يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
تیتر20 بررسی می کند؛
شرکت های بیمه از جمله بیمه پارسیان باید روش های جایگزین را بیشتر و بهتر بررسی نمایند تا هم خود از بحران های اقتصادی پیش رو به سلامت عبور کنند و هم بیمه شدگان و مشتریان بتوانند بر مدار حفظ و بهره گیری از بیمه در ایران باقی بمانند.
کد خبر: ۲۸۳۳۲
بیمه آتش سوزی

تیتر20 - بیمه پارسیان به تازگی در اعلامیه ای از بیمه گذاران این شرکت خواسته تا با توجه به افزایش ارزش اموال بیمه شده از قبیل ساختمان ها، ماشین آلات، موجودی ها، اثاثیه نسبت به بازنگری در سرمایه های مورد بیمه در بیمه های آتش سوزی اقدام نموده و برای بیمه نامه های جاری در رشته آتش سوزی الحاقیه تهیه کنند که این به معنای افزایش حق بیمه پرداختی برای بیمه گذاران خواهد بود.

در ابتدا باید به این نکته مهم اشاره کرد که در همه اقتصادهای موفق در دنیا بانک و بیمه و بورس سه ضلع مثلث اقتصاد پیش رو را تشکیل می دهند وحتی صنعت بیمه وجهه قابل اتکاتر و پیش رو تری نسبت به بانکها و بورس محسوب می شود. 

در حالی که شرکت های بیمه در ایران خصوصا در بخش خصوصی زیرمجموعه های بانک های بزرگ هستند و هنوز نتوانسته اند به جایگاه درست و اصولی خود در اقتصاد دست پیدا کنند که البته این موضوع ریشه در عوامل فرهنگی، اقتصادی و تجاری مختلفی دارد.

اما در اینجا پرسشی که مطرح خواهد بود اینست که در شرایطی که نرخ تورم به طور سرسام آوری در حال صعود است و شرایط ملتهب اقتصاد کشور، رفاه و معیشت خانواده ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده، آیا می توان امیدوار بود از افزایش نرخ بیمه نامه ها به ویژه در بحث آتش سوزی که نیازمند آینده نگری ویژه ای است، از سوی بیمه شدگان استقبال شود؟

در شرایطی که ضریب نفوذ بیمه در کشور در بهترین حالت ممکن در حدود 2 درصد است و هنوز صنعت بیمه طی سنوات فعالیت خود در کشور نتوانسته محصولات بیمه ای را به سبد اقتصادی خانوار وارد نماید، به نظر نمی رسد که بتوان به عنوان یک راهکار منطقی و پایدار، به طور متناوب از افزایش نرخ بیمه و صدور الحاقیه برای بیمه نامه های متفاوت سخن گفت. گرچه کارشناسان معتقدند شرایط تورمی و نوسانات اقتصادی با رشد بیمه ها در دو جهت مخالف حرکت می کنند و رشد شاخص نخست قطعا به زیان دیگری خواهد بود، اما باید برای این موضوع چاره اندیشی خلاقانه و اصولی تری صورت گیرد.

گرچه باید اذعان داشت در شرایطی که کاهش ارزش ریال یک چالش جدی برای صنعت بیمه کشور پدید آورده، شرکت های بیمه باید بتوانند حق بیمه های دریافتی را با تعهدات خود در زمینه خسارت منطبق سازند، اما به نظر نمی رسد افزایش حق بیمه بتواند کمک شایانی به آنها برای تحقق این هدف نماید.

در طرح مذکور بیمه پارسیان نیز باید به این نکته توجه کرد که صرفا افزایش نرخ ها یا بازنگری و دریافت مبالغ بیشتر از بیمه شدگان چاره کار نخواهد بود و باید بتوان با ارائه راهکارهای خلاقانه تر و گسترده تر کردن بازار و افزایش فراوانی در تعداد بیمه نامه ها و البته جذاب تر کردن شرایط برای استفاده از بیمه ، این خلا را پوشش داد و جبران خسارت ها را تامین نمود.

چرا که صرفا تمرکز بر دریافت حق بیمه بیشتر فشار بر بیمه شدگان را افزایش می دهد و شرکت های بیمه را نیز با از دست دادن مشتریان خود متوجه زیان های بیشتری خواهد کرد که همه این ها در نهایت منجر به کاهش بیش از پیش ضریب نفوذ بیمه در کشور خواهد شد.

کاهش ارزش ریال از یک سو و اعمال دوباره تحریم ها در خصوص صنعت بیمه کشور از سوی دیگر، بیش از هر زمان دیگری شرکت های بیمه را در معرض شرایط سختی قرار داده و این واقعیت در خصوص صنعت بیمه کشور امروز بیش تر از هر زمانی قابل تائید است که صنعت بیمه در ایران بر خلاف سایر کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه ، چه به لحاظ داخلی و چه در ابعاد بین المللی وضعیت شکننده ای دارد.

در شرایط فعلی به نظر می رسد شرکت های بیمه از جمله بیمه پارسیان باید روش های جایگزین را بیشتر و بهتر بررسی نمایند تا هم خود از بحران های اقتصادی پیش رو به سلامت عبور کنند و هم بیمه شدگان و مشتریان بتوانند بر مدار حفظ و بهره گیری از بیمه در ایران باقی بمانند. 

ارسال نظرات
موضوعات روز