جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
تیتر20 برآیند فعالیت های بانک ایران زمین در حمایت از محیط زیست را بررسی می کند؛
با همه تلاش ها در عرصه مسئولیت های اجتماعی، برخی این انتقاد را به شیوه عملکرد بانک ایران زمین وارد می دانند که این فعالیت ها برد رسانه ای و ارتباط لازم را با مخاطبان برقرار نکرده و دستاوردهای محدودی در پی داشته است
کد خبر: ۳۵۲۷۱
فعالیت های بانک ایران زمین در حمایت از محیط زیست

تیتر20 / سارا دلیریان - در همه کشورهای دنیا، بانک ها نقشی کلیدی در نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی در جوامع ایفا می کنند. اگرچه صنعت بانکداری، برای مدت طولانی، همواره به عنوان یکی از بخشهایی در نظر گرفته می شده که تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی ناچیزی دارد اما در سال های اخیر، عموم بانک ها و موسسات مالی به اهمیت فعالیت های اجتماعی و زیست محیطی خود پی برده اند و اغلب برنامه هایی برای ایفای نقش اجتماعی خود در این زمینه در نظر می گیرند. چرا که موسسات مالی علاوه بر تامین مالی پروژه های زیست محیطی، نقش مهمی در تشویق و انگیزش مشتریان خود به اقدام مسئولانه و کاهش اثرات سوء اجتماعی و زیست محیطی فعالیت های خود دارند.

مسئولیت اجتماعی بانک ها؛ راه رفتن بر لبه تیغ؟!

اما ایفای نقش و مسئولیت اجتماعی بانکها در این حوزه، گاهی شبیه راه رفتن بر لبه تیغ است، چرا که در عین اهمیت حیاتی این موضوع، می تواند منجر به نقدهای بسیاری در خصوص نحوه عملکرد و هزینه های مالی در این خصوص باشد.

بانک ها عموما مسیر سختی در این حوزه در پیش دارند، از یکسو بر اساس نقش های اجتماعی به عنوان نهادی مالی موظف به اجرای مسئولیت های اجتماعی خصوصا در مسائل زیست محیطی هستند، از سوی دیگر زیر فشار افکار عمومی و برخی منتقدان در خصوص اینکه نباید این گونه فعالیت ها منجر به پروژه هایی صرفا تبلیغاتی- تجاری و با هدف برجسته سازی نام و نشان تجاری بانک نزد مخاطبان صورت گیرد. از سویی بانک ها گاهی به این موضوع نیز متهم خواهند بود که در این خصوص حساسیت های لازم را نشان نداده و منابع کافی در زمینه اشاعه این کمپین های زیست محیطی تخصیص نداده اند.

عملکرد بانک ایران زمین در عمل به مسئولیت های اجتماعی

در همین خصوص، بانک ایران زمین یکی از بانکهای کشور است که از بدو تاسیس و خصوصا در دوسال اخیر، پروژه های متعددی در خصوص فعالیت های زیست محیطی داشته و عموم فعالیتهای خود را در حوزه عمل به مسئولیت های اجتماعی در این بخش متمرکز نموده است.

اجرای کمپین محیط زیستی "همین یک زمین" طی 4 سال اخیر، اجرای برنامه پاکسازی کوهستان درکه، همکاری با سازمان جنگل‌ها و برگزاری جشنواره حفظ جنگلها، حمایت از جایزه یحیی، اجرای کمپین محیط زیستی یک قطره کمتر در جهت ارتقاء فرهنگ مصرف آب، حمایت و حضور در جشنواره من هم یک جنگلبانم، تولید محتواهای متنوع متنی و بصری در حمایت از موضوعات متنوع زیست محیطی تنها بخشی از این فعالیت هاست.

اما با همه این تلاش ها در عرصه مسئولیت های اجتماعی، برخی این انتقاد را به شیوه عملکرد بانک ایران زمین وارد می دانند که این فعالیت ها برد رسانه ای و ارتباط لازم را با مخاطبان برقرار نکرده و دستاوردهای محدودی در پی داشته است و قطعا این امکان برای بانک متصور بوده که با شیوه های مناسب تری حساسیت و توجه بیشتری نسبت به گونه مسائل ایجاد نماید و بدستاوردهای موثرتری در این زمینه کسب کند.

فعالیت های بانک ایران زمین در حمایت از محیط زیست
مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین در پاسخ به این مطلب معتقد است: باید به این نکته توجه شود که اقدامات بانک ایران زمین در حوزه مسئولیت های اجتماعی این بانک بوده و اگرچه این تاکید صحیحی است که در حوزه عمل به این مسئولیت ها، بازتاب اخبار و رویدادها و انتشار فراخوانهای موضوعی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، اما وظیفه ذاتی بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی در اجتماع، کمک به حفظ محیط زیست و جلب مشارکت عمومی برای این منظور است.

محمدحسین استاد تاکید می کند: از ابتدا تلاش کردیم چندان با فضاسازی های متعارف در حوزه مسئولیت اجتماعی وارد این حوزه نشویم. دستاوردهای خوبی هم حاصل شده. از جمله در خصوص موضوع آب که تاکنون کمپین های های متعددی در استان های مختلف کشور از جمله خوزستان و آذربایجان غربی با محوریت دریاچه ارومیه برگزار شده و یا برنامه هایی در خصوص پیشگیری از انقراض نسل بسیاری از گونه های نادر حیوانی در رسانه های مختلف یا برگزاری رویدادهای مختلف با همکاری نهادها و سازمانهای زیربط که همگی موجب شده تا عملیات روانی مناسب در میان تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور ایجاد شود.

وی در ادامه افزود: فکر می کنم اگر به یکی دوسال پیش برگردیم، حساسیت های زیادی که بسیاری از بنگاهای اقتصادی از جمله بانک ایران زمین طی این مدت در این خصوص ایجاد کرده سبب شده تا هم قوانین خوبی تصویب شود هم تصمیم گیری های مناسبی صورت گیرد و نیز مطالبه عمومی در این خصوص تقویت و جدی تر شود.

استاد در پاسخ به این نقد که عدم فضاسازی رسانه ای مناسب در این موضوعات، موجب کاهش تاثیرات و کمرنگ شدن مشارکت و همدلی عمومی می انجامد، گفت: ما به خاطر اینکه این موضوع را جزو وظایف و مسئولیت ها می دانیم، بنا نداریم عمده هزینه ها را به تبلیغات و رسانه ای کردن این فعالیتها اختصاص دهیم، در ضمن اینکه این موضوع به دلیل ماهیت و جنس عمومی که دارد به طور خودجوش بازتاب خواهد داشت.

وی در پایان تصریح کرد: این نقد قطعا درست است اما شرایط اقتصادی پیش رو ایجاب می کند که ما سهم عمده منابع تخصیص یافته را صرف فعالیت و حمایت های عملی کرده و کمتر به برجسته سازی و انتشار این فعالیت ها بپردازیم و به دلیل اینکه بخش عمده این فعالیت ها با مشارکت سازمانها و نهادهای ذیربط بوده بخش اهم این مشارکت رسانه ای را در حوزه اختیارات آنها قرار داده ایم تا از ظرفیت های رسانه ای این بخش به این صورت استفاده بیشتری شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز