جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵
نمایشگاه خودروی ژنو را می‌توان مهم‌ترین گردهمایی خودروسازان سرتاسر جهان لقب داد که در ماه‌های ابتدایی سال برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۴۱۲۷
تیتر20 - نمایشگاه خودروی ژنو را می‌توان مهم‌ترین گردهمایی خودروسازان سرتاسر جهان لقب داد که در ماه‌های ابتدایی سال برگزار می‌شود. اما امسال این نمایشگاه در سه زمینه خودروهای خاص مربوط به قشر متمول، خودروهای معمولی برای بازارهای جهانی و اروپا و بخش خودروهای پلاگین هیبریدی و تمام‌برقی برگزار شد. این درحالی است که سایه «جنگ‌تجاری» و «برگزیت سخت» در سال گذشته چالش‌ و ابهام‌های متعددی را برای خودروسازان پدید آورد و خودروسازان از سرتاسر جهان امید دارند تا این نمایشگاه بتواند روح تازه‌ای در بدن سرد صنعت خودرو بدمد.

 خودروسازانی که این ماه در نمایشگاه خودروی ژنو گرد یکدیگر آمدند امیدوار هستند تا معرفی و عرضه مدل‌های جدید بتواند باری از دوش آنها بردارد و صنعت خودرو را که اکنون با افت تقاضا مواجه شده است در بهار امسال رونق ببخشد. برخی از بزرگ‌ترین خودروسازان طی ۱۲ ماه گذشته تحت فشارهای فراوانی در جبهه‌های متفاوت قرار داشته‌اند که می‌توان به‌طور ویژه به صنعت عظیم خودروی آلمان اشاره کرد. فورد و جگوار‌لندروور نیز پس از آنکه در ژانویه از تعدیل هزاران پرسنل خود خبر دادند غایبان بزرگ این نمایشگاه هستند.ازسوی دیگر نگرانی‌ها در اروپا نسبت به آلایندگی‌ها موجب اجرایی شدن مقررات جدیدی برای خودروهای دیزلی شده است که همین امر کاهش فروش این بخش را درپی داشته است. همچنین بازار خودروی چین نیز که بسیاری از خودروسازان برای رشد تولید خود به آن وابسته هستند در سال ۲۰۱۸ پس از سه دهه با کاهش تقاضا مواجه شد.اما مهم‌ترین چالشی که اکنون گریبانگیر خودروسازان است بحث بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه‌اروپا است. نمایشگاه سال جاری در ژنو پس از ۱۲ ماه چالش‌های گوناگون برای خودروسازان برگزار شده است که می‌توان به موضوع جنگ تجاری میان آمریکا با چین و اروپا، کاهش تقاضای جهانی، افت رونق در بازار خودروی چین و برگزیت اشاره کرد. از این رو این نمایشگاه دارای حساسیت‌های فراوانی برای غول‌های خودروسازی جهان است.

چالش برگزیت
این آخرین نمایشگاهی است که در ژنو و پیش از برگزیت برگزار خواهد شد چراکه براساس توافق انجام شده بریتانیا تا ۲۹ مارس فرصت دارد تا از اتحادیه‌اروپا خارج شود. در این سه هفته باقی‌مانده امکان تمدید مهلت برای توافق لندن و بروکسل بر سر توافقی برای خروج وجود دارد یا ممکن است یک برگزیت سخت رخ دهد. از این رو و با ایجاد فضای  آلوده بسیاری از خودروسازان نسبت به پیامدهای برگزیت بدون توافق برای کسب‌و‌کار خود هشدار داده‌اند. بی‌ام‌و در سیگنالی واضح اعلام کرده است برگزیت سخت که می‌تواند منجر به اعمال تعرفه‌ها بر خودرو و قطعات آن براساس قوانین سازمان تجارت جهانی شود ضربه مهلکی را به بدنه صنعت خودروی بریتانیا وارد خواهد کرد. براساس اعلام این خودروساز آلمانی، برند تولید مینی‌ون‌های بی‌ام‌و در چنین سناریو‌یی باید با پیامدهای مهلکی دست‌وپنجه نرم کند که حتی ممکن است ژرمن‌ها را متقاعد کند تا کارخانه خود را در آکسفورد به بیرون از بریتانیا منتقل کنند. مدیران ارشد تویوتا، بنتلی و پژو نیز نگرانی‌های مشابهی را در مورد هزینه‌های کوتاه مدت و بلند‌مدت اعمال موانع تجاری میان اتحادیه‌اروپا و بریتانیا پس از برگزیت ابراز کرده‌اند.

افزایش محبوبیت خودروهای برقی
به‌رغم دردسرهایی که برای جگوار‌لندروور در سال ۲۰۱۸ رقم خورد و نیز غیبت این خودروساز در ژنو، پیروزی مدل برقی جگوار «آی‌پیس» در بازار خودروی اروپا و کسب عنوان خودروی سال اروپا بر یکی از روند‌های کلیدی کنونی در نمایشگاه ژنو تاکید دارد و آن شتاب در حال رشد برقی‌سازی خودروها دربرهه‌ای است که بهای باتری‌ها کاهش یافته و تقاضا برای خودرو‌های پاک در حال افزایش است. موفقیت «آی‌پیس» زمینه را برای طیفی از مدل‌های خودرو فراهم ساخته است که به فناوری باتری‌ها وابسته‌اند. پژو نسخه‌ای برقی از مدل ۲۰۸ خود را رونمایی کرده است که هدف از آن بازار انبوه است. ازسوی دیگر رنو اعلام کرده است که خودروی کلیو جدید این شرکت دارای گزینه هیبریدی است و «پولستار۲» ولوو به‌دنبال ورود به همان بازاری است که در اختیار تسلا قرار دارد. گروه فولکس‌واگن که در تلاش است تا لکه ننگ رسوایی دیزل‌گیت را از دامان خود بشوید یک خودروی برقی را در نمایشگاه ژنو رونمایی کرد که قرار است از سال ۲۰۲۰ به صورت انبوه وارد بازار شود.

خودران‌ها می‌آیند
باوجود آنکه هنوز فناوری لازم برای انبوه‌سازی خودران‌ها وجود ندارد، اما این تحول در آینده نزدیک رخ می‌دهد. شرکت آلمانی «ای گو موو» بنا دارد تا مینی‌بوس‌های تمام خودران خود را تا اواسط دهه آتی به تولید انبوه برساند. لاگوندا، برند دوقلوی آستون‌مارتین از خروج شاسی‌بلند‌های خودران خود در خط تولید ولز تا سال ۲۰۲۲ خبر داد. درحالی که همه منتظر فناوری تمام‌خودران‌ها هستند، سیتروئن خودروی مفهومی را معرفی کرده است که رویکرد متفاوتی را به فناوری‌های نوین دارد. این خودروی بهینه می‌تواند توسط هرفردی حتی کسانی که دارای گواهینامه رانندگی نیز نیستند مورد استفاده قرار بگیرد.

گران‌ترین خودروهای جهان
در خط‌ پایان ساخت خودروهای لوکس، شرکت‌ها با چالش‌های متفاوتی برای جذب مشتریان ویژه این بازار مواجه هستند. شرکت فرانسوی بوگاتی که در ساخت خودروهای سوپرلوکس تبحر دارد در نمایشگاه ژنو «خودروی سیاه» خود را معرفی کرد که با قیمت ۱۱ میلیون یورویی، گران‌ترین خودروی جهان است. گفته می‌شود این خودرو به یک خریدار ناشناس فروخته شده است البته برخی نیز بر این باورند که فردیناند پیئش، مدیرعامل سابق گروه فولکس واگن و نوه پسری فردیناند پورشه (موسس کمپانی پورشه)، آن را از پیش خریداری کرده است. موتور «خودروی سیاه» ۱۶ سیلندری است و ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت دارد. امری که سبب می‌شود تا مصرف سوختی برابر ۳۵/ ۲ لیتر در شهر داشته باشد و بتواند تا ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد.

برقی‌سازی خودروهای لوکس
جدا از هیولای سیاه بوگاتی، برقی سازی حتی مورد توجه خودروسازان لوکس دیگر نیز قرار گرفته است. شرکت ایتالیایی پینین‌فارینا خودروی تمام‌برقی باتیستا را معرفی کرده است که صفر تا صد آن تنها دو ثانیه خواهد بود. چالش کنونی برای لوکس‌سازان زمان‌بندی برای تغییر اجتناب‌ناپذیر به سوی تولید خودروهای برقی است. آدریان‌هال‌مارک، مدیر‌عامل در ژنو به خبرنگاران گفت: «ما به‌دنبال آن هستیم که تا حد ممکن موتورهای با توان‌ بالا و البته پاک را تولید کنیم. جدا از دی‌اکسید‌کربن اگرچه این شرکت آلایندگی دیگری دارد که باید به حال آن فکری کند و آن صدای موتور است. این دست از خودروسازان بر آن تمرکز دارند تا تجربه‌ای از رانندگی در خودروهای برقی را برای خریداران تداعی کنند که آنها متقاعد شوند هزاران پوند بیشتر برای خرید یک خودرو هزینه کنند. پائول بادین، افسر ارشد مالی مک‌لارن در این باره می‌گوید: «در هر صورت ما در صنعت سرگرمی هستیم.»/دنیای اقتصاد
ارسال نظرات
موضوعات روز