پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
مدیر عامل کروز از داخلیسازی قطعه ECU در صنعت خودرو خبر داد و گفت: گام اولیه برای تولید پارچه ایربگ که تاکنون وارداتی بوده، برداشته شده است.
کد خبر: ۳۵۷۷۹
تیتر20 - نادر سخا ،مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی کروز در نشست داخلیسازی قطعات پیشرفته خودرو گفت: یکی از استراتژیکترین قطعات الکترونیکی خودرو از سوی مهندسان ایرانی بومیسازی شده و ظرف ۴ ماه آینده کاملاً به خودکفایی در حوزه تولید آن دست خواهیم یافت؛ به نحوی که بعد از سال ۹۱ و ۹۲ که پژو از ایران رفت، با کمک کارشناسان صنعت خودروسازی و مهندسان کشور، موضوع شبکه الکترونیکی خودروی پژو ۲۰۶ را در دستور کار قرار داده و بدون حضور شرکت فرانسوی پژو توانستیم تولید این خودرو را ادامه دهیم.
وی افزود: قطعات موتوری و ECU نیز داخلی سازی شده و مجهزترین سالن رنگ کاملاً رباتیک نیز هم اکنون در صنعت قطعهسازی مشغول به کار است؛ این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد از ایربگ نیز از محل موجودی تولید داخلی تأمین میشود؛ به نحوی که ما ۸۰ درصد ایربگ مورد نیاز سایپا و ۵۰ درصد ایربگ مورد نیاز ایران خودرو را تولید میکنیم.
به گفته سخا، باید از محل تحریمها ایجاد فرصت کرد؛ همانطور که در سال ۹۰ به دلیل خروج پژو از ایران تولید برخی از خودروها به دلیل تحریم دچار مشکل شد؛ این درحالی است که ما در سال ۹۰ به فکر تولید ECU افتادیم و بسیاری از قطعات را به سمت داخلیسازی رفتیم؛ این در حالی است که داخلی سازی ECU و ایربگ از ۳.۵ سال قبل شروع شده و ما پیشبینی کردیم که باید این قطعات را داخلیسازی کنیم.
وی افزود: ۳.۵ سال قبل، کار تولید این قطعات مهم را شروع کردیم و نمونههای اولیه را هم تولید نمودیم؛ اکنون هم به مرحله خودکفایی در تولید ECU رسیدهایم و از ۴ ماه دیگر، کاملاً این قطعه را داخلیسازی خواهیم کرد.
مدیر عامل کروز گفت: در گذشته، کیسه مورد نیاز برای تولید ایربگ وارداتی بود، اما اکنون اقدام به واردات نخ کردهایم تا بتوانیم این پارچه را در داخل کشور تولید کنیم؛ اما شرکتهای پلیمری و پتروشیمی باید به دنبال تولید پارچه مورد نیاز بروند.
سخا گفت: ABS را نیز داخلی سازی کرده و برای داخلی سازی فرمان برقی نیز برنامههایی تدوین کردهایم؛ این در حالی است که درصد داخلیسازی آنها را بالا خواهیم برد؛ اما باید توجه داشت که ما باید توانمندی و دانش فنی تولید قطعات را داشته باشیم.
وی اظهار داشت: ایربگ ۵ قطعه اصلی دارد که منهای کاور آن، یک قطعه انفجاری، ACE، سنسور سری و پارچه یا کیسه هوا است که تولید بخش انفجاری کار ما نیست و قطعه بسیار حساسی است که در دنیا چند محل تأمین دارد.
سخا ادامه داد: ما تلاش کردیم که ابتدا محصول را بشناسیم و بعد، روی آن محصول کار کنیم و داخلی سازی را صورت دهیم، این در حالی است که اگر دانش فنی را وارد کرده بودیم، یکساله قطعات را تولید میکردیم، اما ما از پایه خودمان تولید را شروع کردیم و طراحی نمودیم؛ به نحوی که با همکاری مرکز تحقیقات و مراکز دانشگاهی از جمله دانشگاههای تهران و امیرکبیر کار طراحی و تولید را انجام دادیم.
وی اظهار داشت: در پروژه تولید ۳۰۱ قطعاتی همچون رادیوپخش، جلوآمپر و هشت سوئیچ آن را تولید انبوه خواهیم کرد.
همچنین حمید صالحی معاون برنامه ریزی شرکت صنایع تولیدی کروز در این نشست گفت: سهم شرکت کروز از کسری قطعات خودروهای ناقص در کف کارخانجات خودروسازان، 17 درصد می باشد.
وی گفت: عمده قطعات خودروهای باقی مانده در کف کارخانجات خودروسازی که کروز باید آن را تامین کند شامل ایربگ، رادیوپخش، جلو آمپر و ... می شود که تمامی آن "های تک" و جزء قطعات الکترونیک است.
وی در واکنش به برخی سخنان مبنی بر اینکه برخی قطعه سازان بزرگ با عدم تحویل قطعه به خودروسازان از آنها گروکشی می کنند، ادامه داد: شرکت ایمن خودرو شرق که تولیدکننده ایربگ و سهام آن متعلق به خود ایران خودرو است 176 هزار قطعه و معادل 8 درصد قطعات کسری دارد.
صالحی با تاکید بر اینکه بحث گروکشی کروز و دیگر قطعه سازان صحت ندارد، اظهار داشت: شرکت های دیگری همچون سازه پویش با 205 هزار قطعه و برابر 9 درصد، مهرکام پارس با 115 هزار قطعه معادل 5 درصد و ... در قطعات کسری خودروهای ناقص کف کارخانجات خودروسازی سهم دارند.
به گفته معاون برنامه ریزی کروز، شرایط اقتصادی و تحریم برای تمام قطعه سازان کشور یکسان است و این حجم از عقب ماندگی برای تامین قطعات در شرکت های مختلف بیانگر وضع فعلی است و متهم کردن قطعه سازان به عدم تحویل قطعه و به هر دلیلی بی انصافی است.