دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
تیتر20 بررسی می کند؛
نگاهی به ترش و شیرینی های عملکرد شرکت چادرملو بعنوان یکی از قدرمندترین شرکت های فولادی در مسیر رشد اقتصادی در دوران تحریم، با ادعای افزایش ظرفیت تولید بیش از یک میلیون تنی و به ویژه دریافت پروانه بهره برداری از واحد D۱۹ در سال گذشته را به همراه داشت، طعم ترش یا شیرین یا ترش و شیرین آن را در نهایت به لیمونادی برای صاحبان سلیقه و مذاق های مختلف تبدیل ساخت.
کد خبر: ۳۴۵۱۱
لیموناد تحریم برای چادرملو

تیتر20 / مهری بهزاد پور -  شرکت چادرملو طعم ترش و نامطبوع تحریم را با شیرینی افزایش بهره وری از توان داخلی به لیموناد شیرین افزایش ظرفیت تولید بیش از یک میلیون تن تولید در سال جدید تبدیل ساخت.

موقعیت خاص خاورمیانه و به ویژه ایران،  به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند اقتصادی و نظامی همواره نگاه نگران صاحبان منافع در منطقه را به دنبال داشته است و از این رو در صدد ایجاد فشار در قالب تهاجم نظامی ، فرهنگی و اخیراَ تحریم های بسیار آنها جهت به سلطه درآوردن کشورهای به زعم آنها سرکش شده است.

تحریم های شدید اخیر ایران نیز یکی از بارزترین این موارد به شمار می آید که خوشبختانه در زمان جنگ نیز موجبات رشد در بخش های مختلف پزشکی، صنعتی ، نظامی و ... شده است.

نام گذاری هر ساله با عنوانی جدید بایستی سرمنشاء عملیاتی کردن بسیاری از تئوریهای اقتصادی ، نظامی ، اجتماعی در کشور شود که مطمئنا مهمترین ره آورد آن « بومی گرایی « و تقویت پتانسیل های داخلی در بخش های مختلف است.

صنایع فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر از مهمترین بخش هایی است که افزایش ظرفیت تولید کیفی و کمی موجبات رشد در صنایع وابسته آن  و تقویت بنگاه های اقتصادی می شود. 

شرکت چادرملو به عنوان یکی از قدیمی ترین شرکت های تولید کننده در این صنعت در راستای تحقق شعار « رونق تولید ملی « با استفاده از پتانسیل های داخلی و بومی گرایی در این مسیر گام برداشته است .

اما تیتر ۲۰ با بررسی عملکرد این شرکت طی سال گذشته در صدد است تا ضمن انگشت نهادن بر نقاط قوت،  نگاهی به نقاط ضعف کارنامه  چادرملو داشته باشد و این مهم مسلماَ منجر به حرکت سریع در جاده رشد اقتصادی مطابق با ارزشهای جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

لیموناد تحریم برای چادرملو

چادرملو،  تحریم و ارمغان های شیرین آن 

مهندس محمود نوریان  مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در باره طرح های اجرایی شده این شرکت حتی در دوران تحریم  به خبرنگار ماگفت:  در طراحی و ساخت کارخانه فولاد چادرملو با ظرفیت تولید سالانه 1 میلیون و 300 هزار تن شمش فولاد و نیز کارخانه احیای مستقیم این مجتمع، برای نخستین بار در کشور  از  آخرین فناوری روز جهان یعنی تکنولوژی ( هات شارژ ) استفاده شده است  .

وی افزود : در  این روش آهن اسفنجی پیش از سرد شدن و با دمای  حداقل650 درجه،  مستقیماً وارد کوره های ذوب در کارخانه فولاد می شود و در نتیجه موجب صرفه جویی 35 درصدی مصرف برق می گردد. 

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همچنین صرفه جویی بالغ بر ۴۵ درصد در مصرف آب را یکی دیگر از ویژگی های این طرح دانست .

بر اساس این گزارش، بهره برداری از واحد مگامدول احیاء مستقیم چادرملو با پشت سرگذاشتن همه تست های اولیه ، ساخت هر دو واحد فولاد سازی و احیای چادرملو در اوج تحریمها و مشکلات اقتصادی با بهره گیری از توان  متخصصان و تولید کنندگان داخلی و بومی سازی شدن پروژه ها از جمله شیرینی های تحریم هست که چادرملو را به سمت نوشیدن لیموناد دلچسب افزایش تولید و اجرایی کردن پروژه ها با وجود ترش و تلخ بودن محدودیت های دوران تحریم سوق داد.

بر اساس گزارش های اعلام شده چادرملو با وارد مدار شدن واحد احیای مستقیم چادرملو ظرفیت تولید شمش فولاد چادرملو نیز از مرز 1 میلیون تن عبور کند . 

نوریان مهمترین دستاورد این اقدامات توسعه بخش را خود اتکایی چادرملو در تامین مواد اولیه در هر مرحله تولید، کاهش هزینه های حمل و نقل مواد اولیه و صرفه جویی در انرژی عنوان کرد و گفت : همه این اقدامات موجب افزایش راندمان و کاهش هزینه تولید و  درنتیجه، افزایش سود آوری شرکت خواهد بود که اتفاق مبارکی برای سهام داران حقیقی و حقوقی این شرکت است .
 
صدور پروانه بهره برداری از معدن D19 یا پروانه اکتشاف ؟!
دغدغه های دوستداران محیط زیست... 

دسترسی به مواد اولیه و لزوم به کارگیری معادن جدید یکی از ضروریات ادامه فعالیت شرکت چادرملو اعلام شده است که خبر صدور پروانه بهره بردازی از معدن D ۱۹ حاصل و دستاورد همین تئوری است .

نظریه ای که مخالفانی در محیط زیست و محافل افراد حقیقی و حقوقی به همراه داشته است.
واگذاری و صدور پروانه اکتشاف  و نه  بهره برداری معدن D۱۹ بدون تشریفات مزایده از جمله موارد محل اختلاف در این حوزه بوده است که در کنار مخالفت صاحب نظران حوزه محیط زیست قابل بررسی است.

بر اساس این گزارش  برخی از صاحب نظران محیط زیست معتقدند بهره برداری از این معدن با ظرفیت مشخص ، و ایجاد ساز و کار لازمه حضور در معدن جهت بهره برداری زیستگاه یوزپلنگ ایرانی را با خطر مواجه می سازد .

بررسی چگونگی و ضروریات اجرای صدور پروانه اکتشاف و به دنبال آن پروانه بهره برداری از معدن D۱۹ مستلزم شنیدن پاسخ مسوولان و ذینفعان در این زمینه است .

نوریان،  مدیرعامل چادرملو:ادامه تولید با افزایش ذخیره تولید ممکن است

نوریان مدیرعامل شرکت چادرملو ضمن اشاره به روند افزایشی تولید و اشتغالزایی در منطقه گفت : پس از 12 سال پیگیری‌های مستمر ، مجوز اولیۀ استفاده از ذخیرۀ سنگ‌آهن آنومالی D19 با ذخیرۀ تقریبی70 تا 100 میلیون تن، برای شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو و سنگ ‌آهن مرکزی ایران صادر گردید.

 کار بر روی آنومالی D19، برای اکتشاف به میزان 2 سال و برای باطله برداری بین 3 تا 4 سال ، زمان می برد.  نوریان در ادامه افزود: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از شرکت های بزرگ سنگ‌آهنی کشور است که طی چند سال گذشته در راستای تکمیل زنجیرۀ ارزش افزوده در زمینۀ فرآوری سنگ‌آهن، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام داده است در سال 1396 حدود 9 میلیون و 400 هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید و به مجتمع صنعتی چادرملو، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان عرضه کرده است.

 در حال حاضر نیز تقریباً 22 درصد از کنسانتره مورد نیاز صنایع فولاد کشور ، توسط چادرملو تأمین می‌شود. از طرفی بر اساس برآوردهای صورت گرفته، حدود 65 میلیون تن از ذخیره معدن فعلی باقیمانده و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که طی 4 تا 5 سال آینده  این ذخیرۀ با حفظ تولید به میزان وضعیت فعلی ، به پایان می‌رسد. 

نوریان افزود: آنومالی D19 یکی از پهنه های معدنی شناسایی شده برای استخراج سنگ‌ آهن است که در استان یزد و کویر مرکزی ایران و در فاصله هوایی 30 کیلومتری معدن کنونی چادرملو واقع شده که از نظر فاصله نیز دربهترین نقطه ازمعدن کنونی ماشین آلات و تجهیزات موجود شرکت چادرملو قراردارد که مشکلات حمل‌ و نقل سنگ آهن را برای کارخانه های تولید کنسانتره مرتفع می  کند مدیر عامل چادرملو گفت:  طي سالهاي اخير با حمايت از سازندگان داخلي و برنامه هايي که جهت تأمين قطعات و لوازم يدکي ساخت داخل کشور انجام داده ایم، نه تنها موجبات کاهش توقفات در اثر فرسودگی قطعات وارداتی گردیده ایم  بلکه  شرایط افزايش توليد در واحدهای فرآوری سنگ آهن خود را نیز ارتقاء بخشیدیم، بطوریکه ظرفیت 3 خط تولید کنسانتره سنگ آهن را که هر یک دارای 1 میلیون و 400 هزارتن بودند به 2 میلیون و 100 هزار تن ارتقاء بخشیدیم  و با بهره گیری از همین تجربه و تخصصص توانستیم 2 خط جدید تولید کنسانتره  یعنی خطوط 4 و 5 را  با ظرفیت اسمی 2 میلیون و 100 هزار تن طراحی و به بهره برداری برسانیم  و در مجموع ظرفیت تولید 5 خط کنسانتره را  از 7 میلیون و 500 هزار تن به 10 میلیون و 500 هزار تن افزایش دهیم . همچنین به همین شیوه موفق شدیم  ظرفیت تولید گندله در واحد گندله سازی مجتمع صنعتی چادرملو را از 3 میلیون و 400 هزار تن به 4 میلیون تن ارتقاء بخشیم .



نماینده بافق و مهریز : پروانه اکتشاف صادر شده است نه بهره برداری
 
محمد رضا صباغیان بافقی نماینده مهریز و بافق در زمینه ابهامات موجود در باره معدن D۱۹ و  دلیل برگزار نشدن تشریفات مزایده در صدور پروانه اکتشاف و واگذاری این معدن به چادرملو گفت:‌طرح های واگذاری یا صدور پروانه اکتشفاف و یا بهره برداری ها همواره بر اساس اولویت ها و محروم بودن مناطق صورت می گیرد .

وی  خاطرنشان کرد: در باره معدن  D۱۹ نیز با توجه به اولویت ها و به دلیل محروم بودن  و رفع نیازهای منطقه پروانه اکتشاف از این معدن صادر شده  و این امری جدید و موردی خاص نبوده است.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد این امر در راستای اجرایی شدن اصل ۴۴ انجام شده است .
صباغیان دلیل دیگر برگزار نشدن مزایده برای واگذاری این معدن و واگذاری آن به چادرملو را خطر بیکاری ۶ هزار نفر در صورت عدم واگذاری معدن D۱۹ به چادرملو دانست .

D۱۹ لیموناد چادرملو برای گذر از شرایط سخت تحریم؟

مسلماَ چادرملو یکی از شرکت های قدرتمند در صنعت فولاد است که سهم موثری در رشد اقتصادی با افزایش تولید بیش از یک میلیون تن و  رشد سود قابل توجه 214 درصدي  نماد کچاد ( نماد چادرملو در بازار سهام) و همچنین مسوولیتهای اجتماعی در قالب کمک به زلزله زدگان سرپل ذهاب و کمک ۱۲ میلیارد تومانی به سیل زدگان اخیر و ...  داشته و دارد. 

اجرایی کردن بسیاری از پروژه ها و سعی در ثابت و حتی افزایش ظرفیت تولید در شرایط سخت تحریم کاری سخت است که مطمئناَ نیاز به افزایش ذخایر و مواد اولیه دارد .

اما مسوولان محیط زیست در صدور پروانه بهره برداری معدن D۱۹ بایستی دغدغه های دوستداران محیط زیست به ویژه توجه خاص به حفظ حریم زیستگاه یوزایرانی را در نظر بگیرند تا چادرملو همچنان افتخار پیشرو بودن در صنعت و اقتصاد را در گذر از شرایط سخت تحریم داشته باشد و لیموناد افزایش ظرفیت در عرصه تولید و اشتغال حتی در تحریم برای همگان طعمی دلپذیر داشته باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز