شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵
بخش عمده‌ای از بازار کراس اورها در دست چینی‌هاست و به همین دلیل هر جا سخن از کراس اور تولید داخل می‌آید، لااقل به نام یکی از این خودروها برخورد می کنیم.
کد خبر: ۲۵۵۳۹
تیتر20 - بخش عمده‌ای از بازار کراس اورها در دست چینی‌هاست و به همین دلیل هر جا سخن از کراس اور تولید داخل می‌آید، لااقل به نام یکی از این خودروها برخورد می کنیم. امروز و در ادامه بررسی رقبای موجود در رده های قیمتی، به سراغ سه خودروی چینی در محدوده قیمتی 115 میلیونی رفته ایم. چری تیگو 5از مدیران خودرو، بی وای دی اس 6 از کارمانیا و جک S5 (اتوماتیک) از کرمان موتور، سه خودروی رقیب مورد بررسی امروز ما هستند که از زمان حضور آن ها در بازار خودروی کشور بیش از سه سال نمی گذرد. با این حال، این سه خودرو توانسته اند لااقل نگاه خریداران و طرفداران خودروهای کراس اور با آپشن های به روز را به خود جلب کنند.

جزئیات بیشتر را در ادامه می خوانیم.



جک S5 اتومات، توربوی پرآپشن

جک اس 5اتوماتیک، کراس اوری است که توانسته به خوبی خود را بین طرفداران خودروهای کراس اور جا بیندازد. قیمت کارخانه این خودرو هم اکنون در حدود 115 میلیون و 900 هزار تومان است. در حالی که در بازار آزاد، این خودرو با قیمتی در حدود 125 میلیون تومان به فروش می رسد. جک اس 5خودرویی است که از ظاهر به روز و جذابی بهره می برد. طراحان این خودرو، نیم نگاهی به هیوندای توسان داشته اند و به همین دلیل نمای روبه روی این خودرو شباهت زیادی با توسان ix35 دارد. این شباهت را درون کابین و در بخش داشبورد نیز می توان مشاهده کرد.

جدای از ظاهر خوب، جک اس 5از یک مزیت خاص در موتور هم بهره می برد و آن فناوری توربو شارژ است. موتور 2لیتری این خودرو به کمک این فناوری توان تولید 174 اسب بخار را دارد که این توان توسط یک گیربکس 6سرعته دو کلاچه اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود. ویژگی های کلی این نوع گیربکس ها تعویض سریع تر و نرم تر دنده است. گزارش های مختلف، مصرف سوخت اس 5اتوماتیک را در حدود 8 تا 9 لیتر در 100 کیلومتر اعلام کرده اند. این رقم برای ترافیک های شهری بالاتر بوده و به حدود 12 کیلومتر می رسد. بنابراین با وجود اتوماتیک بودن و مناسب بودن این خودرو برای ترافیک کلان شهرها، نمی توان انتظار زیادی در بخش کاهش مصرف سوخت این خودرو داشت. با این حال، مصرف خارج از شهر این خودرو به طور معمول در حدود 7تا 8لیتر اعلام شده که مقدار مناسبی به نظر می رسد. در خصوص شتاب نیز صفرتا صد جک اس 5، در ارزیابی های غیر رسمی، 13.5 ثانیه برآورد شده است.

اما یکی از مزایای جک اس 5آپشن های آن است. سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ترمز پارک برقی، گرمکن صندلی های جلو، صندلی برقی راننده با حافظه، اخطاردهنده فشار باد چرخ ها، سیستم چرخ دنده ای با کمک برقی Servometer، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، گرمکن شیشه جلو، سنسور پارک جلو و دوربین دنده عقب از جمله آپشن های رفاهی این خودرو هستند. البته در این میان نبود کروز کنترل در جک اس 5که امروزه در بسیاری از خودروهای زیر این قیمت نیز دیده می شوند، کمی تعجب آور است.

جک اس 5همچنین از آپشن های ایمنی به خصوص در حوزه ترمزها و سیستم های پایداری بهره می گیرد. این خودرو دارای 4 ایربگ (دو عدد برای سرنشینان جلو و دو عدد کیسه هوای جانبی) است. همچنین ترمزهای هر چهار چرخ اس 5از نوع دیسکی و مجهز به سیستم ضد قفل ABS چهار کاناله، ترمز هیدرولیکی HBA، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، پایداری الکترونیکی ESC، کنترل سرعت خودرو در سرپایینی HDC و کنترل ایستایی در سربالایی HAC هستند.

هر چند گزارش رسمی در خصوص نمره کیفیت یا ایمنی جک اس 5تاکنون منتشر نشده است، اما می توان به کسب پنج ستاره ایمنی این خودرو در تست موسسه C-NCAP چین اشاره کرد. جک اس 5همچنین طبق آمارهای رسمی، تا نیمه سال گذشته یکی از خودروهای مشتری پسند بازار خودروهای زیر 100 میلیون (تا نیمه سال 96) بوده و نمره رضایت مندی 734 از 1000 را کسب کرده است. این خودرو همچنین سهم 30 درصدی از بازار خودروهای هم رده قیمتی خود تا آن زمان را داشته است.
 


تیگو 5،  خوب و کم دردسر


خودروی بعدی در بازه قیمتی 115 میلیون تومان، تیگو 5 است که مدیران خودرو آن را در دو نسخه لاکچری و اکسلنت عرضه می کند. قیمت کارخانه این دو خودرو به ترتیب 111 میلیون و 700 هزار و 117 میلیون و 300 هزار تومان است. طراحان شرکت چینی سازنده این خودرو یعنی چری، با الهام از برخی خودروهای ژاپنی یعنی تویوتا توانسته اند تا حدی نمای این خودرو را به طور جذاب طراحی کنند. در این خودرو هم برخلاف آن چه در خودروهای چینی دیده می شود، طراحی داخل بدنه به طور نسبتاً مناسبی صورت گرفته و کیفیت داشبورد و نیز مواد داخل کابین تقریباً مناسب و لوکس به نظر می رسند.

تیگو 5بر خلاف جک اس 5از یک موتور 2لیتری با تنفس طبیعی بهره گرفته است. قدرت 136 اسب بخاری این خودرو به کمک یک گیربکس از نوع CVT به چرخ ها منتقل می شود. ویژگی کلی این نوع گیربکس، انتقال قدرت یکنواخت، کمک به مصرف بهینه سوخت و صدای کمتر خودرو است. در این حال و در صورت استفاده در حالت تیپ ترونیک، 7ضریب دنده تعیین شده در اختیار راننده قرار می گیرد تا بتواند شرایط مشابهی با گیربکس های خودکار معمولی تجربه کند. با وجود استفاده از گیربکس CVT، مصرف سوخت این خودرو در حدود 9تا 9.5 لیتر اعلام شده است که زیاد ایده آل نبوده و به نظر می رسد در مصارف شهری بیشتر باشد. همچنین عملکرد این خودرو در شتاب گیری چندان قابل توجه نیست و صفر تا صد تیگو 5، در حدود 13 ثانیه است.

تیگو 5در نسخه اکسلنت نیز به مانند جک اس 5از آپشن های قابل قبولی بهره می برد و می توان گفت جز در چند مورد جزئی تفاوت زیادی با جک اس 5ندارد. به عنوان مثال می توان از تنظیم برقی صندلی راننده بدون حافظه، برخی تفاوت ها در سیستم های پایداری (به عنوان مثال دارا بودن سیستم کمک ترمز اضطراری و نیز برخوردار نبودن از سیستم کنترل سرعت خودرو در سرپایینی) اشاره کرد. نسخه لاکچری تیگو 5اما نسبت به نسخه اکسلنت کیسه های هوای جانبی برای سرنشینان جلو را ندارد. همچنین دوربین دنده عقب نیز در آن به صورت استاتیک و نه دینامیک به کار رفته است.

تیگو 5به مانند جک اس 5، پنج ستاره ایمنی از مرکز تست C-NCAP چین دریافت کرده است. با این حال نسخه لاکچری این خودرو برخلاف جک اس 5که در نبود ارزیابی رسمی داخلی، سطح کیفی آن بین دو و سه ستاره حدس زده می شود، رتبه رسمی سه ستاره کیفی را داراست. همچنین این خودرو طبق آخرین آمارهای رضایت سنجی از مشتریان خودرو نسبت به کیفیت اولیه، نمره 749 را کسب کرده است که نسبت به نمره مشابه جک اس 5(در سال 96) بالاتر است. با توجه به این که نسخه اکسلنت تفاوت های زیادی با لاکچری ندارد، به نظر نمی رسد که ارزیابی های یادشده برای نسخه فول آپشن یعنی اکسلنت تیگو 5نیز دستخوش تغییرات زیادی شود.

در مجموع و در مقایسه این خودرو با جک اس 5می توان گفت که جک اس 5اتوماتیک با توجه به موتور پرقدرت خود، برای افرادی که طالب خودروی قدرتمندتری هستند، گزینه مناسبی است. اما تیگو 5با توجه به ساده تر بودن فناوری موتور، برای افرادی که خودروی بی دردسرتر و کم خرج تری می خواهند می تواند گزینه مناسب تری به شمار آید.
 


BYD S6، جویای نامی از تبار لکسوس


بی وای دی اس 6 نیز دیگر خودروی چینی مورد بررسی امروز ماست که مدت زیادی از حضور آن در ایران نمی گذرد. خودروسازی کارمانیا، این خودرو را با قیمت 114 میلیون و 700 هزار تومان عرضه می کند که البته این نرخ در بازار آزاد، در حدود 108 میلیون تومان است. بی وای دی اس 6با الهاماتی از پلتفرم نسل اسبق لکسوس RX ساخته شده است و بر همین اساس طبیعی است که شاهد شباهت هایی بین ظاهر این دو خودرو باشیم. با این تفاوت که بی وای دی اس 6تغییراتی در ظاهر این خودرو داده که به نظر می رسد ناهماهنگ با بدنه این خودرو باشد. فرم چراغ های عقب، چراغ های ترمز سپر و محل پلاک خودرو از این دست تغییرات ناهم ساز هستند. با این حال، ظاهر این خودرو در مجموع قابل قبول به نظر می رسد. در نمای داخل کابین بی وای دی اس 6نیز، دو فاکتور دسته دنده کاملاً مستقل از صندلی ها و فضای داخلی جادار آن، قابل توجه است. مواد به کار رفته در داشبورد و کابین اس 6 در مقایسه با برخی دیگر از چینی ها، بی کیفیت و ناخوشایند نیست. در مجموع نیز می توان گفت که داخل بی وای دی اس 6از تیگو 5، نمره پایین تری را به لحاظ طراحی و کیفیت به خود اختصاص خواهد داد.

اما قلب تپنده بی وای دی S6 را یک موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی تشکیل داده است که نسبت به رقبای دیگری که امروز معرفی کردیم، حدود 400 سی سی بیشتر است. بیشترین قدرت این خودرو 160 اسب بخار است که قابل رقابت با تیگو 5خواهد بود. همچنین مصرف سوخت این خودرو در حدود 9.8 لیتر اعلام شده است که در مقایسه با تیگو 5مقداری بیشتر (و شاید بشود گفت قابل چشم پوشی) است. صفر تا صد بی وای دی اس 6 در گزارش های غیر رسمی حدود 14 ثانیه اعلام شده است که شاید بخشی از آن را بتوان به وزن 1.7 تنی این خودرو نسبت داد. وزن این خودرو از دو رقیب خود حدود 150 کیلوگرم بیشتر است. اس 6همچنین از گیربکس اتوماتیک 6سرعته دو کلاچه بهره می گیرد. نکته فنی دیگر در خصوص بی وای دی اس 6، نرمی قابل توجه آن در مقابل رقبا به مدد سیستم تعلیق به روز خود است.

از نظر آپشن های رفاهی، بی وای دی اس 6، با تفاوت هایی نسبت به دو خودروی دیگر، از سطح آپشن های مورد انتظار در این رده قیمتی برخوردار است. به عنوان مثال اگر چه این خودرو مجهز به امکاناتی نظیر دوربین دید جانبی آینه سمت راست است که در خودروهای دیگر نیست، اما دو خودروی رقیب وی به آپشن های دیگری نظیر گرمکن صندلی مجهز شده اند یا این که همان طور که اشاره شد، تنها جک اس 5به حافظه صندلی راننده مجهز است که در این خودرو وجود ندارد.با وجود این، در بحث ایمنی بی وای دی اس 6نیز به مانند دو رقیب خود، پنج ستاره ایمنی از مرکز تست C-NCAP دریافت کرده است. اما از نظر شاخص های ایمنی در سطوح مختلفی با آن ها قرار دارد. به عنوان مثال بی وای دی اس 6به شش کیسه هوا مجهز است و در عین حال، فاقد سیستم های کنترل پایداری الکترونیکی به اندازه دو رقیب خود است. ذکر این نکته هم در خصوص بی وای دی اس 6قابل ذکر است که این خودرو در نظرسنجی از خریداران در خصوص کیفیت اولیه در سال گذشته، نمره 743 را کسب کرده است.
 


برگ های برنده 3 رقیب

در پایان اگر بخواهیم از منظر کلی جمع بندی بین این سه رقیب داشته باشیم، باید گفت که تیگو 5 و جک S5، از نظر ظاهر نمره بهتری نسبت به بی وای دیS6 می گیرند. با این حال، جک اس 5 به واسطه موتور توربوی خود، می تواند برای آن هایی که طالب قدرت بیشتر در دورهای بالای موتور هستند، جذاب باشد. بی وای دی S6 از نظر نرم بودن و سواری بهتر در رده اول قرار می گیرد و به استناد آن هایی که تجربه سواری با این سه خودرو را داشته اند، تیگو 5 و جک اس 5 در رده بعد جای می گیرند. از نظر امکانات و آپشن ها و نیز ایمنی، این سه خودرو تقریباً با یکدیگر برابرند./خراسان
ارسال نظرات
موضوعات روز