پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از تعارض سیاست های بنزینی با تولید و واردات خودروهای پرمصرف در کشور، انتقاد کرد.
کد خبر: ۳۸۵۰۴
تیتر20- مهدی دادفر با بیان این که تمایل به تولید خودروهای هیبریدی به رغم وجود توانمندی ها دیده نمی شود، از تولید نمونه یک سمند هیبریدی پنج سال قبل خبر داد که البته هیچ گاه به خط تولید نرسید! به گفته وی، در شرایطی هم اینک سوبسید بنزین اهمیت پیدا کرده که می توان با یک خودروی هیبریدی نظیر هوندا کمری، یک بار مسیر تهران - مشهد را با تنها مصرف 23 لیتر سوخت، رفت و برگشت.
دادفر با اشاره به تعارض سیاست سهمیه بندی با سیاست های تولید و واردات خودرو گفت: وقتی قیمت بنزین را به بهانه مصرف زیاد و پرداخت یارانه افزایش میدهیم، آیا جایگزینی برای آن معرفی کردیم که مردم به سمت آن نرفتند؟ وقتی در 10 سال اخیر 10 میلیون خودرو تولید کردیم که به غیر از پراید، تمام آن ها مصرفی فراتر از استانداردهای جهانی 20 سال پیش و نه حال حاضر دنیا را دارند و مردم مجبور میشوند که خودروهایی با مصرف بالا بخرند؛ چرا مردم را سرزنش میکنیم که بنزین زیاد مصرف میکنند؟ دادفر ادامه داد: از 85 میلیون لیتری که روزانه در کشور بنزین مصرف میشود، 95 درصد آن برای تولیدات ایران خودرو و سایپاست و سهم خودروهای وارداتی تنها 5 درصد است.
نمونه سمند هیبریدی که هیچ گاه به تولید انبوه نرسید
وی در خصوص تولید خودروی هیبریدی در داخل کشور گفت: ما در این حوزه هیچ فعالیتی نکردیم و هر کسی که چنین ادعایی میکند بنده صراحتا میگویم که دروغ میگوید. ما میتوانیم این خودروها را در داخل تولید کنیم اما رفتارها نشان داده که نمیخواهیم چنین اتفاقی در داخل کشور صورت بگیرد. دبیر واردکنندگان خودرو افزود: پنج سال پیش موتور هیبریدی از استرالیا به ایران آمد و حتی روی خودروی سمند نصب شد اما پس از آن مسکوت ماند. همچنین چهار طرح کلان در سازمان گسترش برای تولید خودروی هیبریدی با 44 میلیارد ریال اعتبار و باز پرداخت 46 میلیارد ریال مطرح و در سال 90 این پروژه آغاز و در تاریخ 21 اردیبهشت سال 91 با پرداخت 12 میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت شد. مطابق این تفاهمنامه مقرر شد سه مدل خودروی هیبریدی در ایران خودرو و ال 90 هیبریدی در پارس خودرو تولید شود اما تا به امروز هیچ اتفاقی نیفتاده است.
رفت و برگشت تهران-مشهد تنها با 23 لیتربنزین !
وی افزود: اولین خودروی هیبریدی سال 94 وارد کشور شد و اکنون دو هزار خودروی هیبریدی در داخل کشور تردد دارند و مشکلی به لحاظ دانش فنی و آشنایی مکانیکها با آن وجود ندارد. دولت باید در این حوزه پا روی علایق شخصی خود بگذارد و اجازه دهد هر فرد ایرانی که تمایل دارد بتواند خودروی هیبریدی وارد کند و مجوز آن را انحصاری به هیچ شرکت یا نمایندگی ندهد. حال اگر فردی خواست میتواند از نمایندگیها خرید کند وقتی با یک تویوتا کمری هیبریدی تهران –مشهد رفت و برگشت را تنها با 23 لیتر بنزین میتوان رفت دیگر نیازی برای سوبسید بنزین نیست./ایلنا