پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
سه شرکت خودروساز داخلی آمار تولید مربوط به بهمنماه سالجاری را بر شبکه کدال (سایت مرتبط با بورس اوراق بهادار تهران) قرار دادند.
کد خبر: ۳۳۹۳۸
تیتر20 - بررسی جداول ارائهشده سه شرکت خودروساز در سایت کدال سازمان بورس یک نکته در دل خود دارد؛ بهطوریکه تولید محصولات رنو در خطوط تولید شرکتهای خودروساز با توجه به اعلام رسمی این شرکت در ارتباط با خروج از بازار ایران از ثبات برخوردارشده است، حال آنکه با خروج رنو از ایران تصور میشد که تولید محصولات این شرکت با افت قابلملاحظه همراه شود، اما مشاهده میشود که وضعیت تولید خانواده رنو همچنان با ثبات همراه است.
در این زمینه برخی از دستاندرکاران صنعت خودرو تاکید دارند که ترخیص قطعات دپو شده از گمرک شرایطی را فراهم کرده است که محصولات این برند بینالمللی همچنان در خطوط تولید خودروسازان حضور داشته باشد. اما در حالی که ثبات تولید را در خانواده رنو شاهد هستیم، افت تولید چینیها قابلتامل است. شرکتهای خودروساز چینی که در دور اول تحریمها در سالهای ۹۱ و ۹۲ توانستند در غیاب شرکتهای اروپایی جای پای خود را در صنعت خودروی کشور محکم کنند و خود را بهعنوان شرکای جدید شرکتهای خودروساز داخلی مطرح کنند، در دوره جدید تحریمها روند خارج شدن از خطوط تولید خودروسازان را در پیش گرفتهاند. این مساله به دو دلیل اتفاق افتاده است؛ دلیل اول، شراکت برخی از این خودروسازان با شرکتهای اروپایی است که بازار ایران را به دلیل تحریمها ترک کردهاند و شرکتهای چینی هم به دلیل تحریمها راه آنها را در پیش گرفتهاند. البته هستند برندهایی که به دلیل نداشتن شریک اروپایی همچنان در خطوط تولید خودروسازان حضور دارند و نمودار تولید آنها در بهمنماه سالجاری در مقایسه با ماه پیش از آن صعودی بوده است. البته تولید این دست از محصولات چینی از مساله دیگر آسیب خواهد دید که در ادامه به آن اشاره میکنیم. این مساله، موانع نقل و انتقال مالی میان چینیها و شرکتهای خودروساز داخلی است. از آنجا که محصولات چینی در بازار ایران از عمق داخلی سازی کمی برخوردار هستند و عمدتا بهصورت CKD به کشور وارد شده و در شرکتهای خودروساز مونتاژ میشوند؛ بنابراین جابهجایی پول بهمنظور ادامه حیات این خودروها در بازار ایران حرف اول را میزند. در شرایط حاضر و بهدنبال تحریمها روند نقل و انتقال مالی میان شرکتهای خودروساز و شرکای چینی به کندی صورت میگیرد و همین مساله باعث شده تا شاهد حضور کمرنگ محصولات چینی در آمار تولیدی ارائه شده توسط شرکتهای خودروساز به سازمان بورس باشیم. وضعیت تولید خودروهای کرهای و ژاپنی هم بهشدت کاهشی بوده است و بهنظر میرسد این محصولات آخرین ماههای حضور خود را در شرکتهای خودروساز سپری میکنند./دنیای اقتصاد