جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
تیتر20 بررسی می کند؛
اجرای قرارداد ساخت ریل ملی بین شرکت ذوب آهن اصفهان و وزارت راه و تحویل آن به راه آهن کشور، سرانجام از بایگانی خارج شد و به مترو اصفهان رسید.
کد خبر: ۳۵۳۸۵
ریل ملی از بایگانی خارج شد

تیتر20 / مهری بهزادپور - حمل و نقل ریلی از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد است که اساس مبادلات بازرگانی را شکل می دهد و کلید توسعه اقتصادی به شمار می رود .

انعقاد قرارداد تولید ریل مطابق با استانداردهای ملی بین ذوب آهن اصفهان و وزارت راه در حدود 4 سال پیش  در راستای خودکفایی اقتصادی کشور صورت گرفت و بر اساس این قرارداد ذوب آهن متعهد شد ۴۰ هزار تن ریل U33 را  به راه آهن تحویل دهد. 

تولید ریل مطابق با استانداردهای بین الملی نهایتاَ منجر به درخواست شرکت راه آهن به عنوان متقاضی اصلی این محصول و انعقاد قرارداد خرید ریل بالغ بر ۴۰۰۰۰ تن شد که مسلماَ علاوه بر رفع نیاز داخلی صرفه جویی ارزی فراوانی نیز به دنبال داشت.

 بر اساس سند چشم انداز ۲۰ ساله، در افق ۱۴۰۴ کشور باید از ۲۵ هزار کیلومتر خط ریلی برخوردار باشد. برای تحقق این هدف به حدود ۲ میلیون تن ریل نیاز است که در صورت عدم تولید ریل در داخل کشور حدود ۲ میلیارد دلار ارز از کشور جهت واردات ریل خارج خواهد شد.

ریل ملی از بایگانی خارج شد

منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: 
در حال حاضر ۲ هزار تن ریل UIC۶۰ تولید شده و در حضور بازرسان شرکت زیر ساخت آماده تایید نهایی و تحویل طبق قرارداد هستیم.

منصور یزدی زاده افزود: این محصول پیشتر وارد می‌شد و امروز در داخل در انواع مختلف متناسب با نیاز کشور تولید می‌شود. ذوب آهن در حال حاضر توانایی تامین ریل‌های مورد نیاز راه آهن و مترو در اغلب نقاط کشور را دارد و با توجه به رشد قیمت ارز، نرخ ریل‌های وارداتی با کیفیت مشابه بیش از محصول ذوب آهن قیمت دارد.

مقصر اصلی تاخیر قرارداد، تغییر قرارداد ارزی به ریالی 
وی در خصوص دلایل تاخیر در بستن قرارداد از سوی وزارت راه برای تامین ریل از ذوب آهن گفت:بخشی از تاخیر به ما و بخشی دیگر به طرف مقابل برمی گردد، چرا که خریدار ریل، دولت بوده و خرید ریل باید طی تشریفات اداری از طریق مناقصه انجام شودو قراردادی که به تازگی بسته شده روالی حدود ۴ ماهه را طی کرده تا به نتیجه منجر شده و برای بستن قرارداد بعدی نیز در حال مذاکره هستیم.

وی با بیان این‌که ریل‌های U۳۳ طبق استاندارد EN-۱۳۶۷۴ تولید شده گفت: این ریل برای خطوط فرعی است که راه‌آهن در مقطعی قرارداد ۴۰ هزار تنی در این باره با ما بست، که ۵۰۰۰ تن تحویل داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان اظهار داشت: قرار بود قیمت‌ها در این قرارداد ارزی باشد، اما ریالی شد. ما درخواست تغییرات قیمتی از راه‌آهن و تعدیل قیمت دادیم که مدیرعامل راه‌آهن هم پذیرفته است و اگر محقق شود، همان ۴۰ هزار تن ریل را تحویل می‌دهیم یا قرارداد را به ریل‌های UIC۶۰ تغییر می‌دهیم.

یزدی‌زاده در خصوص چگونگی تعیین قیمت قرارداد ۱۵ هزار تن ریل با شرکت زیرساخت گفت: قیمت در این باره مرتبط با فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه است که آخرین قیمت پایه مربوط به سه ماهه دوم سال گذشته و هر کیلو ۶۹۰۰ تومان است، درحالی‌که امروز قیمت ریل در مبدا با احتساب قیمت فعلی ارز حدود ۱۲ هزار تومان است، قیمت فولاد ساختمانی کیلویی ۵۵۰۰ تومان و ورق ۷۰۰۰ تومان است.

ریل سایر شهر ها بعد از اصفهان ملی خواهد شد
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان همچنین تاکید کرد: به دنبال تولید انبوه ریل هستیم و در حال حاضر فروش ریل اس ۴۹ به مترو اصفهان انجام شده و به زودی تولید می شود و امیدواریم بتوانیم با سایر مترو‌های کشور نیز همکاری داشته باشیم.

وی در باره اینکه  تولید ریل در ذوب آهن به سود آوری رسیده یا خیر و آیا در بازار‌های بین المللی نیز تقاضا برای ریل ایران وجود دارد گفت: محصولی که سود نداشته باشد تولید نمی‌کنیم و فقط بعد ملی را در نظر نمی‌گیریم، ولی در صورت تولید ریل در حدود ۵۰ هزار تن تولید در این مجموعه سود خوبی خواهیم داشت و با توجه به قراردادی که بسته شده و تقاضا‌هایی که داریم به نظر میرسد به رقم ۱۰۰ هزارتن که هدف ماست برسیم. در ضمن در بازار‌های منطقه نیز تقاضا داریم و بازاریابی نیز در سطح منطقه انجام شده است.

یزدی زاده با تاکید بر اینکه اگر در نورد ۶۵۰ فقط ریل با طول ۳۶ متر تولید کنیم، ۴۰۰ هزار تن ظرفیت تولید ریل وجود دارد، گفت: با توجه به نیاز کشور و منطقه، امکان تقاضای ۲۰۰ هزار تن ریل در کشور وجود دارد که البته در حال حاضر نیاز کشور ۱۰۰ هزار تن است.

ارسال نظرات
موضوعات روز