تیتر20 - در یک تعریف بسیار ساده، آن چه در ظاهر خودرو دیده نمیشود، مثل موتور، گیربکس، شاسی، سیستم تعلیق و... پلاتفرم نام دارد.
پلاتفرم، مجموعهای متشکل از بخشهای فنی مختلفی در خودرو است که یکی از کلیدهای طلایی ورود خودروسازان به عرصه جهانی صنعت خودرو به شمار میرود. طراحي پلتفرم فرآیندی پیچیده است که برندهای معتبر جهانی سالانه میلیونها دلار برای گسترش و نوسازی آن هزینه میکنند. در ایران نیز سال هاست که از پلاتفرمهای مختلف به عنوان شاکله اصلی بسیاری از محصولات استفاده می شود، اما حالا خودروسازان داخلی به خصوص ایران خودرو در پی طراحی و ساخت پلاتفرمی جدید هستند تا با اتکا به آن بتواند محصولاتی به روز در کلاس جهانی را روانه بازارهای داخلی و خارجی کنند. به طور کلی در یک تعریف بسیار ساده، آن چه در ظاهر خودرو دیده نمیشود، مثل موتور، گیربکس، شاسی، سیستم تعلیق و... پلاتفرم نام دارد. اما خود پلاتفرم به اندازه تعریف ما مقوله سادهای نیست. در واقع امروز پاشنه آشیل صنعت خودرو در دنیا همین پلاتفرم است، زیرا شالوده اصلی یک خودرو از پلاتفرم آن نشات می گیرد. اما به طور دقیقتر باید بگوییم نمیتوان این مقوله را به صورت کلی بررسی کرد؛ به طور مثال ما در صنعت خودروی کشور در بخش پیشرانه هنوز با تکنولوژی روز دنیا فاصله داریم. بسیاری از پیشرانههای ما طراحی به روزی ندارند که با توجه به شرایط خاص خودروسازی کشور و تحریمها به خصوص در سالهای اخیر، متخصصان داخلی سعی در به روز کردن آن ها دارند.
خودروسازان ایرانی در آستانه به دست آوردن تکنولوژی و دانش روز از طرف شرکای خارجی بودند که در شرایط تحریم قرار گرفتند. ناگزیر مهندسی معکوس تنها چاره راه بود. بسیاری از قطعات در ایران تا مرحله طراحی جلو رفت اما ساخت قطعات طراحی شده خودش نیاز به تکنولوژی صنعتی سازی داشت که از جمله مشکلات دیگر خودروسازان در سال های اخیر است. اين در حالي است كه خودروسازان اروپایی و ژاپنی پلاتفرم های سالهای گذشته خود را در اختیار چینی قرار می دهند و آن ها با اتکا به این پلاتفرمها جلو میروند.
هر چند خودروسازان داخلی مثل ایران خودرو هم بی کار ننشسته اند. در این راستا کیوان وزیری مدیر طراحی و توسعه پلاتفرم ایران خودرو می گوید: معرفی یک پلاتفرم جدید، دارای ساختار پیچیده مهندسی در طراحی و ساخت است و با توجه به هدف گذاری در سگمنت، حدود 30 تا 48 ماه نیاز به زمان دارد. از طرفی هزینه دست یابی به پلاتفرم جدید تقریبا بین 500 تا دو هزار میلیارد تومان است. در حال حاضر در دو فاز این فرایند در حال اجراست.
او مي افزايد: در واقع ایران خودرو در آینده به سمت تولید پیشرانههای توربوشارژ خواهد رفت. در بخش گیربکس نیز رویکرد ما به سمت گیربکس هایی با تکنولوژی CVT DCT, است. در حال حاضر با خودروسازان معتبر اروپایی و کرهای در این دو حوزه در حال مذاکره هستیم و پیشرفت خوبی در مذاکرات داشتهایم. ما به مشتریان قول می دهیم که در صورت رفع موانع اقتصادی و صنعتی، عقب ماندگیهای چند سال گذشته را جبران کنیم.
وزيري اظهار مي دارد: رویکرد ایران خودرو در مذاکرات با شرکای خارجی خرید و همكاري بر اساس پلاتفرم است، زیرا آن وقت میتوان خودروهای مختلفی با استفاده از تکنولوژی روز و کیفیت مناسب در سگمنت های مختلف به بازار عرضه کرد، اما این مهم وقتی اتفاق می افتد که ایران خودرو مالک پلاتفرم باشد. به همین دلیل در عقد قراردادهای جدید حساسیت های زیادی وجود دارد.
مدیرطراحی و توسعه پلاتفرم ایران خودرو می گوید: در صورت توافق ایران خودرو با خودروسازانی غیر از فرانسویها، طراحی دوباره خطوط تولید و فرایندهای صنعتی منطبق با محصولات غیر فرانسوی و کالیبره شدن این محصولات با خطوط تولید هزینه هایی دارد و باید در فرایند مذاکرات با طرف قرارداد، مسائل فنی و صنعتی سازی و مواردی از این دست را به شور بگذاریم تا در حداقل زمان به حداکثر بهره برداری برسیم.
این مقام مسوول در مورد محصولات آینده ایران خودرو نیز خاطر نشان مي سازد: با توجه به شرایط فنی و غیر فنی اگر همه شرایط آماده باشد، در طول 2.5 تا سه سال آینده محصولاتی با تکنولوژی روز دنیا از سوی ایران خودرو روانه بازار خواهد شد. تفکر ما خریداری مولتی پلاتفرم است که اجازه میدهد در هر 18 ماه یک محصول جدید روانه بازار کنیم.
وي بر اين باو راست، در نقشه راه ایران خودرو رسیدن به تکنولوژی ساخت پلاتفرم در بازه زمانی پنج ساله ترسیم شده است. با این شرایط میتوانیم بگوییم که بعد از 10 سال ایران خودرو میتواند دانش طراحی پلاتفرمش را با معتبرترین خودروسازان جهان مقایسه کند.