پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
در روزها و هفتههای اخیر، از سوی کسبه و برخی فعالان اقتصادی مکررا جمله ای را می شنویم که باعث گرانتر شدن قیمت کالاها می شود.
کد خبر: ۲۹۰۴۸
تیتر20 - در روزها و هفتههای اخیر قیمتها در بازار به شدت متغیر و بیثبات بودهاند و به نوعی بسیاری از کالاها به شکل تأمل برانگیز و تعجب آوری سیر صعودی به خود گرفتهاند.
میل به خرید برخی از محصولات و کالاها در بسیاری از نقاط و مناطق کشور آنچنان بالا گرفته که گویی در برخی اقلام، عطش سیری ناپذیر خرید، ظهور و بروز پیدا کرده تا جایی که بعضا شاهدیم برخی محصولات در بازار کمیاب و نایاب شده که البته فارغ از پدیده احتکار، نمیتوان سهم این عطش سیری ناپذیرِ خریدِ برخی از کالاها و محصولات را در این خصوص نادیده اِنگاشت.
با یک بررسی میدانی در سطح بازار به این واقعیت پی خواهیم برد که تقریبا اکثریت قریب به اتفاق کسبه، بازاریان و واحدهای خرده فروشی و عمده فروشی در فضای خاصی که در ارتباط با اقتصاد کشور حاکم شده در قِبال گلایه متقاضیان و مشتریان و یا گفتوگوهای عوامانه میان متقاضی و عرضه کننده بر این جمله تاکید میکنند که الان بخر در غیر این صورت هفته آینده گرانتر خواهد شد.
پرویز ملکی، یکی از توزیع کنندگان مصالح ساختمانی در غرب استان تهران با اشاره به لزوم پرهیز از هرگونه پیش بینی های غیر کارشناسی و عجولانه اظهار کرد: برخی گمان میکنند زمانی که پیشبینیهای آنها محقق میشود پس لزوما این گمانه زنیها بر اصل و پایههای محکمی استوار است، در صورتی که بخش قابل توجهی از نا آرامیهای اقتصادی کشور ناشی از التهابات روانی و تشویش اذهان و افکار مُشَوَشی است که بِسانِ هیزمی بر روی آتش، بر شعلههای تَوَرم و گرانی میافزاید.
وی افزود: این یک واقعیت غیر قابل انکار است که بسیاری از مشکلات فعلی اقتصادی کشور در هفتهها و ماههای اخیر ریشه در رفتار غلط مردم و نگاه ناخوشایند افراطی آنها به بازار دارد و در واقع امر ارتباط چندانی با خروج ترامپ از برجام ندارد.
ملکی گفت: تحریمها بی اثر نبوده و نخواهد بود،کاغذ پاره هم نیست و به هر ترتیب وضع تحریمها با هدف اخلال در نظام اقتصادی کشور تحمیل میشود اما اینکه به یکباره شاهد رشد قیمتی غیر طبیعی فلان محصول در بازار هستیم، به تبع بخش قابل توجهی از این جهشهای قیمتی ناشی از فضای روانی ناخوشایندی است که به بازار حاکم شده و البته بازیگردانان اصلی آن نیز برخی از مردم و کسبه هستند.
وی افزود: طرح این موضوع به معنای انکار مشکلات اقتصادی و بی تدبیریها و سوءمدیریت اقتصادی نبوده و نیست، اما باید ظرفیت خود انتقادی خویش را بالا بریم و قبول کنیم که بخش عمدهای از عدم تعادل و فقدان ثبات در بازار را باید در رفتارهای غیر حرفهای و عجولانه اقتصادی عموم مردم جستجو کرد.
خرید افراطی، نظام عرضه وتقاضا را برهم میزند
منصور سلطانی یکی از فعالان حوزه توزیعِ محصولات شوینده در استان البرز،ضمن انتقاد از طرح جملات اینچنینی( الان بخر هفته آینده گراتر خواهد شد) گفت: به تبع در چنین شرایطی بازار مستعد افزایش هر چه بیشتر قیمتها خواهد شد و در این میان سودجوها و افرادی که از چنین فضاهایی سوءاستفاده میکنند بر التهابات بازار میافزایند زیرا منافع حداکثری آنها با التهابات اقتصادی و بیثباتیِ قیمتها تأمین خواهد شد.
وی افزود: فارغ از ساختار اقتصادی معیوب کشور، نمیتوان این واقعیت را از نظر دور داشت که متأسفانه رفتار مردم در مواجهه با گرانیها، غیر منطقی است و برخلاف کشورهای توسعه یافته جهان که با گرانی غیر منطقیِ فلان محصول در یک اقدام جمعی و فراگیر از خرید آن اجتناب میکنند، بالعکس در ایران، عموم مردم برای خرید آن هجوم میآورند و گویی قرار است به یک قحطی فراگیر روبرو شویم که این روش و رویکرد اشتباه است و از قضا همین رفتارها باعث سودجویی هر چه بیشتر برخی، از فضای موجود میشود.
این فعال اقتصادی بیان کرد: برخی با ساده لوحی میگویند وقتی تمام محصولات گران میشود، مگر می شود مرغ نخرید،گوشت نخرید، نان نخرید، برنج نخرید، حبوبات نخرید، مواد شوینده نخرید، پس چگونه میتوان زندگی کرد و در پاسخ به این تحلیل ساده لوحانه باید گفت خیر نمیشود اما این تعدد و تکثر یکپارچه در گرانیها که بخشی از آن ریشه در نارساییهای اقتصادی داخلی کشور دارد بازتاب رفتار غیرحرفهای اقتصادی ما است و به تبع در چنین بزنگاههایی با توجه به تجارب و رفتارشناسی که سودجویان از رفتار مردم نسبت به جهش قیمتها دارند، بر زیر آتش گرانی میدمند که شایع شدن جمله و عبارت " الان بخر در غیر اینصورت هفته آینده گران تر از این خواهی خرید " از نمونه های آن به شمار میرود که البته برخی بدون سوءنیت و ناخواسته اینچنین عنوان میکنند و برخی دیگر هدفمند به طرح این مباحث مبادرت میورزند./باشگاه خبرنگاران