تیتر20 - دلایل بسیاری برای نخریدن خودروی برقی وجود دارد. خودروهای برقی حتی با وجود مشوقهای سخاوتمندانه دولت گران هستند؛ زیرا رانندگان باید برای خودروهایی با برد مسافتی محدود پول بیشتری بپردازند واین در شرایطی است که زیرساختهای عمومی برای شارژ این خودروها اندک است. همچنین، ظاهر عجیب و غریب خودروهای برقی خودروسازان جهان برای همه خوشایند نیست. با این وجود قرار است تسلا در ماه مارس از خودروی«مدل3» رونمایی کند.
این خودرو یک خودروی برقی سالنی کوچک و شبیه به خودروهای متعارف است که شارژ کردن آن به اندازه بنزین زدن خوشایند است. ایلان ماسک، مدیرعامل جسور این شرکت که بیشتر خود را یک شرکت تکنولوژی میداند، بسیاری از قواعد صنعت خودرو را بازنویسی کرده است. شرکت تسلا که در سال 2003 تاسیس شد بدون بودجه کلان بازاریابی و تبلیغاتی فعالیت کرده است. تبلیغات برای خودروی«مدل اس»، خودروی لوکس سالنی که در سال 2012 عرضه شد، و خودروی«مدل اکس»، شاسیبلندی که در سپتامبر 2015 راهی جادهها شد، توسط رسانههای اجتماعی و مالکانی که شیفته این خودروها شدند، انجام گرفت. این خودروها به جای داشبوردهای متعارف، صفحهنمایشهای لمسی دارند. سفارش و پرداخت پول این خودروها کاملا بهصورت آنلاین انجام میشود. نمایشگاههای تسلا به جای آنکه در انبارهای تاریک در جادههای متروک باشد، در مراکز خرید شلوغ واقع شده و شبیه به فروشگاههای اپل هستند. تسلا به جای آنکه خودروهایش را از طریق شبکه نمایندگیها به فروش برساند بهصورت مستقیم به مشتریان میفروشد.
تسلا به این دلیل موفق شده که دو نقص اساسی را برطرف کرده است، این دو نقص موجب شدهاند خودروهای برقی رقبای تسلا چندان جذاب نباشند. نخست، باتریهای لیتیم-یون بسیار گران هستند، تاحدی به این دلیل که خودروسازان پیلهای بزرگ خودشان را توسعه میدهند، اما تسلا صدها باتری از نوعی را که در اکثر لپتاپها یافت میشوند، در کنار هم قرار میدهد و با خرید عمده، هزینهها را پایین نگه میدارد. دوم، تسلا به جای این که این باتریها را در خودروهای کوچک شهری قرار دهد، آنها را در خودروهای بزرگ سالنی نصب میکند.
نصب این باتریها در خودروهای کوچک موجب افزایش قیمت و برد کم مسافتی این خودروها میشود، اما قرار دادن آنها در خودروهای بزرگ به سادگی باعث میشود وزن این باتریها تاثیر منفی چندانی بر عملکرد خودرو نداشته باشد و قیمت هم سرشکن میشود. درنتیجه خودروی«مدل اس» تسلا خودرویی سریع، لوکس و با قیمت مناسب است که با هر بار شارژ بیش از 300 مایل(480 کیلومتر) را طی میکند.
تسلا باید این ترفند را برای خودروهای بسیار ارزانتر هم به کار برد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا میگوید قیمت خودروی«مدل3» پیش از ارائه مشوق حدود 35 هزار دلار است. قیمت این خودرو نزدیک به گرانقیمتترین خودروی برقی نیسان یعنی لیف است. در حال حاضر لیف پرفروشترین خودروی برقی جهان است. این در شرایطی است که قیمت پایه خودروی لوکس آی3 بیامو بیش از 40 هزار دلار است. این قیمت نسبتا پایین خودروی«مدل3» تسلا به موفقیت کارخانه باتریسازی«گیگافکتوری» این شرکت متکی است. این کارخانه هماکنون در ایالت نوادا آمریکا در دست ساخت است. ماسک امیدوار است با تولید انبوه باتری هزینهها تا 30 درصد کاهش یابد و این شرکت را قادر کند تا سال 2020، تعداد 500 هزار خودرو تولید کند. هدف تسلا برای سال 2015 تولید 55 هزار خودرو بوده است.
به طور معمول برد مسافتی خودروهای برقی بین 80 تا 100 مایل است، البته اعلام شده است که نسخه جدید لیف دارای برد مسافتی بیش از 150 مایل است. اما تسلا اعلام کرده است خودروی«مدل3» در هر بار شارژ 250 مایل را طی خواهد کرد. اگر «مدل3» قرار است جدیدتر از «مدل اس» باشد، پس ظاهر آن شیک و موقر خواهد بود و رانندگانی را جذب خواهد کرد که از مدلهای لیف، مدل آی3بیامو یا کیا سول خسته شدهاند. این خودرو همچنین بازتاب روندی برای خودروهای برقی مدلهایی مانند ایی-گلف فولکسواگن است.
البته با عرضه «مدل3» همه مشکلات رانندگی با خودروهای برقی حل نخواهد شد. شارژ کردن یک خودروی «مدل اس» که نسخه ویژه آن بیش از 100 هزار دلار قیمت دارد، برای مالکان ثروتمند آن مشکلی ایجاد نمیکند؛ زیرا مالکان این خودروها پارکینگهای شخصی و جایگاه شارژ مخصوص به خود دارند. اما خریداران بالقوه خودروهای ارزانتر ممکن است درباره متکی بودن به جایگاههای عمومی شارژ و«سوپرشارژرهای» تسلا تردید داشته باشند. اما تسلا تمام تلاش خود را خواهد کرد تا بسیاری از خریداران معمولی را راضی کند. این خریداران میخواهند خودروی جدیدشان دارای ویژگیهای متعارفی باشد که خودروی قبلیشان داشته است. همزمان این خودروساز هرچه در توان دارد به کار میبرد تا رضایت متخصصان تکنولوژی را که خواهان یک محصول تکنولوژیک جدید هستند، جلب کند.