه فنی رانا و تندر 90 باید به این موضوع اشاره کرد که هر دو خودرو با مشخصات فنی بسیار نزدیک به هم به بازار عرضه میشوند.
رنو تندر 90 دارای یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم دقیق 1598 سیسی است که با کد فنی K4M شناخته میشود. این موتور قادر است نیرویی معادل 105 اسببخار را در 5750 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 140 نیوتون متر را در 3750 دور در دقیقه تولید کند.
همچنین پیشرانه نصب شده روی رانا همان موتور پژو 205 تیپ 5 است که با کد فنی TU5 شناخته میشود. این موتور 1.6 لیتری قادر است نیرویی معادل 105 اسببخار در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 142 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه تولید کند. همانطور که مشاهده میکنید این دو خودرو از لحاظ مشخصات فنی بسیار شبیه به یکدیگر هستند. همچنین در هر دو خودرو از یک جعبهدنده 5 سرعته دستی برای انتقال نیروی تولید شده موتور به چرخهای جلو استفاده شده است.
از مشخصههای بارز تندر 90 باید به پیشرانه کمصدا و بدون لرزش آن اشاره شود که در دور موتورهای کمتر از 3000 دور در دقیقه کاملا نرم و بیصدا کار میکند، همچنین صدای درون کابین نیز نسبتا کم بوده و در رانندگی های شهری سواری آرام و راحتی را پدید آورده است. از طرفی سیستم تعلیق مستحکم این خودرو یکی از نکات مثبت تندر 90 بهشمار میرود. در سوی دیگر رانا سواری مشابه پژو 206 صندوقدار دارد که در مقایسه با سایر سدانهای داخلی، سواری خشکتری را ارائه میکند. رانا در مقایسه با تندر 90 از میدان دید بهتری برخوردار بوده که این موضوع در تندر به دلیل استفاده از آینههای جانبی و پنجرههای کوچکتر، میدان دید کمتری را در اختیار راننده قرار میدهد.
در زمینه شتاب گیری نیز بدون تردید برنده میدان تندر 90 خواهد بود که به لطف ضرایب مناسبتر گیربکس از کشش و عملکرد بهتری نسبت به رانا با پیشرانه ایرانیزه برخوردار است اما در زمینه هندلینگ اینبار نواده شیر پیر پژو احساس بهتری را به راننده منتقل می کند و تندر 90 با مشکل فراگیر بی تعادلی محور عقب، خودرو بسیار ضعیفی از دید هندلینگ توصیف می شود.
البته رانا در زمینه ترمز گیری نیز به لطف ترمزهای دیسکی چرخ های عقب نسبت به تندر 90 (با ترمزهای کاسه ای) برتری محسوسی دارد، هرچند ترمزهای تندر 90 نیز برای رانندگی روزمره از عملکرد قابل قبولی برخوردار هستند.
در بحث ایمنی تندر 90 در وضعیت بهتری قرار میگیرد. زیرا باتوجه به اینکه رانا به نوعی سومین خودروی ملی محسوب میشود، نتایج دقیقی از تستهای ایمنی این خودرو در دسترس نیست. اما تندر 90 با توجه گزارش های موسسه Euroncap، موفق به دریافت 3 ستاره از 5 ستاره ایمنی شده است. اما هر دو خودرو از دو کیسه هوا راننده و سرنشین بهره میگیرند.
انتخاب از میان این دو گزینه کار چندان سختی بهنظر نمیرسد، زیرا به دلیل شباهتهای زیادی که از لحاظ فنی و امکانات رفاهی میان رانا و تندر 90 وجود دارد، انتخاب را بیشتر بر مبنای سلیقه شخصی هدایت میکند. اما آنچه دربازار فروش خودرو مشخص است و زمان آنرا اثبات کرده است رضایت بالا خریداران تندر 90 از دید کیفی و نیز بازار خرید و فروش خوب و سواری نرم و کم مصرف را میتوان از مزایای تندر 90 برشمرد و رانا نیز برتری محسوسی از دید طراحی ظاهری و نیز برخی از آپشنهای داخلی و نیز قطعات موتوری ارزانتر و در دسترستر از تندر 90 دانست.
اما باید این موضوع را درنظر داشت که با توجه به کیفیت ساخت موتور و قطعات استفاده شده در تندر، میتوان طول عمر بیشتر و بهتری را ارائه دهد؛ از طرفی رانا با داشتن قطعات نهچندان باکیفیت چینی، احتمال آسیب در کیلومترهای بالا را به همراه خواهد داشت. همچنین هزینههای نگهداری رانا تاحدودی کمتر از تندر 90 بوده که این موضوع برای مصرفکننده میتواند حائز اهمیت باشد./خودرو بانک