پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
نوآوری، خلاقیت، کیفیت بالای محصولات، همگام شدن با تکنولوژی های جدید جهانی، یافتن مخاطبان جدید و … از جمله راه کارهایی هستند که برند با سابقه ای مانند رولکس آن ها را در برنامه های بازاریابی خود قرار داده است تا بتواند مانند قرن گذشته، در قرن حاضر نیز پادشاه بلامنازع صنعت ساعت سازی در سطح جهان به شمار رود.
کد خبر: ۲۵۰۳۴
تیتر20 - شاید بتوان گفت برند رولکس از جمله مهم ترین برندهایی باشد که با یادآوری ساعت مچی در ذهن بسیاری از مردم جهان، خاطر نشان شود. بر این اساس باید گفت این نام تجاری در ذهن بسیاری از مردم جهان ریشه دوانده است و به عنوان یک برند لوکس شناخته می شود، حتی افرادی که توانایی خرید این ساعت را نیز نداشته باشند، با نام و هویت آن کمابیش آشنا هستند، بنابراین در این گزارش تلاش می کنیم تا رمز موفقیت برند صد و چند ساله رولکس را برای تبدیل شدن به نامی جهانی بررسی کرده و ابزارهای تبلیغاتی این برند را به عنوان یکی از مطرح ترین برندهای ساعت مچی تبیین کنیم.
این کمپانی که در سال ۱۹۰۵ تأسیس شده، توانسته در این دوره صد ساله به موفقیت چشم گیری در زمینه تولید ساعت دست پیدا کند؛ برندی که در کنار نام خود مفاهیمی مانند ثروت، موفقیت و نفوذ را به ذهن متبادر می کند.
چگونه یک نام تجاری صد و اند ساله در عصر دیجیتال نیز رونق می یابد؟
هنگامی که یک برند هویت خود را در طی زمانی طولاتی تثبیت کرده باشد، یافتن مخاطبان جوان برای برند مذکور از جمله دغدغه های اصلی بازاریابان خواهد بود، چرا که این برند هویت خود را میان نسل گذشته به دست آورده است و احیای این هویت در بین نسل جدید نیاز به استراتژی های خاص دارد، به همین منظور گروه ها و کمپین های بازاریابی رولکس نیز برقراری ارتباط با نسل جوان را سرلوحه برنامه های تبلیغاتی خود قرار دادند؛ به این معنا که اگرچه در گذشته تبلیغات چاپی و بعد نیز تلویزیونی بهترین ابزارهای بازاریابی برای برند رولکس به شمار می رفتند و این برند از طریق آن ها توانسته بود مخاطبان وفادار به خود را بیابد، اما در دنیای امروز که فضای دیجیتال در زندگی مردم نفوذ زیادی یافته است، حضور در رسانه های اجتماعی و فعالیت مستمر در فضای دیجیتال از جمله راهکارهای اصلی برند رولکس در جذب مخاطبان جوان تر بوده است. چراکه مخاطبان گذشته برند رولکس، در گروه های سنی بالا قرار گرفتند و بر این اساس یافتن مخاطب جوان یکی از مهم ترین دغدغه های کنونی برنامه های تبلیغاتی این شرکت محسوب می شود.
تربیت نسل های مصرف کننده
تربیت یک نسل مصرف کننده و ایجاد حس وفاداری در آن ها، از جمله اهداف اساسی برند رولکس محسوب می شود که به خوبی توانسته است در صد ساله گذشته آن را به انجام برساند و هم اکنون نیز در آغاز قرن بیست و یکم به دنبال ایجاد یک نسل مصرف کننده دیگر است که با توجه به عصر دیجیتال، راهکارهای خاص خود را می طلبد، بنابراین می توان امیدوار بود که برند رولکس بتواند هویت تجاری خود را بین مخاطبان دیجیتالی خود نیز به تثبیت برساند. در همین راستا، حضور فعال این برند در صفحات مجازی مانند فیس بوک، یوتیوب، توئیتر و … نشان دهنده اهمیتی است که این برند به تربیت نسل های مصرف کننده در برنامه های بازاریابی خود می دهد.
وفاداری مشتری در گرو ارائه کیفیت بالا
ساعت های مچی رولکس بیش از هر چیزی منحصر به فرد هستند و طراحی خاص خود را دارند، ضمن این که استفاده از فناوری های جدید نیز از دیگر خصایص عمده این برند محسوب می شود، می توان گفت برند رولکس مشتریان خاص خود را دارد و به همین دلیل نیز در طراحی و ارائه محصولات خود به شدت سختگیر بوده و کیفیت بالای محصول را در دستورالعمل تولیدات خود قرار داده است، به همین علت نیز این برند توانسته است مشتریان خاص و در عین حال وفاداری را پیدا کند که تنها برند مورد نظر آن ها برای ساعت مچی، نام لاکچری رولکس است. رسیدن به چنین مرحله ای که وفاداری مشتری نام دارد، در گرو ارائه محصولات بی عیب و نقص و باکیفیت در دوره ای طولانی است که باعث جلب اعتماد مشتریان شده و یک نام تجاری را در ذهن آنها حک می کند.
برندی با یک سده نوآوری
برند رولکس اولین نمونه های ساعت های ضد آب را تولید کرده است و بر این اساس می توان گفت که نوآوری مذکور، در انحصار این برند قرار دارد. ارائه محصولات با کیفیت که مطابق با فناوری های روز دنیا انجام می شوند، روندی است که نام تجاری رولکس برای نوآوری های بیشتر خود در پی گرفته است و در این میان، خصوصا در زمینه ساعت های ضد آب به طور خاص نوآوری های قابل توجهی را انجام داده است.
بنابراین باید گفت که یکی از استراتژی های مهم برند رولکس که آن را در بین مرم جهان به یک نام تجاری قابل اعتماد تبدیل کرده است، نوآوری های قابل توجهی است که در زمینه تولید محصولات خود ارائه می دهد. جالب است بدانید که اولین تبلیغ ساعت های ضد آب رولکس در سال ۱۹۲۷ توسط نخستین زن شناگر انگلیسی به نام مرسدس گلیتز صورت گرفت که این ساعت را در طول شنا دور گردن خود انداخته بود و بعد از شنا نیز با همین وضعیت عکسی از او گرفته شد و در صفحه اول روزنامه های آن زمان به چاپ رسید. این نوآوری خاص که آغاز تبلیغات آن در سال ۱۹۲۷ بود، کماکان در برنامه تبلیغاتی برند رولکس قرار داشته و امروزه غواصان و شناگران ماهر دنیای ورزش، از جمله ابزارهای تبلیغاتی آن به شمار می روند.
مشتریانی که ابزار تبلیغاتی نیز هستند
رولکس برندی است که در کنار نام های خاصی معنا پیدا می کند، کمپین های تبلیغاتی این برند به خوبی از این موضوع آگاه بوده و همین امر را به یکی از ابزارهای مهم بازاریابی خود تبدیل کرده اند. به عنوان مثال، در یکی از تبلیغات این برند، عکس های افراد مشهوری را می بینیم که ساعت های مچی رولکس در دست آنها خودنمایی می کند.
مرلین مونرو، مارلون براندو، رابرت دنیرو و … چهره های مشهوری هستند که مطمئنا تأثیر زیادی بر مخاطبان خواهند گذاشت و بر همین اساس نیز می توان گفت که بسیاری از مشتریان برند رولکس، به عنوان ابزارهای تبلیغاتی این برند نیز محسوب می شوند. ضمن اینکه امروزه بسیاری از چهر های سرشناس ورزش و سینما نیز، معرِّف ساعت های این برند هستند و به طور خاص در کمپین های ویدئویی و دیجیتال این برند حضور فعال دارند./سیمرغ