چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
تیتر20 بررسی می کند؛
در شرایطی که ضرورت توسعه تعاونی‌ها و رفع موانع پیش روی فعالیت ها در حوزه تعاون کشور بیش از گذشته احساس می شود اما مشکل اصلی تعاونی ها، همچنان تامین سرمایه در گردش است.
کد خبر: ۴۲۶۳۳
بانک توسعه تعاون و راهبرد تامین نیاز سرمایه در گردش واحدهای تولیدی
تیتر20 - بانک توسعه تعاون ۷ راهبرد برای سال ۹۹ درنظر گرفته است که بند اول از راهبردهای ۷گانه، تامین نیاز سرمایه درگردش کسب و کارهای خرد و کوچک و متوسط با رویکرد تحقق شعار جهش تولید است.

در شرایطی که ضرورت توسعه تعاونی‌ها و رفع موانع پیش روی فعالیت ها در حوزه تعاون کشور بیش از گذشته احساس می شود اما مشکل اصلی تعاونی ها، همچنان تامین سرمایه در گردش است.

در ادوار گذشته تسهیلات خوبی برای بخش های مختلف تعاون در نظر گرفته شده است و این تسهیلات از محل تبصره 18 و بر اساس منطقه و طرح به صنایع با نرخ مناسب از سوی بانک توسعه تعاون پرداخت شده است.

اما 90 درصد از تسهیلات پرداختی از سوی بانک توسعه تعاون از سپرده های مردمی است و مابقی از محل اعتبارات دولتی است که درصد بسیار کمی از تسهیلات پرداختی را شامل می شود.

شرایط کشور به واسطه تحریم ها خاص است و دست و بال بانک ها مقداری بسته است و بیشترین محل درآمد بانک ها از محل فعالیت های ارزی است که متاسفانه با بانک های خارجی به سختی می توان کار کرد.

تعیین و اعمال سهم قابل توجه از امکانات و اعتبارات دستگاه‌ها و تسهیلات بانکی سهل الوصول کشور با استناد به سند توسعه بخش تعاون و شفافیت در توزیع امکانات و تسهیلات به این بخش از راهکارهای موثر در رشد تعاونی ها موثر است.

کارنامه بانک توسعه تعاون در  تامین نیاز بنگاهها 

عملکرد گذشته بانک توسعه تعاون نشان می دهد  تجهیز منابع کیفی، پایدار و ارزان‌قیمت شرط اول برای فعالیت بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های توسعه‌ای قلمداد می‌گردد و فراهم نمودن شرایط لازم به‌منظور تجمیع سرمایه‌های خرد، ارزان و باکیفیت به‌خصوص منابع موجود در بخش تعاون و در مقابل هدایت منابع تجمیعی در جهت تأمین مالی موردنیاز بنگاه‌های اقتصادی خرد، کوچک و متوسط باهدف کمک به تحقق رونق تولید از مسیر بخش تعاون و با استفاده از ظرفیت تعاون گران بخش‌های مختلف اقتصادی ازجمله برنامه‌های عملیاتی این بانک  بوده است.

همچنین افزایش مشتریان و توسعه بازار با رویکرد تجمیع منابع سپرده‌ای و ارتقاء ظرفیت منابعی، تلاش به‌منظور واگذاری اموال مازاد و پیگیری جدی مطالبات غیر جاری بانک با رویکرد بهره‌گیری از منابع حاصله در جهت رونق بخشی تولید از دیگر فرصت‌های مناسب و در پیش روی بانک توسعه تعاون باهدف کاهش قیمت تمام‌شده پول و اعمال حمایت‌های لازم و اثربخش از بنگاه‌های اقتصادی بوده است.

آیا می توان به دستیابی بانک به این راهبرد مهم امیدوار بود؟
تجربه ثابت کرده است توسعه و تجهیز منابع بانک‌ توسعه تعاون می‌تواند موجب اثربخشی بیشتر در اقتصاد شود .

تأمین نیاز سرمایه در گردش کسب‌وکارهای خرد دانش بنیان ، کوچک و متوسط با رویکرد تحقق شعار جهش تولید بی‌تردید یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای امکان فعالیت بنگاه‌های تولیدی وهمچنین استمرار فعالیت، تأمین نیاز سرمایه در گردش این واحد ها می‌باشد که مسلماً نیازسنجی و ظرفیت سنجی از تولیدکنندگان واقعی که در سطوح خرد و کوچک و متوسط فعالیت می‌نمایند علاوه بر کمک به ماندگاری و ادامه روند فعالیت بنگاه اقتصادی باعث تولید و حفظ اشتغال گردد.

به‌ واسطه شرایط پیش‌آمده ناشی از تحریم های اقتصادی و کرونا و تأثیر و اختلالی که درروند فعالیت بنگاه‌های اقتصادی در این مدت به‌جا گذاشته است مسلماً عدم درک و حمایت به‌موقع، موجب حذف و خروج بنگاه‌های تولیدی به‌ویژه خرد و کوچک و متوسط از چرخه تولید و فعالیت خواهد شد که مسلماً تأمین و تزریق منابع سرمایه در گردش می‌تواند زمینه‌ساز دوام و پایداری و امکان ادامه فعالیت تولیدی بنگاه‌های اقتصادی مدنظر به‌ویژه در بخش تعاون باشد.

اصولا در بخش تعاون ما شاهد این مساله هستیم که بخش تعاون بکر باقی مانده است و کمتر از یک درصد از تسهیلات به بخش تعاون ارائه شده است. اما این یک پتانسیل است و می‌توان از آن بسیار استفاده کرد.

 از سوی دیگر حضور بخش تعاون در مباحث بانکی باعث می‌شود که بهتر بتوان سهم تعاون از GDP را سنجید و اندازه‌گیری درستی از سهم تعاون در اقتصاد به دست آورد.

در این باره ضرورت دارد تقویت منابع بخش تعاون از طریق افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون همچنین افزایش همکاری سایر بانک‌ها و موسسات و صندوق‌های وابسته  مورد توجه قرار گیرد تا شاهد رشد  و توسعه بخش تعاون در کشور باشیم

ارسال نظرات
موضوعات روز